Scoob! (2020)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Tony Cervone
met de stemmen van Mark Wahlberg, Zac Efron en Amanda Seyfried

'Scoob' volgt de jonge hond Scooby-Doo die een hechte vriendschap sluit met een jongeman genaamd Shaggy. Samen met enkele andere menselijke vrienden, waaronder Daphne, Velma en Fred, vormt hij onderzoeksteam 'Mystery Incorporated' en trachten ze allerlei mysteries op te lossen. Tijdens hun onderzoek komen ze in aanraking met een autocoureur die de naam Dick Dastardly draagt.

Vanaf 13 mei 2020 in de bioscoop (Warner Bros. Pictures International Holland)

We opmerkelijk dat er een Scooby-Doo film in de bioscoop uitkomt. De Scooby-Doo films van de afgelopen jaren waren geloof ik straight-to-video titels. Scooby-Doo (2002) had destijds wel een bioscooprelease.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik vind de trailer wel leuk hoor. Doet erg veel denken aan de originele tekenfilms, waar een hoop van dit soort films daar helemaal niks van snappen en het gevoel niet over kunnen brengen.

Bijzonder dat Shaggy niet ingesproken gaat worden door Matthew Lillard.

Heel veel zin hierin !

avatar van Pepino
Net de nieuwe trailer gezien. Het ziet er entertaining uit, alleen is naar mening de animatie té vloeiend. Een aanpak zoals ze bij "The Peanuts Movie" hebben gedaan, waarbij alles "on twos" bewoog (dwz elke frame één keer verlengd, opdat het 12 fps inplaats van 24 fps wordt), had volgens mij beter gewerkt. Zo kwam het ook meer richting de look and feel zoals de serie begonnen was.

Nu, het ziet er voor de rest leuk uit hoor. Ik ben benieuwd!

avatar van Spoelworm
Een poging om een klassieke tekenfilmserie aan een jonger publiek te brengen. Dus zitten er bv mobiele telefoons met diverse trendy apps in (dit terwijl Shaggy nog jong is, en dat is 10 jaar geleden dus dat klopt dan niet helemaal tenzij de rest van de film zich verder in de toekomst afspeelt) en zo ook een gastoptreden van een bekendheid in de vorm van die Simon uit the voice - of iig zo'n dergelijke talentenshow. Het voelt allemaal wat geforceerd en eerlijk gezegd denk ik dat het de doelgroep een worst had geweest als het er niet in had gezeten. Beter hadden ze hun tijd aan een degelijk verhaallijn kunnen besteden want die ontbreekt danig. De schurk werd (mij) al snel herkend als eentje uit de stal van de Yogi bear en Top cat tekenfilms, zijnde die tekenfilm dat ze racen en een hond die steeds gniffelt (ik weet niet hoe die heet). De in de film voorkomende Falcon en zijn robothond zijn vermoedelijk ook daarvandaan, die robothond zag er ook vaag bekend uit. Jammer dat ze dan niet meer van die figuren erin hebben gestopt,al vermoed ik dat ze niet herkenbaar zijn voor deze generatie. Ik ben 42 en herkende het ternauwernood dankzij een jeugd met Fun Factory. Maar zelfs voor die het zich kunnen herinneren voelt het niet als een feest der herkenning omdat er niks met het bronmateriaal is gedaan . Wat ons rest is iets dat voelt als een lang uitgerekte flauwe nickolodion aflevering . De score van 2,2 voelt perfect voor deze film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Toch maar eens gekeken omdat de trailer wel meeviel. Nooit grote fan geweest van Scooby Doo, maar de filmpjes van Hanna Barbera waren wel leuk als kind.

Ik moet zeggen dat het best wel meeviel. Natuurlijk gemikt op een jonger publiek, maar in tegenstelling tot veel gelijkaardige animatiefilms is dit best wel goed gemaakt. Iemand met liefde voor de oude reeks zit mee achter het stuur. Er is een onderhouden script en de grappen werken wel. Bovendien heeft de film veel van die Hanna Barbera geluidseffectjes (wie de animaties kent zal weten wat ik bedoel), wat voor leuke herkenbaarheid zorgt.

