• 8.263.067 stemmen

Matango (1963)

Drama / Mystery | 89 minuten

Genre: Drama / Mystery

Alternatieve titels: Matango: Fungus of Terror / Attack of the Mushroom People / Curse of the Mushroom People

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Ishirô Honda

Met onder meer: Akira Kubo, Kumi Mizuno en Hiroshi Koizumi

Oorspronkelijke taal: Japans

Plot Matango

Een groep jongeren strandt met hun schip op een onbewoond eiland. In eerste instantie denken ze dat ze helemaal alleen zijn, maar dan horen ze vreemde muziek. Een van de jongens gaat op onderzoek uit en wordt aangevallen door een wezen dat geheel uit mos lijkt te bestaan.

imageimage

Naoyuki Sakuta - Skipper

Mami Sekiguchi - Singer

Senzô Koyama - Sailor

Masafumi Kasai - Owner

Kenji Murai - Professor

Etsurô Yoshida - Writer

Akiko Sôma - Student

Doctor (as Jirô Kumagai) (onvermeld)

Doctor (onvermeld)

Doctor (onvermeld)

avatar van ToNe

ToNe

Ik was verrast door deze film.

Naast de 'drugsverwijzingen' heb ik veel maatschappelijke kritiek in het verhaal opgemerkt en het felste is dan ook de "beloning" die de verteller [en enige overlevende] krijgt nadat hij de
"vanzelfsprekende" keuze maakt wat 'geluk' betreft.

terug in de 'beschaafde' wereld komt hij door z'n geringe mutatie in het gekkenhuis terecht, terwijl hij als een 'matango' in de vrije natuur kon leven met de vrouw van wie hij hield.

Rickichi, de boer uit Seven Samurai, speelt bijv. een zakenman incl. hippe sjaal [hehe]

Check wel de originele Japanse versie.
De Amerikaanse dub trekt het verhaal en context namelijk buiten proportie...

avatar van Ravenstein

Ravenstein

Hier heb ik al veel goede dingen van gelezen...

avatar van The Lexx

The Lexx

deze gisteren gezien en aan de beschrijving van ToNe kan ik niks toevoegen.

goede film dus 4*

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

ToNe schreef:

Het oogt op het eerste gezicht als een 'cheezy' Toho-film en dat valt vooral te zien aan het acteerwerk van sommige acteurs en de gebruikte props [reuze paddestoelen!]. De film eindigt met een 'schokkende' en theatrale [maar mooi uitgevoerde] ontknoping waardoor je de hele film weer in een andere context kan bekijken.

Een aardige, donkere en pessimistische film van de regisseur van Godzilla met een aantal bekende gezichten uit de Toho-stal. Een aantal creepy scenes, bijna claustrofobisch, houden de spanning erin. Aan de monsters zal het natuurlijk niet liggen.

Dat klopt zo wel ongeveer. Een meer solide film dan de andere Honda Ishiro films die ik zag (muv de originele Godzilla film). Hoewel ook hier de monsters/effecten weer behoorlijk lang op zich laten wachten is het verhaal en de voortgang degelijk (te degelijk?, want bijna standaard). De slotscenes met paddenstoelen en het einde maken het boven gemiddeld.

Fijn, die oude Japanse monster- en horrorflix!

avatar van Cosoco

Cosoco

Mwah, dit was me toch echt wat te cheesy. Beetje van die typische groep-relaties waar vrijwel iedereen elkaar wantrouwt en mensen uiteindelijk een voor een afvallen. Had wel een wat originelere uitwerking verdiend.

Eerste stuk op de boot is dan ook echt bijna niet door te komen. Als ze eenmaal op het eiland aankomen wordt het gelukkig iets vermakelijker, maar het duurt nog steeds veel te lang voor de monsters opdagen.

De scenes in het bos, met name in het laatste half uur, maken gelukkig nog wel wat goed, maar ik hoop dat de volgende Honda me wat meer kan overtuigen.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19570 berichten

Ik en Japanse/Aziatische (horror)films het lijkt zelden een geslaagde combinatie. Die ongelooflijke traagheid waar zelfs een LImburger als ik het van op mijn heupen krijg. Nochtans vond ik de originele Gojira erg goed, dus dacht ik, misschien lijden die oudere films niet onder dat euvel dat me vaak dwars zit. Ijdele hoop zo bleek, verhaal is niet vooruit te branden en de karakters hebben de persoonlijkheid van een stijve plank. Veel geruzie onder elkaar Blair Witch Project Style en weinig te zien. Vaak wordt er opgebouwd maar leidt vaak tot niets. Ja, op het einde krijgen we dan toch nog

die rare paddestoelmensen te zien
. Dus toch nog iets beter dan die draak van een found footage film.

Onderhond

Leuk.

Weinig camp in deze Honda film. Da's best verrassend, want als je een Honda met paddestoel-monsters gaat kijken dat liggen de verwachtingen toch enigszins anders. Het is ook zowel een vloek als een zegen, want de film is af en toe wel érg serieus, terwijl je de opzet zelf (met de klassieke rubberen effecten) maar moeilijk serieus kan nemen.

Voordeel is dan wel dat die gekkigheid best lang op zich laat wachten, en Honda dus gewoon rustig kan opbouwen zonder de meligheid. Dat lukt ook best goed, al was het op sommige momenten net dat beetje te traag. Het maakt deze film verder ook een beetje gewoontjes, daar waar ik misschien hoopte op net wat meer weirdness.

Maar uiteindelijk heb ik me hier best wel goed mee vermaakt en laat Honda zich hier toch ook van een andere kant zien. Die van bekwaam filmer die het ook wat serieuzer kan houden. Niet geheel, want op het einde gaat het een klein beetje uit de bocht, maar dat mag de pret verder niet drukken. Fijn filmpje en één van de betere Hondas.