The Old Guard (2020)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Gina Prince-Bythewood
met Charlize Theron, Kiki Layne en Matthias Schoenaerts

Vrouwelijke strijder Andy leidt een geheim select gezelschap onsterfelijke huurlingen met de mysterieuze gave zichzelf te genezen. Al eeuwenlang beschermen zij de sterfelijke wereld terwijl ze onder de radar proberen te blijven. Wanneer dit team wordt ingehuurd om in Zuid-Soedan een groep ontvoerde schoolkinderen te redden, worden hun bijzondere gaven plotseling blootgesteld.

toffe film!

avatar van Basto
Prima origineel actiefilmpje. Vlot gemaakt.

Ik had een laag verwachtingspatroon gezien de vele matige recensies.
Maar het viel mij 100% mee.
Vermakelijke fantasy actie film met prima gevecht scenes.
Charlize Theron is weer eens een lekker stoer wijf in deze "The Old Guard".
Er wordt zeer duidelijk gehint naar een vervolg waar ik ook zeker in geintresseerd in ben.

Lijkt me toch wel naar een reeks vervolgfilms toe te werken.. Kassa voor Kenzari dus.

avatar van MonkeyMaffia
Kwalitatief uitermate teleurstellend ... Het onsterfelijk zijn plot ken ik inmiddels nou ook wel. Echt heel matig uitgevoerd en overall nergens echt overtuigend. Ik heb deze film met veel moeite uitgekeken.

avatar van The Brain
De zoveelste fantasiefilm, lees onzin film, op Netflix. Charlize Theron is het kijken waard de rest van de cast boeit niet. De film gaat over onsterfelijkheid en de ellende die dat met zich meebrengt voor de onsterfelijke. Logisch als je je alleen maar bezich houdt met het dood maken van anderen en daardoor steeds in de vernieling wordt geholpen. Deadpool doet dat tenminste met de nodige zelfspot en humor. De hoofdrol spelers wekken hier weinig sympathie op, de film kabbelt wat voort met hier en daar wat actie. Heel spannend wordt het nergens. Het lijkt een pilot van een serie, er zal zeker een vervolg komen gezien het einde. De film is het aanzien zeker wel waard, maar verwacht niet iets bijzonders daarvoor is het teveel dertien in een dozijn.

avatar van mcdaktari
In tegenstelling tot velen andere vond ik dit eens een keer een aardige superhelden film. Charlize Theron is nog altijd een mooie vrouw om te zien en KiKi Layne is helemaal mijn type
Om de één of andere reden zie ik Matthias Schoenaerts graag in films en aan het einde te zien schreeuwt dit naar een 2e deel, wat ik niet erg vind.

avatar van missl
Prima actiefilm maar niet heel bijzonder. Misschien maken ze het goed met het vervolg.

Net zoals vele Netflix films is dit het net niet.
Geen slechte film maar ook zeker geen topper.

avatar van DjFrankie
Aardige fanta film. Verhaal komt langzaam op gang en sleept zich langzaam voort. Einde na aftiteling

beloofd een 2de deel

avatar van KOKUSMAKREEL
Kijkt lekker weg. Jammer dat Netflix producties altijd zo low budget mogelijk in elkaar geflanst worden.

avatar van filmfan0511
Dit leek me op voorhand echt 10x niks te worden, maar viel uiteindelijk toch nog mee. Vaak mooie beelden (soms wel ook verrassend lelijke, die flashbacks bijvoorbeeld..), wat toffe actie en een paar fijne acteurs. Het verhaal heeft natuurlijk amper iets om het lijf (het concept is echter wel cool, daar kon meer mee gedaan worden), maar dat is ook niet waarom je een film als deze opzet. Wel voor de actie, en die was hier oké. Had veel bruter mogen zijn, maar het moet mainstream blijven natuurlijk.. Charlize Theron heeft zich het laatste decennium heruitgevonden als een actieheldin, en die rol past haar wel goed. Ze is wat te overdreven stoer soms, maar ach. Matthias Schoenaerts zette de beste prestatie neer.

Echt goed is dit natuurlijk niet, daar heb je een beter script voor nodig. Die vervelende edgy popliedjes die er de hele tijd ingegooid worden zijn ook echt vreselijk, laat dat toch uit een film. Vermakelijk? Bwah ja hoor, dat wel. Het einde schreeuwt wel ''we gaan hier nog minstens zes vervolgen op maken''. Hoera.

Cliché op cliché, maar wat verwacht je dan?
Netflix wordt overspoeld met superheldenfilmsen series. De film onderscheidt zich nergens maar vliegt evenmin uit de bocht.

Gezien het einde zal er zeker een vervolg komen maar die zal ik waarschijnlijk aan mij voorbij laten gaan.

