• 8.353.959 stemmen

Geregisseerd door: Jared Bush, Charise Castro Smith en Byron Howard

Met onder meer: Stephanie Beatriz, John Leguizamo en María Cecilia Botero

Releasedatum: 24 november 2021

Plot Encanto

"There's a little magic in all of us ...almost all of us."

Mirabel is een 15-jarig meisje en is liefdevol, grappig en feilbaar. Ze is een echt familiemens en woont samen met haar familie in Colombia. Haar hele familie beschikt over magische krachten en woont in een magisch huis. Mirabel zelf beschikt echter nog niet over magische krachten, maar dan is het toch aan haar om hun huis, de Encanto, te redden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Mirabel Madrigal (stemrol)

Abuela Alma Madrigal (stemrol)

Bruno Madrigal (stemrol)

Camilo Madrigal (stemrol)

Alle Media

avatar van knuppel ihhh

knuppel ihhh

Technisch heel erg knap gemaakt. Hoe natuurlijk alles beweegt, gekleurd en belicht is. Film gaat over een familie die magische krachten bezit. Behalve een kleindochter, de hoofdrolspeelster. Dus vanaf het begin weet je dat op het eind..... Niet storend veel gooi, smijt en valwerk alleen tijdens de 6 of 7 liedjes wordt er door wolken gevlogen. Zit wel leuke humor in maar eindigt wat klef, geforceerd emotioneel.

avatar van huiguh

huiguh

• 2059 stemmen

Pretentieuze rommel, met tenenkrommende liedjes.

avatar van mrklm

mrklm

Trots aangekondigd als de 60e avondvullende animatiefilm van de Disney-studio’s en dat is niet onterecht, want dit is een bijna perfecte animatiefilm die met beide voeten in het heden staat en technisch zeer indrukwekkend is. De lichaamsbewegingen en de gezichtsmimiek van de karakters zijn van een niveau dat zo revolutionair is als Snow White and the Seven Dwarfs en Toy Story en de fantasie van animators is flink aangeboord waardoor dit visueel verbluffend is. ‘Encanto’ is een vrijhaven voor Colombiaanse immigranten die zich beschermd weten door hun huis die magische krachten ontleent aan een eeuwigbrandende kaars. Mirabel [Stephanie Beatrix] is de enige in de familie die geen bijzondere krachten heeft gekregen van het magische huis en staat daardoor altijd in de schaduw van haar oudere zussen Isabela [Diane Guerrero] en Luisa [Jessica Darrow], die wél over zo’n bijzondere gave blijken te beschikken. Sterker nog: grootmoeder Abuela [Maria Cecilia Botero] gelooft zelfs dat Maribel de toekomst van het huis en van de hele gemeenschap in gevaar brengt. Maribel probeert het tegendeel te bewijzen. Enig kritiekpuntje: een paar onnodige liedjes.

avatar van TheBatCat

TheBatCat

Leuke film!

In het begin vond ik hem wel iets te chaotisch, voornamelijk het 'introductie liedje' ging mij iets te snel, maar daarna werd het gelukkig wat rustiger. Zoals altijd weer prachtige beelden en leuke karakters. Verder vond ik de scène naar het einde toe waarbij Mirabel ruzie had met Abuela Alma zeer sterk. Het einde zelf vond ik een beetje cheesy en cliché, maar best prima.

Algeheel een goede film die ik zeker aanraad!

avatar van Thomas83

Thomas83

Dit is niet het meest aangrijpende verhaal. De film heeft ook geen echte spanningsboog , een net wat te hoog tempo en is wat te zoet. Toch is het wel verfrissend om eens geen bad guy te zien in een film die ook zo kleinschalig blijft en zich vooral focust op de geschiedenis van een familie en het afrekenen met een ongezond streven naar perfectie.

Vond de personages overigens maar weinig indruk maken. Hoewel Mirabel (sterke rol van Beatriz) een sympathieke underdog is hoeft de film daar ook weinig inspanning voor te leveren. De oma komt op het einde uiteraard tot inkeer, maar de rest van de film is ze ergerniswekkend eendimensionaal, ondanks die fraaie flashbackscène tegen het einde van de film.

Verder mis ik ook weer alle verbeeldingskracht. In de Pixars van tegenwoordig is dat ook vaak een probleem. Op technisch vlak zijn die films altijd uitstekend , maar ik zie weinig creativiteit in de ontwerpen en de animatie. Het zit hem allemaal in de kleuren, belichting en een overdaad aan details. De muziek voelt hier wel wat anders, meer modern en een mix van genres, maar een nieuwe klassieker zit er niet echt tussen. 3.0*.

