World on Fire (2019)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog
410 minuten (miniserie, 7 delen)

geregisseerd door Chanya Button, Adam Smith, Andy Wilson en Thomas Napper
met Jonah Hauer-King, Julia Brown en Zofia Wichlacz

Het eerste jaar van de Tweede Wereldoorlog. Vertaler Harry werkt op de Britse ambassade in Warschau. Hij wordt verliefd op de Poolse serveerster Kasia. Hij heeft ook een relatie met een meisje dat hij achterliet in Manchester, genaamd Lois Bennett. Wanneer Duitsland Polen binnenvalt en Groot-Brittannië de oorlog verklaart aan Duitsland, staan Harry en Kasia voor vreselijke keuzes.

avatar van Lovelyboy
Vanavond op de BBC, maar eens even proberen.

Harmonica Man
World On Fire is een adembenemend ensembledrama waarin het verhaal van de Tweede Wereldoorlog wordt verteld aan de hand van de levens van gewone mensen aan alle kanten van dit wereldwijde conflict.
Met een uitmuntende cast van o.a. Academy Award-winnaar Helen Hunt, Emmy- en BAFTA-winnaar Sean Bean en Academy Award-genomineerde & Olivier Award-winnaar Lesley Manville neemt deze serie je geleidelijk aan mee in de ontluikende verschrikkingen van het eerste oorlogsjaar. De serie volgt het verweven lot van herkenbare, sterke personages uit Groot-Brittannië, Polen, Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten terwijl ze worstelen met de invloed die de oorlog op hun dagelijks leven heeft.
Met een nooit eerder vertoond perspectief op de begindagen van de oorlog, verkent dit bloedstollende, meeslepende en wereldwijd herkenbare drama de menselijke verhalen die verborgen liggen achter een van de meest cruciale en veranderlijke momenten van de twintigste-eeuwse geschiedenis.
Bron: World on Fire | BBC First | Shows | BBC Studios Benelux - bbcbenelux.com

Gezien en kan deze serie aanraden. De oorlog nu eens op één uitzondering bekeken vanuit het standpunt van de burgers. Hoe ze moeten leven in de verschillende landen. Polen, bezet door de Duitsers. Frankrijk eerst vrij vervolgens bezet..dus burgers moeten zich aanpassen. Engeland, de bevolking moet offers brengen..
Het is wel jammer dat het momenteel stopt bij 7 afleveringen...met een open einde bij alle hoofdrolspelers.
Een tweede seizoen zou komen maar ...nog geen tijdstip.

avatar van des1
"ensembledrama" (2de commentaar boven deze)...