Nuit et Jour (1991)

Alternatieve titel: Night and Day

België / Frankrijk / Zwitserland

geregisseerd door Chantal Akerman
met Guilaine Londez, Thomas Langmann en François Négret

Nuit et Jour gaat over drie jonge mensen die samenleven in een heet en zomers Parijs. Aanvankelijk wonen alleen Jack en Julie bij elkaar. Ze geven zich over aan een totale liefde en leven geïsoleerd van de rest van de wereld. Jack is taxichauffeur. Hij werkt uitsluitend 's nachts, om de dag samen met Julie door te kunnen brengen. Op een avond stelt Jack Julie voor aan Joseph, die overdag in Jacks taxi rijdt. Tussen Joseph en Julie is het liefde op het eerste gezicht. In het vervolg bezoekt Joseph Julie 's nachts als Jack werkt, terwijl Julie overdag met Jack hun relatie met onverminderde passie voortzet. Jack is de enige die onwetend is van het dubbelspel. Julie denkt de situatie onder controle te kunnen houden, maar het verloop van de gebeurtenissen zal anders uitwijzen.

avatar van Mochizuki Rokuro
De uitstekende, want fascinerende, start ebt uiteindelijk deels weg, omdat de typische Akerman setting langzamerhand transformeert in een 'Rohmeresk' gebeuren.

Gelukkig nemen Julie en Jack (of is het Jospeh -jeez' wat lijken die gasten op elkaar!) tegen het einde ook letterlijk de hamer ter hand om de muren te slechten. Wel weer typisch Akermaniaans, zou ik zeggen.

Die fascinatie aan de start zit m toch wel met name in die setting. Het appartement van J&J ligt zodanig dat je vanuit de keuken waar manlief staat te strijken rechtstreeks de badkamer in kijkt, waar vrouwlief staat te douchen (v.v.). Het gegeven wordt door Akerman optimaal benut en als er na tien minuten zelfs een lied wordt ingezet kan het feest beginnen. Hoogtepunt kort daarop evenwel is een scène outdoors op Place de la République. Wervelend - letterlijk en figuurlijk.

En dan komt dus het gebabbel, de verhoudingen, ouders en buren..... ... ....

Het schematische leven wordt ondersteund door Akerman's commentaren zelve (ljikt mij dan toch). Waar zij als patrones haar liefdesbaby's ziet worstelen. Ze slaat met verwondering, boosheid, vertedering en cynisme gade. En ze ziet dat het goed is.