• 148.955 films
  • 8.192 series
  • 24.984 seizoenen
  • 547.141 acteurs
  • 323.766 gebruikers
  • 8.485.727 stemmen
Avatar
 
banner banner

Judas and the Black Messiah (2021)

Biografie / Drama | 126 minuten
3,43 235 stemmen

Genre: Biografie / Drama

Speelduur: 126 minuten

Alternatieve titel: Judas & the Black Messiah

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Shaka King

Met onder meer: Daniel Kaluuya, Lakeith Stanfield en Jesse Plemons

IMDb beoordeling: 7,4 (74.723)

Oorspronkelijke taal: Engels

Releasedatum: 17 juni 2021

Plot Judas and the Black Messiah

"You can kill a revolutionary but you can't kill the revolution."

In 1968 wordt de jonge, charismatische activist Fred Hampton voorzitter van de afdeling Illinois van de Black Panther Party, een partij die een eind wil maken aan het politiegeweld en de moord op zwarten en strijdt voor vrijheid en zelfbepaling binnen de zwarte gemeenschap. Hampton inspireert een hele generatie om in actie te komen tegen onderdrukking, waardoor hij door de regering, de FBI en de politie van Chicago als een bedreiging wordt gezien. De autoriteiten willen de revolutie de kop indrukken en gebruiken vervolgens William O'Neal als infiltrant om Hampton het zwijgen op te leggen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Externe links

Social Media

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 65336 berichten
  • 5270 stemmen

Vanaf 8 april 2021 in de bioscoop (Warner Bros.)


avatar van macrobody

macrobody

  • 1626 berichten
  • 1394 stemmen

Nou, ik ben benieuwd. Het script, "de autoriteiten willen de revolutie de kop indrukken", is in ieder geval al duizenden jaren oud en we hebben er pas nog een mogen aanschouwen in de USA en we zullen er binnenkort waarschijnlijk ook een gaan zien in onze eigen kikkerlandje.


avatar van YouDrunkGoHome

YouDrunkGoHome

  • 392 berichten
  • 513 stemmen

LaKeith Stanfield speelt Bill O’Neill, een man die door de FBI wordt gerekruteerd om als infiltrant de Black Panther beweging (een organisatie die strijd tegen de onderdrukking van Afro-Amerikanen) van binnenuit te saboteren. Hiervoor dient hij eerst het vertrouwen te winnen van de jonge leider van de groep, Fred Hampton.

Ik kende dit waargebeurde verhaal achter de Black Panther Party eigenlijk helemaal niet maar het liet bij mij behoorlijk veel indruk achter. De film schuwt er niet van weg om zo af en toe ook de donkere kant van de beweging te laten zien maar vooral de manier waarop de FBI en de politie omtrent deze zaak te werk zijn gegaan is ronduit smerig.

Als ik een minpunt moet noemen is het dat de film zich vooral richt op Bill O’Neill waar het wat mij betreft wel iets meer op Fred Hampton had mogen focussen. Zijn rol is zeker niet gering maar bij mij bekleef op het einde toch een beetje het gevoel dat hij meer schermtijd had verdiend. Het acteerwerk van vrijwel iedereen is uitstekend maar Daniel Kaluuya als Fred Hampton steelt namelijk in iedere scène dat hij voorkomt de show. De manier waarop hij de verschillende speeches in de film tot leven brengt gaven me iedere keer kippenvel. Ik had daarom graag nog wat meer de diepte ingegaan over wat zijn beweegredenen waren en hoe zijn gevecht tegen onderdrukking tot stand is gekomen.

Voor een ieder die het verhaal net als mij ook nog niet kent raad ik je aan om zo blind mogelijk de film in te stappen. Ik denk dat de gebeurtenissen op deze manier het beste zullen blijven hangen. En dat is in deze tijd, waarin het onderwerp waarschijnlijk relevanter is dan ooit, misschien nog wel het belangrijkste.


