Mignonnes (2020)

Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Maïmouna Doucouré
met Fathia Youssouf, Médina El Aidi-Azouni en Esther Gohourou

Amy is een elfjarig meisje. Ze ontmoet op school een groep danseresjes genaamd “De Schatjes”. Gefascineerd begeeft ze zichzelf in een sensuele dans, in de hoop zich bij hen aan te sluiten en de veranderingen in haar familie te ontvluchten. Ze wordt zich al snel bewust van haar ontluikende vrouwelijkheid. Haar moeder begint zich zorgen te maken.

avatar van Corcicus
Begrijpend lezen is een deugd. Als je wil weten waarom deze film haar aanklacht slecht aanpakt, lees dan even mijn wat langere reactie hieronder. Opnieuw dan: Een Holocaustfilm waarin de joden in Auschwitz het lekker naar hun zin hebben en heerlijk vermaakt worden door de kampbewaarders is geen aanklacht tegen de Holocaust, een film over drugsgeweld waarin de junkies het allemaal naar hun zin hebben en gelukkig zijn in hun situatie is geen aanklacht tegen drugs. Een film waarin meisjes halfnaakt op het podium klimmen en met hun kont schudden, gefilmd zoals eender welke MTV-clip is geen aanklacht tegen de seksualisering van kinderen. Is dat echt zo moeilijk te vatten?

Verder zeg ik nergens dat iedereen die hier naar kijkt een pervert is. Ik zeg dat de film jonge meiden seksualiseert en achteraf een uitlegje erbij verzonnen heeft dat niet serieus te nemen is, omdat editing en inhoud daar niet op wijzen. Ik zeg ook dat door deze editing, pedofielen een film op maat krijgen aangeboden en ja, ik maak daar een probleem van. Ik heb heel duidelijk gezegd wat de bedoeling was van de makers: seksuele bevrijding, zelfontplooiing, ontsnappen aan het patriarchaat. Dat is niet hetzelfde als pedofilie promoten, maar door de manier waarop het werd gedaan, komt het daar in de feiten op neer.

De vurige verdedigers van deze film moeten trouwens even hun violen stemmen. Ik lees drie types verdediging:
- De film seksualiseert meisjes, maar meisjes op die leeftijd zijn al met seks bezig, dus geen probleem
- Ik houd zelf van jonge meiden en vond de film daarom wel oké
- De film seksualiseert helemaal geen jonge meiden! Iedereen die dat wel zegt, is zelf een pervert!

avatar van sinterklaas
Corcicus schreef:
Bepaalde scènes hadden op een totaal andere manier uitgebeeld kunnen worden. Meer focus op het perverse publiek, de pooier/manager van zulke dansformaties, etc. De scènes zijn gefilmd zoals een clip van Miley Cyrus, met volle overtuiging. De cameraman verraadt de ware intenties van de film. Het gaat om meisjes die zich ontplooien, die hun seksualiteit ontdekken in weerwil van patriarchale structuren. Daar gaat deze film om, maar toen de storm losbartstte, heeft de ploeg achter Cuties het geweer van schouder gewisseld en is het a posteriori een aanklacht tegen seksualisering. Dat sommige dat narratief hier verkocht willen krijgen als relativering van de gewraakte scènes, stuit mij tegen de borst.

Jup, en deze omschrijving is nou juist de boodschap en de vinger op de zere plek van de film. En toen de storm losbarstte besloot je om als een laf schaapje mee te doen aan het digitale kroeggebral?

avatar van Ajax&Litmanen1
Corcicus schreef:
Begrijpend lezen is een deugd. Als je wilt weten waarom deze film haar aanklacht slecht aanpakt, lees dan even mijn wat langere reactie hieronder. Opnieuw dan: Een Holocaustfilm waarin de joden in Auschwitz het lekker naar hun zin hebben en heerlijk vermaakt worden door de kampbewaarders is geen aanklacht tegen de Holocaust, een film over drugsgeweld waarin de junkies het allemaal naar hun zin hebben en gelukkig zijn in hun situatie is geen aanklacht tegen drugs. Een film waarin meisjes halfnaakt op het podium klimmen en met hun kont schudden, gefilmd zoals eender welke MTV-clip is geen aanklacht tegen de seksualisering van kinderen. Is dat echt zo moeilijk te vatten?

