• 8.556.690 stemmen

Alternatieve titel: Peaceful

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Emmanuelle Bercot

Met onder meer: Catherine Deneuve, Benoît Magimel en Cécile de France

IMDb beoordeling: 6,7 (507)

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 3 maart 2022

Plot De Son Vivant

De ontkenning van een zoon die op veel te jonge leeftijd te maken krijgt met een genadeloze ziekte. Het leed van een moeder die geconfronteerd wordt met het onaanvaardbare. En tussen die twee vecht een dokter om zijn werk te kunnen doen, en zelfs meer dan dat. Een jaar, vier seizoenen om met z’n drieën te dansen met de ziekte, haar te temmen en te begrijpen wat het betekent om “bij leven” te sterven.

imageimageimageimageimageimageimageimage

kappeuter (crew films)

Vanaf 9 december in de bioscoop (O’Brother, via Gusto Entertainment)

avatar van mrklm

mrklm

Toneeldocent Benjamin Boltanski [Benoît Magimel] heeft kanker dat dusdanig ver gevorderd is dat hij niet meer te redden valt. Met zijn goedbedoelende, maar verstikkende moeder [Catherine Deneuve] probeert hij zich voor te bereiden op het onvermijdelijke. In het eerste uur schetst Bercot een ideaalbeeld van het zorgsysteem waarin het verplegend personeel, onder leiding van de oprecht betrokken Dr. Eddé [Gabriel Sara], alle tijd en ruimte nemen om voor hun patiënten zorgen en de moraal hooghouden door samen Lean On Me te zingen. Maar Benjamins dood wordt volledige uitgemolken en Bercot overspoelt je met zoveel visuele clichés dat het einde een enorme opluchting is. En dat is geen aanbeveling.

avatar van HK Senator

HK Senator

Het enige wat enigszins overtuigd is de rol van Benoit Magimel en zijn ziektebeeld maar iemand met uitgezaaide kanker houdt het helaas meestal niet nog bijna een jaar vol, is helaas mijn ervaring. Catherine Deneuve lijkt er bij de haren bijgesleept te zijn en ze acteert op een manier waarbij het lijkt of ze zelf ook geen idee heeft waar ze aan begonnen is. Wellicht hebben ze al haar shots op één dag gefilmd, wel zo goedkoop en dat zou een hoop verklaren. Maar goed, ook op haar leeftijd moet er blijkbaar nog wel geld in het laadje komen. De side story over de zoon en studente doen er eigenlijk niet toe en de manier waarop de arts en zijn onafscheidelijke verpleegster de patiënt behandelen is ronduit ongeloofwaardig of op zijn minst extreem onprofessioneel. En zo zijn er nog wat situaties die bij mij vooral een tenenkrommend effect hadden of plaatsvervangende schaamte te weeg bracht naar de overige mensen in de zaal. Wat mij betreft een afrader maar iedereen moet uiteraard zelf beoordelen.