Een 3tje

avatar van Collins
Van Netflix. Superhelden. Een film over bovennatuurlijk begaafde personages. En helemaal niet onaardig. De film houdt het simpel met betrekking tot het bovennatuurlijke element. Geen personages die de beschikking hebben over een grote verscheidenheid aan superkrachten, maar die heel basic in het bezit zijn van de gave der onsterfelijkheid en daaraan gekoppeld de kracht bezitten om te herstellen van hun verwondingen.
De film is geen opgewekt actiespektakel waarin het sensationeel kogels en knapperige teksten regent. De film is ook geen psychologische veldslag die ingaat op de vloek der onsterfelijkheid die de onsterfelijke dwingt toe te kijken hoe de mensheid hopeloze ambities nastreeft. Ook humor is er amper. Afgezien van een enkele vechtdialoog bezit de film er weinig van.
De film probeert nog wel even de verdieping op te zoeken door hoofdpersonage Andy (een fijne Charlize Theron) als tragische figuur in het middelpunt van het verhaal te plaatsen. Die edelmoedige poging wordt helaas niet heel intensief uitgeboord en zo is deze interessante component uiteindelijk niet meer dan een emotionele voetnoot in het verhaal. De film kiest toch vooral voor actie, terwijl juist de balans met het drama zo veel belofte inhoudt. Andy is een interessante figuur die best wel wat psychologisch onderzoek verdient te midden van het fysieke en brute geweld.
In plaats van (zoals in films met superhelden gebruikelijk is) in te zetten op een regen van sensationele effecten om daarmee de actiescènes kracht bij te zetten en teveel bruutheid te camoufleren, gaat het er in de film veel meer fysiek aan toe. Het geweld is bruut en realistisch . Een kogel veroorzaakt ook daadwerkelijk zichtbare schade aan lijf en leden. De geweldsscènes zijn niet heel elegant of gracieus geënsceneerd, maar gewoon recht voor z’n raap. Gewoon lekker tot he point. Extra prettig is het dat een clichématige eindeloos durende finale gevechtsscène ontbreekt. Uiteraard is er wel een pandemonium aan het eind, maar die wordt niet eindeloos gerekt. Erg fijn.
Het verhaal is absoluut enerverend en leuk, maar is tevens wat oppervlakkig. Daarom had ik het prettig gevonden om wat meer achtergrond te krijgen bij het fenomeen onsterfelijkheid. Veel meer dan wat flarden persoonlijke geschiedenis van de personages is niet zichtbaar. Zodoende ontbreekt een zweem van mystiek. Personages die al honderden jaren leven, zouden een soort episch gevoel moeten opwekken. Dat gebeurt niet. De helden zijn erg aards en de film eigenlijk ook.
Bij het kijken manifesteerde zich het gevoel dat deze film best eens de eerste uit een reeks zou kunnen worden. De film biedt die ruimte. Van mij mag het. Ik heb me goed vermaakt. Bovendien resten er na het kijken nog onduidelijkheden die vragen om een antwoord. Die kunnen dan in de loop van de franchise mooi worden opgehelderd. Iets om naar uit te kijken.

avatar van Star Wars
Goede film, goede cast, zeker het kijken waard. Een 9 waard.

Het fantasieverhaaltje is eigenlijk het enige bijzondere aan deze film. Voor het overige is het een standaardactiefilm met veel geweld en weinig verhaal. Jammer dat er nogal schimmig wordt gedaan over het verleden van de huurlingen.
Ik zal niet reikhalzend uitkijken naar een eventueel vervolg. De voorgaande films van regisseur Prince-Bythewood zijn mij een stuk beter bevallen.

Voldoende potentieel, maar Gina Prince-Bythewood moet er gewoon uit bij een vervolg. Wat een duffe, saaie en ongeïnspireerde regie. Leek wel een TV-projectje.

avatar van Duke Nukem
Na Æon Flux (2005) verschijnt Charlize Theron opnieuw met een kortgeknipt, zwartgeverfd kopje. Maar deze film is erg matig, met onuitgewerkte karakters, een saaie en weinig bedreigende badguy, popmuziek die niet bij de actie past, en een overdosis aan politieke correctheid. De terugblikken op het verleden van de onsterfelijke 'krijgers' zien er onecht uit. De choreografie tijdens gevechtscènes lijkt nergens op, met minstens 4 verschillende camerastandpunten per seconde. Het nieuwe meisje dat door het team wordt opgeleid is ineens tegen geweld, terwijl het een geharde militair moet voorstellen. En Theron zelf was als actieheldin beter in zulke films als Mad Max Fury Road (2015) en vooral Atomic Blonde (2017).

Na de reviews hier gelezen te hebben twijfelde ik erg om de film te bekijken. Het viel mij uiteindelijk ontzettend mee. Heb zelfs erg genoten van de film! Het was in het begin wat langdradig maar ik heb mij geen moment verveelt. Er zit genoeg actie in de film en het is uitstekend gefilmd. Ben erg benieuwd of er een deel 2 komt!

