• 8.349.597 stemmen

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Miguel Sapochnik

Met onder meer: Tom Hanks en Caleb Landry Jones

Plot Finch

"Take an unforgettable journey."

Finch, een robotica-ingenieur, is één van de weinigen die een wereldwijde ramp heeft overleefd. Zijn kostbaarste bezit is zijn hond Goodyear, waarvoor hij door het vuur gaat. Nu de wereld is geruïneerd en levensmiddelen langzamerhand een zeldzaam goed zijn, weet hij dat hij niet lang meer zal leven. Om ervoor te zorgen dat Goodyear in goede handen belandt, bouwt hij een robot om over hem te waken.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Warning Systemrol (stemrol)

Alle Media

avatar van Nosje

Nosje

Sympathiek filmpje. Geen topper maar niks mis mee. Mooie rol van Hanks. De film kabbelt een beetje voort maar is niet vervelend. Prima voor het hele gezin.

avatar van macrobody

macrobody

Tom Hanks. Acteren kan ie wel. Dat moet ook wel want het is Tom, een robot en een hond. Aardig, niets meer niets minder.

avatar van mrklm

mrklm

Scenaristen Craig Luck en Ivor Powell plunderen ideeën uit Wall-E, Short Circuit, Cast Away, Mad Max en Silent Running (één van de robots heet Dewey), maar zelfs met Tom Hanks in de titelrol is dit een saaie bedoening. Finch [Tom Hanks] hobbelt met wagentje door een desolaat, post-apocalyptisch New Mexico waar verder geen spoor van leven te bekennen is. Zijn enige gezelschap is een mechanische robot en zijn hond Goodyear [Seamus]. Finch weet echter een nieuwe robot te bouwen met voldoende intelligentie om Goodyear te beschermen. Maar “Jeff” [Caleb Landry Jones] moet zijn AI leren te gebruiken om situaties goed in te schatten en de juiste keuzes te maken. Van een verhaal is amper sprake en het feit dat Jeff gespeeld wordt door een acteur is sowieso een zwaktebod. De pogingen tot humor doen bovendien erg geforceerd aan.

avatar van Canon1967

Canon1967

Deze bedroevende film is weerom een negatieve mijlpaal in de carrière van een overigens zeer goede acteur zoals Tom hanks.

Deze film en Greyhound bewijzen dat te veel onrealistische digitale animatie het geheel totaal doen verzuipen. En feit dat je een klassebak neemt om de stukken nog wat te lijmen maakt het des te schrijnender.

Let wel ik ben niet tegen high tech digitalisatie van films, maar enkel in de juiste context en binnen het juiste plaatje.

Dit flinterdun verhaaltje vol losse eindjes, het enerverende Russisch Engels gebrabbel van een gauw ineen geknutselde robot en de verplichte goedheid gaan mijn kerst alleszins niet maken.

Geef dan nog maar eens "Meet Me in St. Louis" daar schiet het gemoed nog steeds van vol.

"Good old fashion" acteurs die de kunst van echt acteren nog beheersen.

In dit huidige cinemalandschap een zeldzaamheid.

Mwa, vond het helemaal niet zo onaardig.

Mooi klein gehouden filmpje.

avatar van Collins

Collins

Finch is een Science Fictionfilm die zich in een dystopische toekomst afspeelt maar is geen grote spektakelfilm. Ondanks de aanwezigheid van het filmische zwaargewicht Tom Hanks en een visueel aantrekkelijk decorum, is Finch een bescheiden film die zich vooral richt op de interactie tussen een mens, een robot en een hond.

Hier en daar is er wel wat serieuze aandacht voor spannende actie. Dat is ook logisch in een wereld die zo goed als onbewoonbaar is geworden en een gevaarlijke plek is. De weersomstandigheden zijn bepaald niet vriendelijk en andere overlevende mensen zijn dat ook niet. Die feiten leveren tussendoor wat spannende scènes op die afleiden van de koddige interacties tussen de personages.

