The Pharmacist (2020)

Documentaire
213 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Jenner Furst en Julia Willoughby Nason
met Dan Schneider, Chris Davis en Jacqueline Cleggett

In 1999 verliest apotheker Dan Schneider zijn zoon tijdens een drugsgerelateerde schietpartij in New Orleans. Als de politie geen antwoorden heeft, besluit hij zelf alles in het werk te stellen om de moordenaar van zijn zoon voor het gerecht te brengen. Maanden later krijgt Schneider opnieuw met de dood van zijn zoon te maken als een aantal ogenschijnlijk gezonde mensen Dans apotheek bezoekt met recepten voor hoge dosis OxyContin.

avatar van mikey
Doc over de opioid epidemic waarschijnlijk. OxyContin, een legaal geneesmiddel, een pijnstiller, waaraan nogal wat mensen verslaafd zijn. Het meest gebruikte geneesmiddel voor recreatieve doeleinden. Flink verkocht door Big Pharma.
Ben benieuwd. Van de makers vond ik The Kalief Browder Story erg bijzonder maar deprimerend.

Wel aardig, maar waarom dit vier uur moest duren snap ik niet. De eerste aflevering is een minidocu op zichzelf, en een lange inleiding voor wat er later gaat gebeuren. De moord en het rouwproces zijn aangrijpend, maar het wordt op den duur langdradig.

Vanaf aflevering twee begint het verhaal rondom de vrouwelijke arts. Dit wordt uitgesmeerd over bijna drie uur en er zit teveel herhaling in. Daarnaast vind ik dat Dan ondanks zijn goede bedoelingen te ver doordraafde, en is het begrijpelijk dat de politie en FBI de man op den duur gingen negeren. Ik vermoed dat de FBI dit uiteindelijk ook wel had opgelost. De opnames die Dan maakte vond ik opmerkelijk. Blijkbaar kom je er mee weg als je stiekem gesprekken met vertrouwelijke informatie opneemt van de FBI, of met klanten in de apotheek. Heel vreemd.

Best vermakelijk, maar het had makkelijk in twee uur verteld kunnen worden. Richting het einde sleept de film er vervolgens ook nog een hoop bij inclusief wat conspiracy, en zaken die we al lang wisten rondom de farmaceutische industrie.

avatar van DarlingDionne
Goed onderwerp, onnodig uitgesmeerd en drammerig.