La Pelle (1981)

Italië / Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Liliana Cavani
met Marcello Mastroianni, Ken Marshall en Alexandra King

Einde Tweede Wereldoorlog. De geallieerden trekken Italië binnen. La Pelle is de verfilming van de memoires van Curzio Malaparte, die de opmars van de geallieerden vanuit zijn villa op de kliffen van Capri heeft gadegeslagen. De bevrijding van Napels door de geallieerden (Amerikanen) en het brute geweld waarmee dat gepaard ging heeft bittere herinneringen achtergelaten.

Ook met de mooie Claudia Cardinale en good old Burt Lancester.

avatar van stefan dias
Ik kwam in '81 uit vakantie, ging 's avonds naar de film en wat zag ik? Een openingsscène op het pleintje in Capri, waar ik enkele dagen tevoren nog gelati zat te eten. Wat een mooie film.

avatar van Straniero
Die openingsscene zag ik ook en toen heb ik besloten 'm uit te zetten. Misschien toch nog eens een kans geven.

avatar van delin
Ik ben echt benieuwd of ik ook nog een slechte film met Marcello Mastroianni zie. En die mening staat (denk ik) los van dat hij de meest aantrekkelijke man op de aarde was (en is).
Maar even minder zwijmelend: de film is de verfilming van een omstreden roman van Malaparte, over de bevrijding van Napoli door de geallieerden. Kort geleden is de Nederlandse vertaling ervan in de boekwinkels verschenen!
Prachtige film; ik ben ook zeer benieuwd naar het boek.

delin schreef:

Ja, hij heeft iets nonchalant Cary Granterig, maar dan op zijn Italiaans! Unieke man, inderdaad

avatar van stefan dias
Heb 'm gisteren nog eens bekeken. En geen spatje spijt.
Schookende beelden en gegevens, maar alles wel met een ouderwetse flair en gevoel voor schoonheid weergegeven.
Heel wat scènes spelen zich af in de blauwig-roze schemering. De costuums zijn prachtig, in elek scène struikelen de figuranten bijna over elkaar. Prachtige beelden van een beschaving in verval.
En Mastroianni in een rol die hem werkelijk op de huid geschreven is. (pun not intended)

Jeauhan
Drama in het schemer van de Tweede Wereldoorlog; een verzameling bittere beelden en gebeurtenissen tegen de achtergrond van de bevrijding van Napels. Gefilmd vanuit de beleving van Malaparte is duidelijk het beeld te merken dat hij van de Amerikanen/geallieerden had; een stelletjes soldaten dat, eenmaal ontdaan van hun missie, er wat rare gewoontes op nahield en gebruik maakten van de ontstane situatie. Meewerkend aan plundering, mensenhandel en prostitutie en weinig respectvol. Van de opbouw-missies waar men het nu vaak over heeft leek toen nog weinig sprake.

Film zit redelijk in elkaar, alleen een goed totaalbeeld van de situatie krijg je niet, de gebeurtenissen gaan van de hak op de tak en de rode draad lijkt vooral uit romantiek te bestaan. Het camerawerk is ook redelijk alleen de belichting was soms ronduit slecht. Vooral de scènes in Malaparte's huis waren vaak onduidelijk door een te donkere kamer waar door grote ramen sprake was van tegenlicht.

Bart Simpson
Deze film viel mij vies tegen. 1.5*

avatar van Huggy Bear
Een tegenvaller van formaat ,bijna een B - film waardig.
Kan me voorstellen dat veel kijkers het halverwege voor bekeken houden.
Ikzelf bekeek hem volledig ,in de hoop dat er toch verbetering zou komen ,maar ik bleef op mijn honger zitten . . .
Zonde van de tijd.

Een enorme tegenvaller.Na 30 minuten ben ik afgehaakt.Totaal niet boeiend .

Zeer vreemde film. Begint als een luchtige komedie, maar na een tijdje wordt de komisch-parodische sfeer meer en meer onderbroken door gruwelijke/wansmakelijke/hartverscheurende scènes. De toon blijft er evenwel altijd even "luchtig" bij, en de lakonieke Mastroianni is daarvan het symbool: de meest tragische realiteit wordt heel de film door weergegeven in een lakonieke luchtigheid. Tot aan het einde, de meest gruwelijke scène die ik ooit in een film gezien heb. Pasolini is er niks tegen.
"La fête de l'insignifiance", zou Milan Kundera zeggen...
Ik ben alleszins erg benieuwd naar de "roman" van Malaparte...

avatar van 93.9
Had er iets meer verhaal in gezeten dan was het een perfecte film.
Nu zijn alleen de beelden, kostuums, aankleding schitterend. Helaas is het verhaal erg onbeduidend.

93.9 schreef:
Helaas is het verhaal erg onbeduidend.

Wat bedoel je precies, 93.9? Of maak je gewoon een toespeling op mijn verwijzing naar "La fête de l'insignifiance" van Kundera?

avatar van 93.9
Hele gedoe met die vrouwelijke piloot, vis op het menu etc. vond ik nou niet echt interessant.. Jij wel?

Ik heb ondertussen het boek van Malaparte zelf gelezen: één van de meest indrukwekkende werken uit de 20ste eeuwse literatuur, als je het mij vraagt. En het "hele gedoe met die vrouwelijke piloot" komt in het boek gewoon niet voor, is met andere woorden een verzinsel van Canavari, ironisch genoeg wellicht ten behoeve van het filmisch verhaal! Maar die hele "romantische intrige" heeft in feite niks met de essentie van La Pelle te maken! Jouw opmerking is wat dat betreft m.i. dus terecht. Het verhaal van de vis op het menu komt wel van Malaparte, en past op zich ook volledig in de sfeer, maar komt in de film misschien nogal stuntelig over. Ik vind alles bij elkaar dat de poëzie en filosofie van het boek in de film grotendeels is verloren gegaan, ten voordele van nogal gratuit aandoende romantiek, respectievelijk anekdotiek, tenminste voor wie vreemd is met Malaparte zelf...

avatar van 93.9
Ben alleen bekend bekend met de film. Typisch een film die er op het eerste gezicht perfect uitziet, maar niet het 'verhaal' over heeft kunnen brengen als ik ThomasVV zo lees.
Want rol vanMastroianni, prachtige locaties enz.. Dat lijkt niet op 13 in een dozijn film.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met deze film aan moet. Ik weet ook niet wat deze film nu eigenlijk over het voetlicht wil brengen. De brute bevrijding van Italië door de Amerikanen? Het schuldgevoel van de Italianen? Angst voor de toekomst? De beelden zijn soms fraai, soms gruwelijk (zoals die slotbeelden). Waarom die vreemde vliegenierster erin gestopt is, is mij ook al niet duidelijk. Maar er zijn hier blijkbaar veel meer mensen die met dat onbevredigende gevoel naar deze film gekeken hebben.

Waar ik me dit keer aan stoorde was dat het hele vijfde Amerikaanse leger, inclusief Burt Lancaster, vloeiend Italiaans sprak en als er eens iets moest worden vertaald voor die 'Amerikanen', dan vertaalden ze het Italiaans in het Italiaans, snapt u? Maar over één ding zijn we het allemaal eens: Marcello Mastroianni speelt ook hier een geweldige rol. Die man is altijd een feest om naar te kijken.