• 8.613.607 stemmen

Genre: Thriller / Drama

Oorsprong: Nederland / Griekenland

Geregisseerd door: Shariff Korver

Met onder meer: Joes Brauers, Spencer Bogaert en Tobias Kersloot

IMDb beoordeling: 6,7 (287)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 11 november 2021

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Do Not Hesitate

Tijdens een vredesmissie in het Midden-Oosten zijn drie jonge soldaten, Erik, Roy en Thomas, op zichzelf aangewezen als hun militaire voertuig met pech midden in de woestijn vast komt te staan. Steeds meer losgezongen van de werkelijkheid proberen de soldaten het hoofd koel te houden. Ze verliezen echter grip op de situatie als ze de 14-jarige Khalil ontmoeten en hij vervolgens weigert te vertrekken. Rampzalige gebeurtenissen stapelen zich op en de soldaten voelen zich gedwongen om de jongen een vijandig gebied in te volgen op zoek naar water. Hun paranoia neemt langzaam maar zeker toe. Waar leidt hij ze eigenlijk naartoe en kunnen ze hem wel vertrouwen?

kappeuter (crew films)

De speelfilm Do Not Hesitate van regisseur Shariff Korver gaat op zaterdagavond 25 september in première op het Nederlands Film Festival. Naast de feestelijke rode loper première in Utrecht zal de film die avond in meerdere bioscopen en filmtheaters door het land te zien zijn.

Vanaf 11 november in de bioscoop (September Film Distribution)

avatar van erik33

erik33

Spannend verhaal, de nadruk ligt op de psychologie van de personages, de film had eigenlijk nog meer actiescenes mogen bevatten zoals in The Wall (2017)

kappeuter (crew films)

DO NOT HESITATE van regisseur Shariff Korver en geproduceerd door Lemming Film is geselecteerd om namens Nederland te worden ingezonden naar de Academy Awards in de categorie International Feature Film.

DO NOT HESITATE werd uit 14 aanmeldingen gekozen door een selectiecommissie bestaande uit 17 afgevaardigden van verschillende filmbrancheverenigingen en organisaties in de Nederlandse filmindustrie. Op 21 december maakt de Academy de shortlist bekend en op 8 februari worden de nominaties in alle categorieën bekendgemaakt. De 94e Oscaruitreiking vindt plaats op 27 maart 2022.

(persbericht September Film)

avatar van Jonastav89

Jonastav89

kappeuter schreef:

(persbericht September Film)

Waarom sturen we altijd films op die op dat punt nog niet gezien zijn bij het grote publiek? (Do Not Hesitate, Bulado, Instinct, Tonio, The Paradise Suite)

Terwijl altijd als we de Oscar-shortlist halen het juist is met films die al maanden spelen en (lichte) bioscoop hits in Nederland zijn (Zwartboek, Oorlogswinter, Lucia de B.)

Ik heb dit nooit begrepen.

avatar van skinny_tie

skinny_tie

Jonastav89 schreef:

De laatste keer dat Nederland de shortlist haalde was vóór de eerste keer dat Nederland een film instuurde die nog niet in de bioscoop draaide, dus ik vind dat je die relatie niet kan leggen.

Dat gezegd hebbende vind ik het niet nodig om een film naar voren te halen, dus een kwalificerende voorpremière voor een film die eigenlijk pas zou kwalificeren voor het volgende jaar, zoals dit jaar bij Do Not Hesitate dan het geval is.

Maar dat een film een bioscoopsucces is, heeft geen enkele relatie met de kans op succes bij de Oscars. Zo waren Oscarwinnaar Antonia en -genomineerde Zus & Zo geflopt in de bioscoop en hebben hits als Bankier van het Verzet en Simon geen Oscarsucces behaald.

Overigens was Bulado wel al in de bioscoop uitgebracht toen deze werd ingestuurd.

'Holy shit! Volgens mij hebben we goud gevonden' - VPRO Cinema

interview: Shariff Korver over de Nederlandse Oscarinzending Do Not Hesitate

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Beetje jammer dat die drie die overblijven niet de jongen kunnen verstaan, maar dat voor de kijker zijn woorden wel vertaald worden.

Had meer indruk gemaakt als je als kijker ook alleen moest uitgaan van lichaamstaal en intonatie van de stem van die jongen.

avatar van mrklm

mrklm

Tijdens een patrouille in het Midden Oosten raakt een vrachtwagen dusdanig beschadigt dat een aantal soldaten achterblijft om de lading (met een waarde van ongeveer 1.5 miljoen Euro) te bewaken tot een transporthelikopter ze komt ontzetten. Wanneer een deel van hen spoorloos verdwijnt is het aan Erik [Joes Brauers], Roy [Spencer Bogaert] en Thomas [Tobias Kersloot] om de missie te volbrengen. De onderhuidse spanning neemt toe wanneer een jongetje [Omar Alwan] uitleg eist over de verdwijning van zijn geit. Een interessant uitgangspunt dat vage herinneringen oproept aan The Flight of the Phoenix met goed acteerwerk van de drie hoofdrolspelers. Korvers scenario laat echter nog al wat steken vallen, onder anderen wanneer ze op zoek gaan naar water en Alwan doet niet meer dan steeds dezelfde verwensingen te roepen. Bovendien is er een onbedoelde homo—erotische ondertoon die bij mij behoorlijk op de lachspieren werkte. Nimmer overtuigend.

avatar van Banjavi

Banjavi

Graaf Machine schreef:

Heb de film net gezien. Zonder ondertiteling van dat jongetje. Ben wel benieuwd wat hij zei.