avatar van Alathir

Alathir

Ik had even tijd nodig om in de film te komen. Encanto begint vrij rommelig vond ik en ook met een nogal druk openingsnummer. Daarna wordt het beter met een paar betere nummers. Toch is het qua muziek minder goed dan gewoonlijk, maar langs de andere kant is de film behoorlijk intrigerend. De film gaat over verwachtingen waarmaken van mensen waar je van houdt en de druk die daarbij komt kijken. Zeker actueel in de huidige tijd al is het in dit verhaal door een gave die Mirabel niet bezit. Dat zal niemand in het echte leven zo meemaken want tenslotte zijn mensen geen magiërs. De film gaat ook over verbinding tussen familie. Je hebt altijd buitenbeentjes en mensen waar je het niet mee eens bent of het niet mee kan vinden, toch is het de moeite om contact met ze te zoeken. Dat doet Mirabel uiteindelijk door te praten met Bruno de in de spouwmuur levende familiezot, door het goed te maken met Isabel en haar grootmoeder in te doen zien dat er meer is dan alleen maar de Gave bezitten. Al bij al wel een goede Disney film die deze keer wat complexer in de psychologie lijkt te duiken. Een soort van gelaagdheid die wellicht niet iedereen zal ontdekken. Hier en daar ook een paar geslaagde grapjes maken het af. 4* en wat mij betreft dus ondergewaardeerd.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Zo-zo.

Bij momenten aardig filmpje, maar men heeft toch iets te veel uit hetzelfde vaatje getapt als Coco. Niet alleen qua stijl is dit leentjebuur (al is dat kleurenspel wel mooi gedaan), ook inhoudelijk speelt het familiale wederom een erg nadrukkelijke rol. Zo erg dat er eigenlijk niet echt een antagonist is en men eigenlijk een half verhaaltje afhaspelt (kon de intro nóg drukker?) waar het moraaltje, naar goede gewoonte, er erg dik op ligt. Men had het niet zeemzoeter kunnen maken, en dat zegt al wat, want het komt immers uit de Disney-stal. De liedjes zijn ook niet echt van dat niveau dat ze me zullen bijblijven. Meer zelfs, nog geen 48 uur later moet ik al behoorlijk diep graven in de donkere krochten van mijn geheugen.

avatar van Ste*

Ste*

Ik hoop dat Disney hiermee zijn drang naar films over exotische families/culturen, na Moana en Coco, weer uit het systeem heeft, want ik vind het wel weer even genoeg geweest zo.

Deze film is verder wel aardig, maar moet het wel vooral van de tweede helft hebben, en sommige liedjes zijn duidelijk leuker en beter dan andere. Ik vond persoonlijk Surface Pressure, waar je de hand van Lin-Manuel Miranda goed in terug hoort, en Two Oruguitas het beste, ook een mooi stukje in de film.

Knap gemaakt is het natuurlijk sowieso, daar kijk ik al niet meer echt van op, hoewel het soms allemaal wel wat minder druk mag. Ik snak inmiddels naar een wat meer ingetogen film, niet barstensvol personages, kleurenpracht en heen en weer vliegende visuals, hoewel je daarvoor misschien niet bij Disney moet zijn.

avatar van SiSsY bOY

SiSsY bOY

Erg.mooie film met iets te veel zang en een ietwat dun verhaal. Maar wel leuk met dansende ezels enzo!

avatar van mjk87

mjk87

De film heeft een zekere sympathie, leuk dat er bijvoorbeeld niet echt een schurk is. Het verhaal kabbelt ook wat voort. Soms heel fijn, soms echter sleept de film wel. Zoals de hele film zijn goede momenten heeft, maar ook veel middelmaat. Dat eerste liedje is best prima, maar de rest weinig memorabel. Stemmenwerk is oké, maar niet meer dan dat. Visueel ziet het er knap uit en soms lekker kleurrijk, maar soms ook kitscherig en een beetje fantasieloos en gewoontjes. En de film duurt uiteindelijk wel iets te lang met dat gekabbel. 3,0*.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Disney verrast me toch wel en dat in positieve zin. Terwijl de Pixar films gedumpt worden op Disney+, heeft Disney Animation het juiste spoor gevonden. Na Frozen deed Big Hero 6 het nog goed, maar viel het daarna toch in middelmaat of sequels. Met Raya and the Last Dragon hadden ze mijn aandacht weer te pakken. Iets minder focus op de jokes en de vastgeroeste formule, maar een charmant verhaal dat centraal staat. Encanto doet dat ook en zet een mooi verhaaltje neer met de nodige charme. Uiteraard zijn er weer songs, maar die vallen best wel mee. Benieuwd of de film de tand des tijd zal doorstaan, maar het is leuk te zien dat de films terug een hart hebben.

avatar van H€yoka

H€yoka

Verhaaltechnisch een erg zwak beestje. De magie dreigt te verdwijnen en dus... Nergens slaagt de film er in om me dat duidelijk te maken. De probleemstelling is onvoldoende scherp en dus kan de oplossing natuurlijk ook niet veel soeps zijn, maar iets meer dan "jij moet de magie redden" en "ga naar Bruno zijn toren" had ik wel verwacht. Er wordt volgens mij nog ergens de spot mee gedreven dat het hoofdpersonage zich afvraagt: "De magie redden? Wacht, hoe moet ik dat doen?"

avatar van korenbloem02

korenbloem02

Zoals de meeste Disney films, als het goed aanslaat bij de kinderen, zie je gemiddeld de film een stuk of 10 keer in 7 dagen tijd.

Wat deze film opvallend goed doet is het sierlijke bewegen en alle non-verbale communicatie in de animatie en best leuke liedjes trouwens.