Deze film is het begin van een film universe met andere Hanna Barbera figuren. Moet voor mij niet, in de meeste gevallen zijn die franchises al gedoemd voor ze goed begonnen zijn. Maar hier lijkt het wel te werken en mogen ze van mij nog meer van dit soort films maken. Met Yogi Bear, Flinstones, Jetsons en Top Cat. Kan niet slecht zijn.

Film Pegasus schreef:
Toch maar eens gekeken omdat de trailer wel meeviel. Nooit grote fan geweest van Scooby Doo, maar de filmpjes van Hanne Barbera waren wel leuk als kind.

Ik moet zeggen dat het best wel meeviel. Natuurlijk gemikt op een jonger publiek, maar in tegenstelling tot veel gelijkaardige animatiefilms is dit best wel goed gemaakt. Iemand met liefde voor de oude reeks zit mee achter het stuur. Er is een onderhouden script en de grappen werken wel. Bovendien heeft de film veel van die Hanne Barbare geluidseffectjes (wie de animaties kent zal weten wat ik bedoel), wat voor leuke herkenbaarheid zorgt.

Deze film is het begin van een film universe met andere Hanne Barbera figuren. Moet voor mij niet, in de meeste gevallen zijn die franchises al gedoemd voor ze goed begonnen zijn. Maar hier lijkt het wel te werken en mogen ze van mij nog meer van dit soort films maken. Met Yogi Bear, Flinstones, Jetsons en Top Cat. Kan niet slecht zijn.

De naam is Hanna-Barbera

avatar van Ajax&Litmanen1
Dit is echt het eerste wat ik van Scooby-Doo zie sinds tientallen jaren vermoed ik. Het was best een leuke trip down memory lane, mede ook omdat er de nodige Hanna-Barbera cameo's en verwijzingen in zaten. Ik ben vroeger opgegroeid met de tekenfilms van Hanna-Barbera. The Flintstones, The Jetsons, Scooby-Doo, Smurfen, Wacky Races en noem er nog meer op. Leuk dat je hier bijvoorbeeld nog eens Dastardly & Muttley of Captain Caveman ziet. Wat betreft de ode aan Scooby-Doo zelf is het wel een beetje jammer dat ze de serie niet net als toen in de jaren 60/70 af laten spelen, maar in het heden. Dus met mobiele telefoontjes en veel technologie. Had van mij niet gehoeven, dat past gewoon niet zo bij Scooby-Doo. De focus had van mij meer op het ontmaskeren van een klassiek spook mogen liggen. Maar heel storend was het niet en de vele ode's vond ik best leuk. Scooby die op de bowlingbaan net zo op zijn tenen zijn aanloop doet zoals Fred Flintstone, dat soort geintjes. Leuk. Hopelijk brengen ze op deze wijze nog meer oude series van toen weer terug, ik zou er zeker naar kijken mits ze het met dezelfde nostalgische liefde als hier doen.

avatar van Psycho-M
Ik vond Scoob! toch best een aardig animatie.
Net zoals een aantal hierboven vond ik het ook wel jammer dat het zich in deze moderne tijd afspeelt.
Daardoor mis je een beetje het nostalgische effect. Daar staat wel tegenover dat een aantal andere bekende tekenfilm figuren van weleer (Captain Caveman, Dasterdly en Muttly, Blue Falcon, Dynomutt etc.).
Hier en daar ook een aantal verwijzingen naar andere cartoons van Hanna-Barbera.
De animatie zelf was kleurrijk en zag er prima uit.
Alleen dat verhaal he. Tja, ik had toch liever een echt Scooby Doo mystery gezien.
Met een vreemd voorval, de "gang" die op onderzoek gaat en uiteindelijk een ontmaskering.
Nu weet je al lang dat Dasterdly de schurk is en is de dubbele ontmaskering aan het einde een farce.
Toch heb ik ook wel gelachen met deze film en als ze Scoob een volgende keer nou een echt mysterie met g-g-g-g-g-ghosts laten oplossen dan wordt het nog net even iets leuker.

avatar van soom
Zijn naam is Scooby-Dooby-Doo!

Leuk, ja. Zelfs ietsjes beter dan de gespeelde versies met Freddy en Sarah-Michelle.
Wat dat precies is weet ik niet zeker.
Misschien het feit dat dit in het nu en hier is, zodat het best herkenbaar is allemaal.
Of toch dat Scooby-Dooby-Doo net iets knuffelbaarder lijkt in animatievorm dan in de gespeelde versies. (waarvan ik me niet direct iets herinner overigens).
Hoe dan ook, het is beslist schattig, tig keer.

