Homo Faber (1991)

Alternatieve titel: Voyager

Frankrijk / Duitsland / Griekenland / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Volker Schlöndorff
met Sam Shepard, Julie Delpy en Barbara Sukowa

Walter Faber heeft een vliegtuigcrash overleefd en besluit om voortaan per boot te reizen. Op een van die reizen ontmoet hij de leuke Sabeth, waarmee hij een relatie krijgt aan boord het schip. Samen reizen ze naar haar huis in Griekenland, maar de rationele Faber weet niet wat het lot voor hem in petto heeft.

Het boek was in ieder geval wel goed.

Eigenlijk een zuiver soap-thema waarin het toeval een niet voor mogelijk geachte rol speelt.
Het personage van Faber doet erg onecht aan, zeker aanvankelijk. Een lichtpunt in de film, dat zeker later zal bevestigd worden, is het talent van ene Julie Delpy.
Wel heel knappe beeldvorming.

Ver voor dat het uit de doeken wordt gedaan, is het al wel duidelijk hoe de verbanden tussen de hoofdpersonages in elkaar zitten. Dan is het dus met spanning wachten op de ontknoping. Maar valt dat even tegen. In plaats van een briljante oplossing voor de ingewikkelde verhoudingen, kent het verhaal een dooddoend, nietszeggend einde (een soort deus-ex-machina), waardoor de film als een nachtkaars uitgaat. Echt een afknapper op het einde. 't Is maar goed dat met name Julie Delpy mij in het voorafgaande anderhalf uur best aardig heeft weten te vermaken.

Visueel (de vijftiger jaren decors zijn werkelijk prachtig) sterk, maar deze tragische roadmovie, naar de roman van Max Frisch, is bedachtzaam draaiend en te lang gerekt. Aan de hand van flashbacks probeert de hoofdpersoon zijn leven op een rij te krijgen. Op zichzelf een bijzonder intrigerend gegeven deze variant op de Griekse Oedipal myhte, maar de regisseur is er niet echt in geslaagd om uit het 150 pagina's tellende boek een boeiende film te maken; hoewel overladen met symboliek uiterst voorspelbaar.