Ik denk dat deze film juist goed is, omdat mensen de boodschap van deze film misschien snappen en wie weet hun beeld wat gaan corrigeren. Gelukkig is Netflix intelligenter dan die schreeuwende twitter-meute die brult om een boycot van Netflix.

Overigens snap ik vanwege je gequote reactie nog steeds niet waarom je zo tegen deze film bent. Omdat pedofielen misschien genieten van deze beelden? Ik denk dat je op Youtube wel meer erotischer dingen kan vinden met pubermeisjes dan wat twerkende meisjes zoals in Cuties. Een pedo zal een kinderfoto op Facebook misschien ook wel lekker vinden, waar de rest van de wereld gewoon een lief kind op een foto ziet. Liever dat ze een foto lekker vinden dan dat ze daadwerkelijk iets strafbaars gaan doen. Zoals het gros van de mensen naar Cuties kijkt en een maatschappelijk verhaal ziet. Dat kleine groepje dat er anders naar kijkt, sja. Ze doen maar. Smerig, maar daar hoef je een film niet voor te verbieden of extreem slecht te vinden.

avatar van sinterklaas
Ik begin zelfs te denken dat die roeptoeters en die zgm pedojagers ook tot dat kleine groepje behoren.

avatar van Lebarron
Corcicus schreef:

Verder zeg ik nergens dat iedereen die hier naar kijkt een pervert is.

Dat heb ik ook nooit gezegd ik heb gezegd dat je iedereen die zich qua mening aan de andere kant van het hek bevindt wegzet als pervert, met name Bluejudaskiss, en dat vind ik niet chique noch bevorderlijk voor de discussie omdat je dan al debateert met de pistolen op tafel.

- Ik houd zelf van jonge meiden en vond de film daarom wel oké
- De film seksualiseert helemaal geen jonge meiden!! Iedereen die dat wel zegt, is zelf een pervert!!

Zie je wat het probleem is?

Ik herken mijn mening over deze film in geen van de drie generalisaties. Lees mijn review maar terug als je mijn mening wilt weten. Nogmaals je hebt recht op jouw mening en voor een deel begrijp ik jouwe zelfs heel goed maar ik val over je toon waarmee je de film wegzet en de discussie aangaat.

Corcicus schreef:

Denk je nu echt dat die al jaren zitten wachten op een film als deze om aan hun trekken te komen? Lijkt me dat de mensen die echt worstelen met dat soort probleme en achter zo'n materiaal aangaan niet eens omkijken naar deze film.

Corcicus schreef:

Best wel. Sommige mensen zien liever een stukje realiteit dan opgezette moraliteit. Bij moraliserende films heb je al snel het gevoel dat je gemanipuleerd wordt en komt de boodschap daardoor minder goed aan. Soms kan je beter iets tonen zoals het is en mensen zelf hun conclusie laten trekken. Dat blijft dan stukken beter hangen.

Sommigen hadden mijn sarcasme al door.. Helaas is het enige wat waar is, dat mijn kleine meisje slachtoffers is geworden van zo’n predator en helaas niet ouder mocht worden dan 12 jaar. Dat is inmiddels 14 jaar geleden.. de dader mag tegenwoordig weer op weekend verlof en wordt hier in mijn buurt weer gesignaleerd. Mijn meisje was erg knap en begon net haar sexualiteit te ontdekken.
Wat ik hier in de reacties lees , zijn veel moraalridders, maar geen ervaringsdeskundigen.
Vooral Corsicus reageert echt uit de hoogte, maar heeft waarschijnlijk geen ervaring met de nachtmerries waaar ik mee moet dealen.