De film laat in eerste instantie veel onuitgesproken. In de loop van de film krijgt alles echter keurig een plekje. Finch zet vooral in op humor en op sentiment. Het merkwaardige trio is prettig gezelschap en roept een aangenaam gevoel op. De focus ligt daarbij op de robot die zich als een mens moet leren te gedragen. De scènes waarin dat gebeurt en de robot dagelijkse routineuze dingen moet leren, zijn grappig. Aan de hand daarvan stelt regisseur Miguel Sapochnik en passant de existentiële vraag wat het betekent om mens te zijn. Dat gebeurt allemaal vrij onbezorgd en speels en heeft geen hoog intellectueel gehalte. Het blijft lekker luchtig.

In de tweede helft van de film wordt de luchtige lijn voorzichtig losgelaten en krijgen gebeurtenissen een emotionelere laag. Dat wordt vooral zichtbaar in het personage van Tom Hanks, dat te midden van een onherbergzaam en levenloos landschap het laatste bastion van de menselijkheid, lijkt te zijn. De emotie die daarbij wordt opgeroepen voelt wat berekenend aan, maar is wel effectief. Laat dat maar aan de vakkundigheid van de Amerikaans feelgood fabriek over.

Finch combineert sfeervolle dystopische beelden met humor en warm sentiment. Heel origineel is het niet, maar het werkt.

avatar van The Brain

The Brain

Sympathieke film voor het hele gezin, missie geslaagd!

Tijdens het kijken van deze film kun je lekker raden waar de inspiratie vandaan kwam, er is aardig leentjebuur bij ander films gedaan. Storend is dat zeker niet want Tom Hanks zet hier gelukkig weer goede acteerprestaties neer en met Robert Zemeckis als producer weet je dat de film technisch op orde is. Het hoe en wat van de Apocalyps wordt niet uitgediept. Het verhaal blijft simpel ook te volgen door de jongere kijker, maar roept her en der wel wat vraagtekens op. De aandacht gaat uit naar de mentale ontwikkeling, de vermenselijking van robot Jeff en dat is prima gedaan.

avatar van Thomas83

Thomas83

Tom Hanks-films zijn altijd wel genietbaar, zelfs als ze niet uitgesproken goed zijn. Deze film is niet de meest originele, en zo sentimenteel als je kan verwachten van een film met Tom Hanks, een hond en een stelletje robots, maar het is allemaal net charmant genoeg om je een uur of twee mee te vermaken.

Wat ik wel miste was een echt leuke persoonlijkheid voor de robot. Hij voelt vaak als een excuus voor tamme humor en heel veel uitleg. Sowieso ook zonde dat er zoveel over de staat van de wereld uitgelegd moet worden. In feite doet het er weinig toe, en dit soort films zijn vaak interessanter als je veel niet te weten komt. 2.5*.

avatar van Petina

Petina

Tja, eigenlijk gaat dit nergens over. (ja, hè, hè)

Het was een aardig voortdurend kabbelend filmpje.

Maar het is geen topper waar ik op het puntje van mijn stoel van ga zitten.

Desondanks toch wel een leuke wegkijker.

avatar van AC1

AC1

Zoals steeds neigt ook deze familiefilm naar een kinderfilm. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Finch toch een beetje saai is voor de ervaren cinematofiel. Maar voor een tienjarige die alleen nog maar K3 shows heeft gezien zal de film meer indruk maken.

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Best aardige film beetje van geef is gas, maar word steeds interessanter...3,5

avatar van missl

missl

Eerst een volleybal en nu een robot, voor mij niets en duurt lang.

avatar van Rodger

Rodger

Een echte Tom Hanks drama. Wel mooi gebracht, en gefilmd.

Ook de special effecten waren goed.

3.0 ***

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Ik ben een enorme fan van Tom Hanks , maar deze film kon mij gewoon niet pakken. Alles zag er wel goed uit , maar geen een element kon mij echt overtuigen .

Het verhaal is er eigenlijk niet echt . De film kwam over als een soort biografie van

Iemand in de toekomst die probeert te overleven. Er zat voor mij niet zo veel in dat mij kon boeien en ik vond ik persoonlijk enorm traag met weinig diepgang.

Met name ook ,omdat er geen duidelijk doel in de film zit vond ik zelf. Nogmaals het zag er mooi uit , maar ik miste echt een verhaal en een duidelijke boodschap . Ikzelf vond het verder niet heel origineel en alles bij elkaar vond ik hem net aan onder gemiddeld. Hij deed me een klein beetje denken aan Chappie, die ik persoonlijk vele malen vermakelijker vond.