The River (1938)

Documentaire

geregisseerd door Pare Lorentz
met de stem van Thomas Chalmers

De Mississippi voert twee derde van al het water van het Amerikaanse continent af, van de Rocky Mountains in het noordwesten tot Pennsylvania in het oosten. Langs de rivier en alle zijrivieren wordt er veel land- en bosbouw bedreven, waarbij veel grond door erosie in de rivier verdwijnt. Deze documentaire vraagt in de crisisjaren dertig van de vorige eeuw aandacht voor dit probleem, omdat deze vruchtbare grond allemaal bij New Orleans en Baton Rouge in de Golf van Mexico verdwijnt. Ook moeten de grote overstromingen in het noordelijk stroomgebied een halt worden toegeroepen, onder meer in Tennessee.