Kijk een keer the lovely bones... komt erg dicht bij mijn werkelijkheden

avatar van Leland Palmer
'Mignonnes' is een film die goed weergeeft wat er door aanstormende pubertjes heen gaat op zo'n leeftijd. Jonge meisjes die beginnen te ontdekken, het liefst 10 jaar ouder willen zijn, zodat ze zichzelf kunnen identificeren met bijv. idolen en popsterren op tv / internet. Dat uit zich in dit soort gedrag en dat is best normaal voor figuren in deze fase van hun leven. Tegelijkertijd laat het einde (leuk trampoline-shot) bijv. duidelijk zien dat het maar beter is dat ze op deze leeftijd ''kind zijn'', maar dat betekent niet dat alle impulsen van het grote mensen leven op de deur aan het kloppen zijn. En als ze dan eindelijk 10 jaar ouder zijn, zouden ze weer terug willen naar het onschuldige leventje van 10 jaar terug. De vertruttende maatschappij ziet dansende meisjes van deze leeftijd natuurlijk weer als een heerlijk oppervlakkig zaakje om over te klagen, terwijl je gewoon een stukje realiteit gezien hebt. Prima film.

avatar van Ajax&Litmanen1
kampsie1 schreef:

Ontzettend triest verhaal wat je mee hebt gemaakt, bah. Dan snap ik je houding wat meer, maar nog altijd vind ik het afreageren op deze film niet helemaal eerlijk. Ook als het confronterend is moet een film z'n verhaal kunnen vertellen. De intentie van deze film is verre van dat mensen zich verlekkeren aan die meisjes.

avatar van Lebarron
kampsie1 schreef:

Ik heb enigzins moeite om u serieus te nemen na uw post van donderdag. Ik hoop dat u daar begrip voor heeft maar als u nu wel serieus bent dan betuig ik u mijn medeleven. Maar toch heb ik ook wat vragen.
Wat verstaat u onder ervaringsdeskundigen? Ik ben vader van 1 dochter die al een gevorderd twintiger is en twee stiefdochters van 18 en 15. Ik beschouw mij redelijk op de hoogte van wat er leeft onder de adolescenten en de jongvolwassenen. Wanneer ben je een moraalridder? Het is zo'n vaag etiket dat veels te vaak op anderen geplakt wordt tijdens discussies. Ik gaf mijn mening over de film in mijn review. Het staat u vrij om die moraliserend te vinden maar het is en blijft mijn mening. En Corcicus verwijten dat hij uit de hoogte reageert is 1 ding, daar viel ik ook over, maar hem verwijten geen ervaring te hebben met het leed wat u is overkomen vind ik ietwat krom. Wat u heeft meegemaakt is verschrikkelijk maar 95% van de mensen in de Westerse wereld zal dat waarschijnlijk nooit meemaken, gelukkig maar.

avatar van Donkerwoud
Een ongepolijste maar veelbelovende debuutfilm. Of hoe regisseuse Maïmouna Doucouré zichzelf op de kaart zet met een distinctief eigen stijl en een themakeuze die controversiëler is dan ze zelf waarschijnlijk had kunnen bevroeden. De Senegalees-Franse tiener Amy (Fathia Youssouf) is in die precaire leeftijdsfase waar ze zich bewust begint te raken van intimiteit en seksualiteit. Langs de ene kant haar traditioneel ingestelde familie waar menselijke begeerte wordt gedicteerd door duivels en djinns; langs de andere kant leeftijdsgenootjes die, net als zijzelf, zoekende zijn waar hun eigen grenzen liggen. Het vormt een gevaarlijke cocktail van twee uitersten waardoor een kwetsbare elfjarige het gevoel krijgt dat seksualiteit iets is wat moet worden afgestraft. 'Between a rock and a hard place', zoals de Egyptisch-Amerikaanse feministe Mona Eltahawy schreef in haar sleutelwerk 'Headscarves and Hymens' (2015) over de tegenstrijdige positie van moslimvrouwen. Waar hoe dan ook een religieuze of een seksuele identiteit moet worden ingeleverd om te worden geaccepteerd door anderen.