avatar van Collins

Collins

  • 5031 berichten
  • 3128 stemmen

De film speelt zich af in het Chicago van 1968. De Black Panther beweging is groot en disruptief. De beweging vormt een bedreiging voor de maatschappelijke status quo van de bevoorrechte blanke burger. De film toont hoe staatsorganen tegen het zwarte gevaar ageren en de organisatie met legale en illegale middelen proberen uit te hollen.
De sfeer van wantrouwen, angst en dreiging wordt uitermate goed geschetst. Het explosieve Chicago van 1968 staat als een huis. Daarbij helpt de magnifieke funky score perfect om de ambiance van de jaren 60 helemaal af te maken.
Het is een furieuze film. De film rond Black Panther voorman Fred Hampton met in de hoofdrollen Daniel Kaluuya en Lakeith Stanfield kijkt als een woedende aanklacht tegen sociale ongelijkheid en racisme.
Kaluuya maakt van de radicale Hampton een complex en driedimensionaal personage met authentieke diepgang. Kaluuya laat als the Black Messiah hetzelfde charisma zien als de echte Hampton. Als bij de aftiteling beelden van Hampton worden getoond die in een vurige rede de frase “I Am A Revolutionary” het publiek in smijt, is de gloed die hij uitstraalt goed vergelijkbaar met de gloed die Kaluuya oproept. Echt een fantastische rol.
De andere hoofdrol is voor Lakeith Stanfield als William O‘Neil. De judas uit de filmtitel, die zijn ziel aan de FBI verkocht en langer leefde dan de man die hij verraadde. Erg vrolijk bracht hij de jaren erna niet door. Erg oud werd hij overigens ook niet. De gluiperige rat is een geheel ander type dan Hampton. Achterbaks, slinks, speels en bevlogen. Het is voor de kijker moeilijk om hem eenduidig te labelen als rat of als fervent aanhanger van de Panthers en bewonderaar van Hampton. Hij is een enigmatische en intrigerende figuur. Stanfield zet hem geweldig neer.
De film schijnt heel nauw aan te sluiten bij de werkelijkheid. Shaka King liet zich bij het schrijven van het script bijstaan door Fred Hampton Jr., de enige zoon van Fred Hampton. Een betrouwbare referentie, lijkt me. Regisseur Shaka King weet derhalve de toenmalige gebeurtenissen nauwkeurig (en ongezouten) weer te geven. Bovendien lukt het hem ook om met de film een mentale brug te slaan naar de huidige tijd waarin een nieuwe strijd tegen sociale uitsluiting en discriminatie wederom lijkt te zijn begonnen.
Judas and the Black Messiah schetst de historische achtergrond van dreiging en geweld in Chicago in 1968, plaatst daarin twee hoofdpersonages en laat zien hoe gebeurtenissen uit de hand lopen en processen onomkeerbaar worden en tenslotte aan één van de belangrijkste stemmen tegen racisme en sociale ongelijkheid het leven kosten. Indrukwekkende film, die verontwaardiging en boosheid oproept maar ook gewoon prachtig is.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 10859 berichten
  • 6904 stemmen

Een film (in docudrama stijl) over een FBI-informant, die de leider van de Black Panthers in Chicago in de gaten moest houden. Ik vind het toch wel jammer dat de filmmakers ervoor kiezen om de “verrader” tot de centrale figuur van deze film te bestempelen, omdat dat een beetje ten koste gaat van de charismatische Panther-leider (een prachtige rol van Daniel Kaluuya). De film staat weliswaar als een huis, maar legt het accent op het verkeerde personage.


avatar van kos

kos

  • 45322 berichten
  • 8054 stemmen

Niet onaardig, maar vind de film wel heel erg hoog gewaardeerd overal (met name in internationale media).

Het is namelijk best rommelig geschreven omdat het lijkt alsof de makers niet zo goed wisten waar de focus moest liggen, bij Hampton?, bij O'Neal?, of bij de Panthers in het algemeen en de sfeerzetting?

Verder wel erg goed geacteerd door Kaluuya en (vooral) Stanfield.


avatar van mrklm

mrklm

  • 4875 berichten
  • 6775 stemmen

Kaluuya mag dan te oud zijn voor de rol van de 21-jarige Fred Hampton, de charismatische leider van een afdeling van The Black Panther (en de zwarte Messias uit de titel), maar met zijn charismatische, energieke vertolking zet hij wel een waardig portret neer van een tegendraadse leider van een groepering die de gevestigde orde een schop onder de kont wilde geven. Het probleem met dit historische drama is dat het eigenlijk zou moeten draaien om Bill O'Neal [LaKeith Stanfield], de kruimeldief die onder druk FBI-agent Roy Mitchell [de uitstekende Jesse Plemons] informant wordt. Het feit dat zowel Kaluuya als Stanfield genomineerd zijn voor een Oscar als Best Supporting Actor, maakt duidelijk dat King en co-scenarist Will Berson niet konden besluiten wie nu eigenlijk de hoofdpersoon was. Het acteerwerk is prima en het verhaal boeiend, maar de film is dramatisch zeer onevenwichtig.


