Kiss the Ground (2020)

Documentaire

geregisseerd door Joshua Tickell en Rebecca Harrell Tickell
met David Arquette, Patricia Arquette en de stem van Woody Harrelson

Wetenschappers en betrokken beroemdheden laten zien hoe de grond van de aarde de sleutel kan zijn in de strijd tegen klimaatverandering en voor het behoud van de planeet. Aan het woord komen wetenschappers, activisten, boeren en politici. Ze vormen ideeën over regeneratieve agricultuur, een manier om de natuur weer in balans te brengen. De belangrijkste beginselen van de regeneratieve landbouw zijn: bodembedekkende gewassen, gewaswisseling, minder grondbewerking, gecontroleerde begrazing, compostering en inoculatie met schimmels.

avatar van JJ_D
Documentaire? Of reclamespot?

Kijk, ik geloof in de potentie van regeneratieve landbouw. De principes voelen juist aan, althans op basis van enerzijds wetenschappelijke fundering, anderzijds weliswaar beperkte empirische bewijslast en ten slotte puur emotioneel. Permacultuur, voedselbossen, de hernieuwde koppeling tussen gewasteelt en begrazing van het vee…mijns inziens herbergt dat alles inderdaad de toekomst van een duurzame boerenstiel.

In dat alles geeft ‘Kiss the ground’ een inkijk. Boeiend, kortom. Waarom dan geen “documentaire”? Omdat de nuance ontbreekt, omdat er niet of nauwelijks over een eventuele keerzijde van de medaille wordt gesproken. Hoe kunnen boeren overschakelen van monocultuur naar een diverse oogst als hun integrale instrumentarium geënt is op een uniek gewas - is daar een alternatieve subsidiëring voor nodig, en zo ja: hoe moet die er dan uitzien? Is oogsten daarenboven niet veel arbeidsintensiever, omdat er meer met de hand moet geplukt of ontgonnen worden? En resulteert permacultuur in meer kwantiteit, of vooral meer kwaliteit qua gewassen?

Geen idee, hier voert per slot van rekening een volslagen leek de pen. Maar zijn het geen urgente opmerkingen, die broer en zus Tickell beter onmiddellijk hadden geïncorporeerd, kwestie van kwatongen de mond te snoeren nog voor ze een woord hebben gezegd?