The Devil Next Door (2019)

Documentaire
229 minuten (miniserie, 5 delen)

geregisseerd door Daniel Sivan
met John Demjanjuk en Yoram Sheftel

John Demjanjuk staat bij zijn vrienden en familie bekend als een gepensioneerde automonteur. Maar hij verbergt misschien een duivels verleden. Demjanjuk wordt ervan beschuldigd de beruchte 'Ivan de Verschrikkelijke' te zijn, een Oekraïense SS-bewaker in het vernietigingskamp Treblinka tijdens de Holocaust. Hij beweert echter onschuldig te zijn.

avatar van Apate
Nou net gezien... Ik vraag me dus af of er van deze man geen foto's te vinden waren toen hij jong was, van zijn huwelijk etc. Dat zou al een hoop verklaren. En zijn vrouw, heeft die onder een steen gelegen met oogkleppen op.....

Boeiende docuserie, in één ruk afgekeken. En uiteraard is hij Ivan de Verschrikkelijke!

avatar van Flat Eric
Bad Grandpa

Interessante samenvatting over het proces Demjanjuk. Wel van gehoord, maar destijds nog te jong om het te kunnen volgen.
De visie van de familie, aanklager, rechters en advocaten afgewisseld met beelden van het proces zoals de verklaringen van de overlevenden van Treblinka en gruwelijke beelden van de holocaust maakt de docu indrukwekkend.
Bij vlagen is de docu wat rommelig door de sprongen in de tijd en miste ik de visie van professor Wagenaar die tijdens het proces als getuige-deskundige voor de verdediging de identificatie na jaren door de diverse getuigen in twijfel trok.

avatar van rep_robert
Of Demjanjuk daadwerkelijk "Iwan de Verschrikkelijke" is blijft een vraag die wellicht nooit beantwoord kan worden. En op basis van de rechtzaak die door de staat Israël is aangespannen kan ik niet anders dan eens zijn met de uiteindelijke uitspraak van het Israëlische Hooggerechtshof.
Ik heb vanuit mijn geschiedenisopleiding geleerd dat mondelinge bronnen onbetrouwbaar zijn. Ze zijn te manipuleren en de onderzoeker (in dit geval de aanklager) kan de bron/getuige sturen zoals de onderzoeker het wil. Daarnaast speelt een falend en selectief geheugen een grote rol. Een mondelinge bron kan daarom nooit meer zijn dan een goede aanvulling op het feitelijke bewijsmateriaal.
Dit hele verhaal geldt precies voor de hele rechtzaak. De getuigen waren oud, seniel, leugenachtig en overduidelijk gestuurd door de aanklager. Het feitelijke bewijsmateriaal is onderuit gehaald en de rechters geven dit ook duidelijk aan bij de uitspraak. Toch kwam de eerste rechtbank met het vonnis dat getuigen niets kunnen vergeten en hun getuigenissen altijd voor de waarheid aangezien moeten worden. Diezelfde vooringenomenheid hoor je achteraf ook weer bij dezelfde rechters als ze tig jaar later hierover geïnterviewd worden voor deze docu. Hoeveel gevallen zijn er wel niet dat mensen de stemmen en gezichten van hun geliefden zijn vergeten na de Shoah? Ontelbare....
Het is toch stuitend hoe de rechtstaat soms werkt. Dat er bewijsmateriaal wordt gemanipuleerd, gecreëerd en achtergehouden wordt om iemand maar achter slot en grendel te krijgen. In dit geval zelfs de strop. Het kan en mag gewoon niet.
In dat opzicht is deze documentaire een fijne eye opener en erg informatief. Hoe erg de gruwelen van de Shoah ook zijn, emoties mogen bij een rechtszaak nooit de overhand krijgen.
Na de uitspraak gaat de laatste aflevering in een soort van stroomversnelling. De Duitse rechtzaak wordt er even snel ingegooid en er wordt door de aanklager weer verwezen naar een 100% correcte ID kaart van Demjanjuk, terwijl deze eerder in de documentaire nog met verschillende argumenten als vals is beschouwd. Maar dit gedeelte had nog wel een volwaardige aflevering verdiend.

Het blijft een raar gevoel. Elke keer als je Demjanjuk op het beeld ziet krijg je de rillingen, maar tegelijkertijd heeft geen enkel bewijs mij overtuigd dat hij daadwerkelijk het monster is dat veel mensen hebben beweerd.

Een aanrader om te kijken en de docu biedt een uitstekend uitgangpunt voor een kleinschalig onderzoekje voor mezelf en voor iedereen die niet met de meute meeloopt en kritisch nadenkt over dit soort zaken.

Ik meende me te herinneren dat hier al eens een docu over gemaakt was.
Maar misschien was dat die andere idioot> Hôtel Terminus (1988)

avatar van rep_robert
Klaus Barbie... Ik moet dan altijd aan Rat Race denken kos
Maarja, zo ging het met heel veel nazi's natuurlijk he. Amerika was een walhalla om naartoe te vluchten. Beiden anticommunistisch..

Nooit gedacht dat er zoveel bloed kleefde aan de wagens die bij Ford in amerika van de band rolde de afgelopen 50 jaar. Er wordt wel heel zwaar geïnsinueerd dat er meerdere kampbewakers en/of nazimisdadigers onder de amerikaanse zon een mooi en rustig leventje hebben geleid.
Dat is op zich al een even grote schande als de holocaust zelf. Sadistische moordenaars die stuk voor stuk de doodstraf verdienden.
Uiteraard waren ze als de dood voor de communisten, die waren een pak minder soft als de amerikanen.
De doodstraf hebben de bewakers van de door rusland bevrijde kampen voor een groot deel gekregen.
Gerechtigheid is toch voor een deel geschied....gelukkig.

Vind het toch een beetje jammer dat die zaak in Munchen niet wat dieper werd behandeld.
Want de zaak in Israel was nou niet bepaald overtuigend met een logische vrijspraak als gevolg.

Maar wat er nou echt aan bewijsbare feiten in Munchen was wordt niet echt toegelicht, beetje jammer.