Câini (2016)

Roemenië / Frankrijk / Bulgarije / Qatar
Drama / Thriller

geregisseerd door Bogdan Mirica
met Dragos Bucur, Gheorghe Visu en Vlad Ivanov

Roman, een jonge stedeling, komt naar het platteland van Roemenië om het land te verkopen dat hij van zijn grootvader heeft geërfd. Eenmaal daar belandt Roman in een aantal vreemde situaties, waaruit blijkt dat zijn opa een soort van lokale maffiabaas is geweest. Om te kunnen verkopen moet Roman het opnemen tegen zijn grootvaders voormalige discipelen, die nu worden geleid door Samir, een vriendelijke en charismatische Tataar. Politieman Hogas onderzoekt ondertussen een gevonden voet, maar is eigenlijk op zoek naar wraak op Samir, zijn eeuwige aartsvijand.

avatar van Verhoeven
Interessant stuk over de drie Roemeense films die in Cannes werden vertoond dit jaar:
In a Cannes that has given us a lot of pleasures, but very few real surprises or revelations, Mirica’s debut stands out, in a modest way, as both surprise and revelation—and certainly contributes to redrawing the map of Romanian cinema that we thought we knew so well.

avatar van eRCee
Rare jongens, die Roemenen. Deze film is precies wat Hell or high water niet was: dreigend, rauw, onconventioneel. Veel verhaal of karakterontwikkeling is er niet, maar Câini houdt constant de aandacht vast, van de fraaie long-take waarmee wordt geopend tot aan het (naar mijn smaak iets te) brute slot. Cinematografisch sterk, weinig muzikale ondersteuning, goed acteerwerk, ja, dit is een waardige Roemeense New Wave film.

Sterke thriller! Het verhaal wordt rustig, weloverwogen en trefzeker gebracht met een goed donkere sfeer. 3.74*

Vanaf 22 juni in de bioscoop (Contact Film)

avatar van sinterklaas
Godverdomme... dan komt ie niet op dvd!

avatar van tbouwh
Is dat zo? Contact heeft gewoon een dvd-webshop.

avatar van tbouwh
‘Je vader mag dan dood zijn, zijn jongens lopen nog steeds rond’. Het is tekenend dat de mededeling hier komt van een lokale politieagent, bij uitstek degene die de situatie in de hand zou moeten hebben. Niet in Caini. Regisseur Bogdan Mirica schetst een beeld van het rauwe, ongepolijste Roemeense platteland, waar het recht van de sterkste te allen tijde leidend is.

De protagonist van dienst (Dragos Bucur) wordt deel van deze wereld wanneer zijn vader hem voor zijn dood 550 hectare grond nalaat. Roman betrekt de lokale nederzetting, waarna een traag, constant sluimerend steekspel aanvangt. De wetteloze onderdanen van Romans vader (een lokale crime lord) willen voorkomen dat Roman het aan de Donau grenzende braakland verkoopt. Motieven blijven hier doorgaans buiten beeld; het gaat Mirica duidelijk om sfeer, de overdracht van dreiging in een misleidend ordelijk landschap.

De debuterende full feature-regisseur slaagt helaas maar gedeeltelijk in die opzet. Na een sterk opgebouwde eerste akte vervalt Caini net iets te veel in het soort scènes dat we al kennen van zichtbare inspiratiebronnen als No Country for Old Men en Hell or High Water. Had Mirica daar echt indruk mee willen maken, dan had er iets meer zorg aan het rammelende scenario besteed mogen worden. Bepalende metaforen met betrekking tot anarchie, corruptie en wetteloosheid zijn misschien iets te opzichtig, alhoewel ze, met name in de laatste akte, sterk ingezet worden om het verhaal een vrij specifieke moraal mee te geven.

