

Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 131 minuten
Alternatieve titels: The Skin / La Peau / De Huid
Oorsprong:
Italië / Frankrijk
Geregisseerd door: Liliana Cavani
Met onder meer: Marcello Mastroianni, Ken Marshall en Alexandra King
IMDb beoordeling:
6,6 (1.253)
Gesproken taal: Italiaans
Releasedatum: 11 maart 1982
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot La Pelle
"The skin moves the world!"
Einde Tweede Wereldoorlog. De geallieerden trekken Italië binnen. La Pelle is de verfilming van de memoires van Curzio Malaparte, die de opmars van de geallieerden vanuit zijn villa op de kliffen van Capri heeft gadegeslagen. De bevrijding van Napels door de geallieerden (Amerikanen) en het brute geweld waarmee dat gepaard ging heeft bittere herinneringen achtergelaten.
Externe links
Acteurs en actrices
Curzio Malaparte
Principessa Consuelo Caracciolo
Generale Clark
Jimmy Wren
Deborah Wyatt
Eduardo Mazzullo
Amante di Jimmy
Principessa a Capri
Maria Concetta
Sarto
Video's en trailers
Reviews & comments

stinissen (crew films & series)
-
- 22064 berichten
- 64500 stemmen
Ook met de mooie Claudia Cardinale en good old Burt Lancester.

stefan dias
-
- 2266 berichten
- 1292 stemmen
Ik kwam in '81 uit vakantie, ging 's avonds naar de film en wat zag ik? Een openingsscène op het pleintje in Capri, waar ik enkele dagen tevoren nog gelati zat te eten. Wat een mooie film.

Straniero
-
- 127 berichten
- 1683 stemmen
Die openingsscene zag ik ook en toen heb ik besloten 'm uit te zetten. Misschien toch nog eens een kans geven.

delin
-
- 54 berichten
- 257 stemmen
Ik ben echt benieuwd of ik ook nog een slechte film met Marcello Mastroianni zie. En die mening staat (denk ik) los van dat hij de meest aantrekkelijke man op de aarde was (en is).
Maar even minder zwijmelend: de film is de verfilming van een omstreden roman van Malaparte, over de bevrijding van Napoli door de geallieerden. Kort geleden is de Nederlandse vertaling ervan in de boekwinkels verschenen!
Prachtige film; ik ben ook zeer benieuwd naar het boek.

stefan dias
-
- 2266 berichten
- 1292 stemmen
Ik ben echt benieuwd of ik ook nog een slechte film met Marcello Mastroianni zie. En die mening staat (denk ik) los van dat hij de meest aantrekkelijke man op de aarde was (en is).
Ja, hij heeft iets nonchalant Cary Granterig, maar dan op zijn Italiaans! Unieke man, inderdaad

stefan dias
-
- 2266 berichten
- 1292 stemmen
Heb 'm gisteren nog eens bekeken. En geen spatje spijt.
Schookende beelden en gegevens, maar alles wel met een ouderwetse flair en gevoel voor schoonheid weergegeven.
Heel wat scènes spelen zich af in de blauwig-roze schemering. De costuums zijn prachtig, in elek scène struikelen de figuranten bijna over elkaar. Prachtige beelden van een beschaving in verval.
En Mastroianni in een rol die hem werkelijk op de huid geschreven is. (pun not intended)

Jeauhan
-
- 879 berichten
- 0 stemmen
Drama in het schemer van de Tweede Wereldoorlog; een verzameling bittere beelden en gebeurtenissen tegen de achtergrond van de bevrijding van Napels. Gefilmd vanuit de beleving van Malaparte is duidelijk het beeld te merken dat hij van de Amerikanen/geallieerden had; een stelletjes soldaten dat, eenmaal ontdaan van hun missie, er wat rare gewoontes op nahield en gebruik maakten van de ontstane situatie. Meewerkend aan plundering, mensenhandel en prostitutie en weinig respectvol. Van de opbouw-missies waar men het nu vaak over heeft leek toen nog weinig sprake.
Film zit redelijk in elkaar, alleen een goed totaalbeeld van de situatie krijg je niet, de gebeurtenissen gaan van de hak op de tak en de rode draad lijkt vooral uit romantiek te bestaan. Het camerawerk is ook redelijk alleen de belichting was soms ronduit slecht. Vooral de scènes in Malaparte's huis waren vaak onduidelijk door een te donkere kamer waar door grote ramen sprake was van tegenlicht.

Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Deze film viel mij vies tegen. 1.5*

Huggy Bear
-
- 61 berichten
- 721 stemmen
Een tegenvaller van formaat ,bijna een B - film waardig.
Kan me voorstellen dat veel kijkers het halverwege voor bekeken houden.
Ikzelf bekeek hem volledig ,in de hoop dat er toch verbetering zou komen ,maar ik bleef op mijn honger zitten . . .
Zonde van de tijd.

Willem2012
-
- 30 berichten
- 26 stemmen
Een enorme tegenvaller.Na 30 minuten ben ik afgehaakt.Totaal niet boeiend .