Er is veel gezegd over de manier waarop de hoofdrolspeelsters in 'Cuties' (2020) worden geseksualiseerd.
De kritiek doet onrecht aan de speelse manier waarop Doucouré overgeseksualiseerde vrouwbeelden ironiseert door de consequenties ervan in het absurde door te trekken. Of het rollenspel dat Amy met haar nieuwe dansvriendinnen speelt door reggaeton-videoclips op te nemen waarin ze zwoel kijken in de camera en pikante heupbewegingen maken. Soms ongemakkelijk en te choquerend om naar te kijken, maar het toont treffend de discrepantie tussen de volwassen rol die deze tieners spelen tegenover de kinderen die ze eigenlijk nog zijn. Hun stoere en vrijgevochten houding als een schil die keer op keer wegvalt omdat ze zelf niet doorhebben waar ze mee bezig zijn. Want wat doet het met seksuele ontwikkeling wanneer tieners steeds gebombardeerd worden met exploitatieve beelden van verleiding en seksuele beschikbaarheid? Terwijl waardering afhangt van likes en kritische comments, maar er tegelijkertijd een dubbele maat heerst richting jonge vrouwen. De innerlijke nood om steeds nieuwe grenzen te verleggen in een grimmige afrekencultuur wanneer iemand een stap te ver gaat.

'Cuties' (2020) is wel echt een debuutfilm in de zin dat 't soms ietwat geforceerd de maatschappijkritische boodschap zwaarder laat wegen dan geloofwaardige menselijke verhoudingen. Op een gegeven moment begint het zelfs wat als een gimmick te voelen wanneer zowel de seksualisering van vrouwen als de hardheid in omgangsvormen worden uitvergroot. Alsof 't niet om kwetsbare tieners gaat maar om kleine psychopaatjes in de dop. Wat dat betreft ben ik meer te spreken over de subtiele moeder- en dochterrelatie die 't warme middelpunt vormt in een kille film. Hoe Amy met afgrijzen kijkt naar het onderdrukkende huwelijk van haar moeder, terwijl het moeder evenzeer angst inboezemt dat de spelregels van de straat mijlenver afstaan van haar eigen belevingswereld. Allebei zullen ze moeten accepteren dat ze elkaar weliswaar niet helemaal kunnen begrijpen, maar beter ingaan tegen de verwachtingen van anderen dan er gedwee in meegaan. Samen een front vormen tegen ridicule zedennormen rond maagdelijkheid en kuisheid.

avatar van Movieuser

Zie je wat het probleem is?

De jeugd van tegenwoordig en zeker in grote steden wordt eerder geconfronteerd met identiteit en seksualiteit dan toen wij nog kinderen waren. Internet waaronder social media spelen daarin een grote rol. Het viel mij natuurlijk ook op dat in deze film het seks-gehalte ongekend hoog ligt, maar in mijn beleving brengt dat juist heel sterk de naïviteit en kwetsbaarheid van de kinderen naar voren. Juist om die reden vond ik de film heel sterk en overstijgend aan een paar andere films die ik heb gezien met soortgelijke thematiek.

Zouden er op korte termijn 10 gelijksoortige films van deze op netflix komen met dezelfde dosis aan seks-gehalte, dan pas zou ik zo in paniek raken als Corcicus. Ik zie dat niet gebeuren. Stel je voor dat een man deze film had gemaakt Corcicus, zou je dat overleven denk je? Grapje, ik heb het niet zozeer tegen jou hoor.

Bubbling heet het geloof ik wat de meisjes doen, onder andere bekend in de hiphop cultuur.
De intentie van de regisseur lijkt mij onschuldig, al kun je je eventueel afvragen waarom het
half ontkleed had gemoeten. Dan wordt 't natuurlijk wel een zelfcensuur om kijkers niet te
shockeren. Ofschoon de film mij onschuldig overkwam moet ik toegeven dat ik de enkele
scenes tamelijk schokkend vond. Ondertussen laat de film in feite een realiteit zien van jonge
meisjes die zich identificeren willen met een heersende tendens en met wat ze via de
verschillende media voorgeschoteld krijgen. En kijkt de film vooral weg als een film die een
serieus thema behandelt.