Wat Caini verliest op narratief gebied, wint deze onconventionele versie van Hell or High Water op beeldspraak, setting/sfeer en cinematografie. Roemeense crime met een rauw randje.

avatar van Drulko Vlaschjan
Eigenlijk is het allemaal niet zo heel bijzonder. Eigenlijk is het een vrij vaag filmpje met een verhaal vol gaten en een tempo dat net te laag ligt. Maar omdat in bijna elke andere film alles tienmiljard keer wordt uitgelegd - je zou eens niet precies weten hoe alles tot in detail gelopen is, wie bij wie in het complot zat en waarom - vond ik het uitermate verfrissend. Maak honderd van dit soort films en ik ren gillend weg. Bij tien al, denk ik. Maar bij de gratie van de voorspelbaarheid van de concurrentie, vond ik het zeer goed te pruimen. En dat terwijl ik meer een aardbeientype ben.

Een weinig geslaagde film als film, maar geslaagd in het weergeven van een cynisch beeld van het plattelandsleven in Roemenië. De film doet vooral denken aan andere films, bv. aan Nocturnal Animals waar de hoofdpersonage zich eveneens in een wetteloosheid plattelandsgebied terugvindt inclusief de oude, doodzieke politieagent die omdat de dood sowieso binnenkort te verwachten is zaken nog recht wil zetten en zo het recht kan doen zegevieren. Dat de film weinig origineel is nog tot daar aan toe, maar als na een veel te lange opbouw de film eindelijk naar de climax toewerkt – Samir komt met slechte bedoelingen op de boerderij waar alleen het meisje is terwijl alle goeien erheen snellen om er te redden wat er te redden valt – skipt de film nota bene deze hele climax om af te sluiten met het zegevieren van het recht zonder zelfs maar duidelijk te maken wat er nu met het meisje is gebeurd (al zal ze wel zijn vermoord, want de moraal van het verhaal lijkt te zijn dat de maffia oppermachtig is en alle hoop op een geweldloos einde tevergeefs is).

avatar van luukve
Zo snel mogelijk zien

avatar van eRCee
De filosoof schreef:
– skipt de film nota bene deze hele climax [...]

Dit zou je al aan het denken moeten zetten over je idee dat de film naar deze climax toewerkt.

tbouwh schreef:
Is dat zo? Contact heeft gewoon een dvd-webshop.

Oh wacht... Ja.

Ik had ze enkele maanden op Facebook een bericht gestuurd over wanneer ze The Wailing zouden gaan uitbrengen... Het antwoord verluidde toen: Wij brengen geen DVD's meer uit. Maar The Wailing is toch alsnog wel uitgekomen. Zag ik toevallig op de dag dat ik dat bericht hier postte.

avatar van tbouwh
Het is altijd nog maar afwachten natuurlijk, maar een stukje goede hoop is wel gerechtvaardigd

avatar van sinterklaas
Vorige week voor het eerst naar Rialto geweest... en dat voor iemand die al vier jaar in De Pijp, om de hoek woont.

Zag al dat deze film lichtelijk vergeleken werd met No Country for Old Man en Hell or High Water... en dat uit Roemenië...

Overduidelijk is dat de regisseur eerst een vergelijkbaar concept heeft verzonnen, nog een keer doorgenomen... en ja, fuck, dan moet er ook nog een verhaal verzonnen worden. Het plot is net zo vaag als dat de omschrijving doet vermoeden... Ik weet nog steeds niet waar deze film daadwerkelijk over gaat en de knooppunten zijn ook ver te zoeken. De shots van het landschap zijn wel erg mooi en hierbij is de vergelijking met NCFOM en HOHW wel terecht. Dit zouden ze in meer landen moeten doen. Het acteerwerk is daarentegen ook erg sterk... Vooral die politieagent, en Roman. Maarja, dan zit ik nog steeds met het plot, eventuele verrassende wendingen en duidelijkheid... Door dat laatste genoemde weet Câini helaas wel een erg lange saaie zit te worden.

Ik hou het voorlopig op een 3,0*