Ik kon niet echt wennen aan het volledige peleton vrouwelijke mariniers. Ongeloofwaardig.

Ik kan alleen maar zeggen wat een vette film zeg. Snap ook de mindere reacties niet. Het is zeker niet saai en wordt vlot gespeeld en ook het verhaal vond ik super. Charlize Theron is een geweldige actrice alle acteurs spelen geweldig. Ik hoop dat er een vervolg komt op naar The Old Guard II!

Zojuist gezien en moet zeggen dat ik hem echt veel tof vindt, ik snap de kritieken niet hier op mm. Het is gewoon is goede film met alles erop en eraan, spanning aktie en toffe vecht scènes

avatar van Noodless
Matige fantasiefilm die uiteindelijk gewoon een actiefilm is waarbij de helden een gave hebben dat leidt tot onsterfelijkheid, althans toch voor een zeer lange periode. Het script stelt weinig voor en de badguy is ronduit een zwak personage. Rest nog wat heen en weer schieten, maar ook deze actiescènes weten niet echt te boeien. Tja, hier kan je ook weer heel wat vervolgen op maken, maar ik denk dat ik dan ga passen.
5/10

avatar van Rodger
Net iets te... langdradig..
Had beter gekund, als men deze film wat korter gemaakt zou hebben.
2.5 **

avatar van Chainsaw
Vermoeiende film. Waarom dit soort films - die duidelijk maximaal 80 minuten horen te duren - gerekt worden tot een speelduur van ruim twee uur mag Joos weten, maar het maakt zo’n film echt niet door te komen. De personages zijn dusdanig eendimensionaal dat je na één scène al helemaal klaar met ze bent, maar dan moet het allemaal nog beginnen. Je hoopt op een beetje leuke actie, maar krijgt vooral wat inspiratieloos schietwerk. En dan start er ook geregeld zo’n afgrijselijk popliedje voor dramatisch effect. Die storende factoren blijven hangen, de rest van de film is werkelijk met de snelheid van een kogel het ene oor in en het andere oor weer uitgegaan.

2 sterren.

avatar van Hames_Jetfield
Korte samenvatting: in het begin denk je ja!
Halverwege denk je mwhah..
Op het einde denk je wat een domme film.

Veel kijkplezier!

leuke vermakelijke film, met ook nog eens een Belgisch tintje

avatar van Alathir
Leuke film met een gaaf concept. Het is niet zozeer een fantasyfilm buiten dat mensen niet ontsterfelijk zijn maar buiten dat is het een echte actiefilm. Een farmabedrijf heeft ook een soort van hoofdrol in deze film. Komen er niet zo goed uit in deze film want het draait natuurlijk allemaal om geld. Het redden van levens dat is maar bijzaak. De actie is wel vet, soms behoorlijk brutaal zelfs. Charlize Theron is hier erg geschikt voor dat zagen we al in Atomic Blonde. Dit is ook eens wat actievoller voor Matthias Schoenaerts die toch vooral in drama's meespeelt. Ging vlot vooruit en een tweede deel mag er wel komen van mij. Het wordt in ieder geval ook gesuggereerd op het einde.

avatar van Peter Pan
Goede film, veel actie en een goed verhaal.

Hoewel ik MM Fury Road en Atomic Blonde erg matig tot slecht vond, is Charlize uitermate geschikt voor rollen als deze. Stoer, mysterieus en altijd goed acterend.

Het concept vond ik ook vernieuwend. Hoewel ik bij voorbaat bang was dat dit weer een soort van Marvel super Heroes film zou zijn, was ik toch verrast door de enigszins vele realistischere actie (schieten en combat).

Ondanks het onsterfelijkheid thema ging deze film toch ook nog duidelijk ergens anders over, wat tegen het einde wel duidelijk werd. Met nog een mooie boodschap er in: ik help jou nu, waardoor jij later weer andere kan helpen...

In tegenstelling tot veel andere zie ik graag een film langer duren dan korter. Bij een film van 90 minuten ben ik bij voorbaat al bang dat t niets wordt. Wanneer een film rond de 2 uur duurt, is er tenminste tijd om een verhaal te vertellen zonder dat het afgeraffeld wordt en er veel onduidelijkheden blijven.

Gewoon een goede film, met een zeer waarschijnlijk (veel belovend) vervolg.

7,5

avatar van mrklm
Onsterfelijke huurlingen en een megalomane wetenschapper die hun geheim wil ontrafelen voor eigen gewin. Een hoop bloederige schermutselingen volgens het boekje in een B-thriller met een A-cast en een bijbehorend budget. Een hoop nonsens, maar Theron lijkt in de voetsporen van Van Damme te willen treden en Schoenaerts verleent een extra scheut waardigheid, maar zonder die twee was dit een godvergeten pulpfilmpje voor de late dinsdagavond op RTL7 geweest.