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 3359 berichten
  • 3041 stemmen

Het probleem met films over (institutioneel) racisme is dat het onderwerp zich lastig laat behandelen binnen de beperkte speelduur van een film, zonder dat het een prekerige film en vaak ook een droge geschiedenisles wordt. Goddank kiest Judas and the Black Messiah er wijselijk voor om geen biografie te zijn. De film zit vol spannende scènes en voelt aangenaam persoonlijk en kleinschalig. Het verraad van O'Neal en zijn innerlijke conflict brengen ook een zekere theatrale spanning en tragiek in het verhaal.

Als kijker volgen we de Black Panthers van binnenuit en zien we meer dan alleen de militante kant waar de organisatie het meest bekend om was. De scènes met speeches en enthousiaste mensenmassa's komen oprechter en aanstekelijker over dan vergelijkbare scènes in veel andere films. Het charisma van de sterk spelende Kaluuya zal daarbij helpen. Hoewel iedereen goed speelt, Fishback in het bijzonder, zijn het toch Kaluuya en Stanfield die echt de film dragen. Wat kan die Stanfield ook acteren zeg. Er is geen film waarin hij nog geen indruk op me heeft gemaakt.

De FBI en politie worden eigenlijk alleen als de bad guys getoond, maar het is hier bijzonder effectief. Hoover was natuurlijk ook gewoon een schurk, en Plemons speelt een conformistische rol die je echt een naar gevoel geeft. Het einde is ook hartverscheurend, ook al weet je al hoe het allemaal af zal lopen. Sterk in beeld gebracht ook allemaal. Sowieso al erg mooie cinematografie. Niet het standaard kleurenfiltertje om de jaren zestig na te bootsen. Ik zou het haast knus noemen. Dat gaat trouwens ook aardig op voor de muziek. Een royale 3.5*.


avatar van james_cameron

james_cameron

  • 4750 berichten
  • 8458 stemmen

Best oké maar niets bijzonders, deze film over de relatie tussen Black Panther-leider Fred Hampton (Daniel Kaluuya) en infiltrant William O'Neal (Lakeith Stanfield). Beiden zijn hier uitstekend, maar het script bewandelt platgetreden paden en op visueel gebied is de film niet bepaald dynamisch. De meeste moeite had ik echter met de FBI-personages, die als karikaturen worden neergezet. Vooral Martin Sheen maakt het wel heel erg bont als J. Edgar Hoover. Die zou niet misstaan in een Austin Powers-film.


avatar van Pazmaster

Pazmaster

  • 2405 berichten
  • 4447 stemmen

Redelijk geschiedenislesje over de Black Panthers. De cast speelt prima en het ziet er allemaal goed uit. Het verhaal is niet slecht maar om nou te zeggen dat ik op het puntje van m'n stoel zat... niet echt. Ik heb me af en toe zelfs even verveeld. Had wat mij betreft best korter en bondiger gemogen, maar wel een voldoende waard.


avatar van Waku

Waku

  • 4838 berichten
  • 6044 stemmen

Film die wel eerlijk is en niet enkel de black panter beweging verheerlijkt maar vergelijkt met terrorisme en zelfs de Ku Klux Clan , hetgeen best gewaagd is. Ook schuwt "Judas and the black Messiah" niet om de moeizame relaties tussen de gekleurde groepen in beeld te brengen. En daarmee is deze film een objectief portret geworden over de organisatie en de hoofdpersonages er om heen. Wel is het verhaal soms traag waardoor soms verveling tijdens het kijken kan toeslaan.,Maar al met al een degelijke film.

3*/3.5*


avatar van Basto

Basto

  • 8562 berichten
  • 6401 stemmen

Oscarwinnaar beste mannelijke bijrol.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 6080 berichten
  • 695 stemmen

Eens met hen die vinden dat de focus niet duidelijk is, en ook eens met hen die vinden dat de sfeer in de film en het acteerwerk ok is.