Het zit allemaal in een mooie verpakking, is eigenlijk niet meteen voelbaar.
Maar ergens in de finale worden er toch wel een paar levenslessen door je strot gedouwd, je kunt er nauwelijks om heen. Een kniesoor die daarop let, ha de ha.
Puik werk. Op naar meer, hoop ik. (En nee, dit was eigenlijk niet eens mijn eerste keus om te zien. )

Het was wel OK, had hem veel slechter verwacht. Het had echter zoveel meer kunnen en moeten zijn.

+ Paar toffe scenes
+ Dastardly en Muttley
+ Toch 1 a 2 keer kunnen lachden

- Ik vind California Love een hele toffe track hoor, maar om zo Scoob! te beginnen? En dan nog de vele andere mainstream muziek die totaal niet past in een Scooby film.

- Hetzelfde geldt voor het feit dat ze mensen zoals Simon Cowell erin verwerken, waarom überhaupt real life mensen in de film coveren? Net als die opmerking over Chris/Liam Hemsworth. Why?

- Het hele verhaal stelt niet zoveel voor en is echt NIET bepaald Scooby trouw. Iemand hier zei het eerder al, dit had gewoon zo'n echte cartoon mystery story moeten zijn. Wat er allemaal bijgehaald werd was gewoon niet boeiend vond ik.

avatar van skinny_tie
MosquitoSmasher schreef:

Als je het hebt over wat wel en niet bij Scooby Doo hoort is dit een vreemde opmerking, in de oude Scooby Doo-series kwamen heel vaak bekende mensen voor.

Hmmm, in dat geval my bad. Het is heel lang, heeeeel lang geleden dat ik classic Scooby zag. My bad.

avatar van wwelover
Het helpt de film niet dat ik hem in het Nederlands heb gezien met mijn neefje van 6. Als kind keek ik ook altijd al de Engelse versies. De referenties werken natuurlijk een stuk minder mee voor hem. Ik snap dat ze een boel bekende karakters van de studio er in hebben gegooid, maar ik miste wel heel erg het nostalgische gevoel.

avatar van Graaf Machine
Vond er gewoon niks aan. Saai gedoe, ja, met de oude personages, maar sfeer nul en gevoel nul. Jammer.

avatar van AmazingPP
Een reboot van Scooby Doo. De oude tekenfilms van Hannah Barbera hebben een soort charme. Daarnaast zijn de grappen goed gedoseerd en blijven de vijanden altijd "braaf". Deze film laat zien hoe moeilijk het is om die charme te behouden. Het begin is leuk: een jonge, eenzame Shaggy ontmoet Scooby en daarna de rest van de vrienden en zo gaan we naar de tijd dat ze volwassen geworden zijn. En dan gaat de film wat mij betreft compleet de fout in. Het wordt allemaal zo futuristisch (en mikken ze dus op een jong publiek daarmee) en zo compleet over de top en daarnaast wordt het nergens leuk. Ook heb ik me geërgerd aan het feit dat de vijand zijn naam "Dick" is en dat hij dat ook erg benadrukt in een scene. Zo zag ik ook dat Shaggy een condoom uit wat rommel haalt en en er een vies gezicht bij trekt: allemaal niet nodig in een jeugdfilm. Het is mooi geanimeerd met frisse heldere kleuren, maar laat animatie films over aan Pixar: zij weten een goed verhaal te combineren (meestal) met prachtige animatie. Deze film is een zootje en nergens leuk, op het begin na. Eén grote blooper. 2 *

avatar van Simon Belmont
Deze film heb ik vandaag samen met mijn zoontje in de bioscoop gezien. Hij vond me superleuk en gaf ‘m 5 sterren. Dus aangezien de film voor hem is bedoeld, en niet voor mij, krijgt ie ze ook.
Oh ja, zelf ik vond de film ook best goed en een stuk beter dan veel andere animatiefilm die ik samen met hem in de bioscoop heb gezien. Dus deze score is wel verdiend.
By the way, hij is een echte Scooby-Doo Doo fan en heeft alle andere Scooby-Doo Doo film ook al zo’n 10 keer gezien. Op de Koboldkoning na dan. Dus....