ThomasVV
-
- 1085 berichten
- 477 stemmen
Zeer vreemde film. Begint als een luchtige komedie, maar na een tijdje wordt de komisch-parodische sfeer meer en meer onderbroken door gruwelijke/wansmakelijke/hartverscheurende scènes. De toon blijft er evenwel altijd even "luchtig" bij, en de lakonieke Mastroianni is daarvan het symbool: de meest tragische realiteit wordt heel de film door weergegeven in een lakonieke luchtigheid. Tot aan het einde, de meest gruwelijke scène die ik ooit in een film gezien heb. Pasolini is er niks tegen.
"La fête de l'insignifiance", zou Milan Kundera zeggen...
Ik ben alleszins erg benieuwd naar de "roman" van Malaparte...

93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Had er iets meer verhaal in gezeten dan was het een perfecte film.
Nu zijn alleen de beelden, kostuums, aankleding schitterend. Helaas is het verhaal erg onbeduidend.

ThomasVV
-
- 1085 berichten
- 477 stemmen
Helaas is het verhaal erg onbeduidend.
Wat bedoel je precies, 93.9? Of maak je gewoon een toespeling op mijn verwijzing naar "La fête de l'insignifiance" van Kundera?

93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Hele gedoe met die vrouwelijke piloot, vis op het menu etc. vond ik nou niet echt interessant.. Jij wel?

ThomasVV
-
- 1085 berichten
- 477 stemmen
Ik heb ondertussen het boek van Malaparte zelf gelezen: één van de meest indrukwekkende werken uit de 20ste eeuwse literatuur, als je het mij vraagt. En het "hele gedoe met die vrouwelijke piloot" komt in het boek gewoon niet voor, is met andere woorden een verzinsel van Canavari, ironisch genoeg wellicht ten behoeve van het filmisch verhaal! Maar die hele "romantische intrige" heeft in feite niks met de essentie van La Pelle te maken! Jouw opmerking is wat dat betreft m.i. dus terecht. Het verhaal van de vis op het menu komt wel van Malaparte, en past op zich ook volledig in de sfeer, maar komt in de film misschien nogal stuntelig over. Ik vind alles bij elkaar dat de poëzie en filosofie van het boek in de film grotendeels is verloren gegaan, ten voordele van nogal gratuit aandoende romantiek, respectievelijk anekdotiek, tenminste voor wie vreemd is met Malaparte zelf...

93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Ben alleen bekend bekend met de film. Typisch een film die er op het eerste gezicht perfect uitziet, maar niet het 'verhaal' over heeft kunnen brengen als ik ThomasVV zo lees.
Want rol vanMastroianni, prachtige locaties enz.. Dat lijkt niet op 13 in een dozijn film.

Fransman
-
- 2756 berichten
- 2099 stemmen
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met deze film aan moet. Ik weet ook niet wat deze film nu eigenlijk over het voetlicht wil brengen. De brute bevrijding van Italië door de Amerikanen? Het schuldgevoel van de Italianen? Angst voor de toekomst? De beelden zijn soms fraai, soms gruwelijk (zoals die slotbeelden). Waarom die vreemde vliegenierster erin gestopt is, is mij ook al niet duidelijk. Maar er zijn hier blijkbaar veel meer mensen die met dat onbevredigende gevoel naar deze film gekeken hebben.
Waar ik me dit keer aan stoorde was dat het hele vijfde Amerikaanse leger, inclusief Burt Lancaster, vloeiend Italiaans sprak en als er eens iets moest worden vertaald voor die 'Amerikanen', dan vertaalden ze het Italiaans in het Italiaans, snapt u? Maar over één ding zijn we het allemaal eens: Marcello Mastroianni speelt ook hier een geweldige rol. Die man is altijd een feest om naar te kijken.

Fisico (moderator films)
-
- 7593 berichten
- 4399 stemmen
Een vrij eigenaardige weergave van de bevrijding van de Amerikaanse van Duits gespuis in Napels. Dat de problemen alles behalve van de baan zijn nadat de regio is bevrijd is wel duidelijk. Alleen is het des te opmerkelijk welke visie of insteek Cavani er tracht in te steken.
Het lijkt me eerder een soort van satirische weergave te zijn van een aantal zware thema's. De bevolking tracht te overleven via prostitutie en (illegale) handel. De luchtigheid en gruwel die Cavani tracht te mixen is bijzonder, maar niet altijd even geslaagd.
Die slotscène met die tank bijvoorbeeld. Ik zie niet in wat daar de bedoeling van was.
Het laatste nieuws

De tien best beoordeelde films van de jarige John Malkovich (70)

Dit is de reden dat Heath Ledger als The Joker steeds aan zijn lippen bleef likken

Matthijs van Nieuwkerk over comeback: 'Ik heb lang gedacht: in deze wereld hoor ik niet thuis'

Kindster Angus T. Jones uit 'Two and a Half Men' (30) totaal onherkenbaar in nieuwe serie met Charlie Sheen
Bekijk ook

Pane, Amore e Fantasia
Komedie, 1953
15 reacties

Pane, Amore e Gelosia
Komedie, 1954
6 reacties

Tu Ridi
Drama, 1998
5 reacties

Goya's Ghosts
Historisch / Biografie, 2006
44 reacties

La Tregua
Drama, 1997
3 reacties

Il Segno di Venere
Komedie / Drama, 1955
7 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.