Een strakker, en korter, verhaal had de film wel goed gedaan, dan maar wat weglaten hier en daar.


avatar van scorsese

scorsese

  • 9706 berichten
  • 9451 stemmen

Goeie film over een crimineel die voor de FBI gaat werken als infiltrant bij de Black Panthers eind jaren '60. Het duurt even voordat de film goed op gang komt, maar het wordt wel steeds beter met een aantal goeie scenes. Twee boeiende hoofdpersonages die eigenlijk ieder hun eigen film verdienen (de film mist in dit opzicht ook wat focus). Uitstekend acteerwerk, maar net geen 4.0 sterren.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 4496 berichten
  • 3360 stemmen

Het valt best te begrijpen dat er Afro-Amerikaanse burgerrechtenbewegingen ontstonden nadat de zwarte bevolking (institutioneel) werd geconfronteerd met veel geweld en discriminatie. Het leidde ertoe dat er soms grenzen opgezocht en overschreden werden wanneer deze een militant en politiek karakter kende. Ik kan de Black Panther beweging op dat vlak ook moeilijk inschatten, net als personen als Malcolm X of Fred Hampton. Laat ons het erop houden dat ik me bewust ben van de beladenheid en de mogelijke ophemeling of demonisering van beide "kampen".

Ik moet eerlijkheidshalve ook melden dat ik niet vlot in de film raakte. Een film die een duidelijke lijn mist waarbij het niet duidelijk was wat men nou werkelijk wou vertellen en vanuit welke ooghoek dat gebeurde. Maar in het algemeen zeker meer dan degelijk, mede door het prima acteerwerk van zowel Daniel Kaluuya en Lakeith Stanfield.

Een heftig einde ook welk gewoon crimineel was, maar niet hoefde te verbazen. Interessant en prima is wel dat de makers trachten om geen al te eenzijdig beeld te geven van de organisatie. De FBI daarentegen komt er wel bekaaid van af, maar dat is jammer genoeg geen nieuws.


avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

  • 12176 berichten
  • 1800 stemmen

Indrukwekkende fysieke aanwezigheid van Kaluuya. Dat is al ongeveer de helft van de film. In tegenstelling tot de meesten hier vond ik niet dat er focus mistte. Het volgen van de twee tegenpolen leek me juist een waardevolle verbreding van het perspectief en het maakt het ook net wat minder een standaardverhaaltje. Een paar scenes vertellen alles, zoals de bijeenkomst van de FBI mensen waar de racistische motieven open en bloot op tafel komen te liggen, maar ook hoe Fred en de moeder van Jake Winters in de keuken een herinnering delen. Verder mooi kleurgebruik: die rode auto bijvoorbeeld spat werkelijk van het scherm! Het einde van Judas and the Black Messiah hakt erin en dat ligt niet alleen aan de tragiek van de geschiedenis maar ook aan de manier waarop de makers dit brengen en het vooral persoonlijk weten te maken.


avatar van Boneka

Boneka

  • 2016 berichten
  • 1125 stemmen

Kleine tegenvaller in alweer een film over black lives matter. Nieuwe invalshoeken zien we niet in deze film. Hij verloopt best wel traag met hier en daar een gaap en moet het vooral hebben van het indrukwekkende ongelooflijke einde dat dan weer wel. Maar beklijven doet ie nergens. Beste rol is voor Judas gespeeld door Stanfield. De rest vond ik wat vlakjes spelen. Ook is ie vrij rommelig bij tijd en wijle. Beeld en geluid sfeer zijn dik in orde. Kleine voldoende niet meer niet minder.

Verder wil ik ook wel iets zeggen over black lives matter. Don't get me wrong racism ain't good maar wist je dat in Amerika de meeste moorden worden gepleegd door zwarte onderling? Dan is het wel gek dat een witte gelijk op de voorpagina staat als hij een zwarte vermoord. Beetje hypocriet dan.

Film 3,0

Beeld 4,0

Geluid 4,0


avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

  • 12176 berichten
  • 1800 stemmen

De film gaat over de Black Panthers, niet over de Black Lives Matters-beweging.

En waarom zouden we het eigenlijk moeten hebben over kanker, als er meer mensen dood gaan aan hart- en vaatziekten?