ad
  • 8.148.811 stemmen

Das Schaurige Haus (2020)

Familie | 100 minuten

Met onder meer: Leon Orlandianyi

Oorspronkelijke taal: Duits

• Netflix Bekijk via Netflix

Over Das Schaurige Haus

Hendrik is zestien en een kind uit de grote stad. Hij vindt het vervelend dat zijn moeder met hem en zijn broertje Eddi naar een dorp in het zuiden van Oostenrijk verhuizen. Om het nog erger te maken, mijdt de lokale bevolking het nieuwe rustieke familiehuis. Ze zeggen dat het er spookt sinds een moeder haar twee zonen daar vele decennia geleden vergiftigde. Wanneer een slapende Eddi vreemde symbolen in de muren begint te snijden, gaan Hendrik en zijn vrienden op zoek naar het geheim van het spookachtige huis.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Myers91

Myers91

Goede demonenfilm voor Kids met ook leuke humor vooral door het klunzige gedrag van het personage Fritz

avatar van jippie2010

jippie2010

Hier en daar mooie locaties, maar daar blijft het dan ook bij. *2,5

avatar van bjerik76

bjerik76

mooie beelden van de bergen, ook met het camerawerk was niks mis, maar het leek wel een kinderfilm.

de grappen waren niet leuk ( als het humor moest voorstellen) het maakte het mysterie ook minder spannend dan dat dit moest voorstellen.

avatar van Shadowed

Shadowed

Matig.

Veilige film van Duitse bodem, die wordt gepromoot als horrorfilm via de poster, maar eigenlijk gewoon een volbloed kinderfilm is met een net wat donkerder randje eraan. Zo raakt de film duistere onderwerpen aan die je niet zomaar aan ieder kind kan laten zien, maar verder wel het gevoeltje heeft van een tienerfilm.

Om alvast met de positieve punten te beginnen, de film ziet er op visueel vlak verzorgd uit. De sfeer mag er soms wezen en de versiering is bovengemiddeld. Alles ziet er lekker spookachtig uit, en de locaties zijn goed gekozen. Das Schaurige Haus kent locaties zoals een benauwde grot, en als je zo'n locatie kan bemachtigen doe je zeker wel wat goed.

Jammer dat het verder maar een saaie film is met weinig horror om op te teren. De horrorliefhebbers zullen waarschijnlijk weinig voldoening halen uit deze film, want spanning of goede ideeën zijn ver te zoeken. Alles is erg veilig binnen de lijntjes, en zo voelt deze film aan als een letterlijke kopie van andere films. Het schrijfwerk had echt beter gemoeten.

Maar verder zijn het vooral de suffe toevoegingen die de film als resultaat geen goed doen. Demonische kinderen en saaie geesten vullen de film zo'n beetje op, met als kers op de taart een mysterie dat totaal niet weet te interesseren. Met zo weinig inspiratie vraag je je af waarom ze de film überhaupt nog proberen te promoten als iets goeds, maar ach.

Nee, dit was hem niet. Het ziet er goed uit, met de versiering is niets mis, maar inhoudelijk is er wel van alles mis. De film wil nergens verrassend of leuk worden, en blijft ten alle tijden nogal terughoudend op het gebied van horror. Misschien net wat enger dan een algemene kinderhorror, maar absoluut niets om over naar huis te schrijven en een film die je lekker kan overslaan. Jammer.

avatar van keukenzout

keukenzout

Ik vond het een tamelijk waardeloze film maar volgens mij ben ik (34) 20 jaar te oud voor de doelgroep. Ik kan me zo voorstellen dat dit voor tieners echt een waanzinnig gave film is maar als Loeki de Leeuw tot je jeugdsentiment behoort kun je deze prent laten schieten.

Geen stem dus, want ik kan het niet eerlijk beoordelen.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Tieners die op speurtocht gaan en een mysterie ontrafelen. Als familiefilm best een fijn tussendoortje dat in dezelfde categorie valt als The Goonies bijvoorbeeld. Qua plot is het vervolgens allemaal erg lineair en niet al te gecompliceerd.

Doet binnen het genre erg weinig verkeerd. Best wel leuke personages waarbij de Fritz wat extra opvalt als knullige flapuit en slungel. Het mysterie van een spooklegende is niet nieuw, maar slaat wel aan. Fijne locatie daar in de bergen.

Supereng wordt het nooit. Film is niet slecht, maar echt veel goeds valt er ook niet over te vertellen. Erg mat allemaal, maar voor het doelpubliek best leuk.