The Swerve (2019)

geregisseerd door Dean Kapsalis
met Azura Skye, Bryce Pinkham en Ashley Bell

Holly geeft Engelse les op de middelbare school en loopt sinds lange tijd met een duister geheim rond. Ze is erg fragiel, waardoor haar leven in een heuse catastrofe verandert wanneer ze op een dag thuis oog in oog staat met een muis. Bovendien voelt ze zich ontzettend verraden door haar echtgenoot Rob. Door dit alles komt Holly in een neerwaartse spiraal terecht en helpt ze zichzelf de vernieling in.

avatar van YouDrunkGoHome
En zo maar uit het niets duikt er een film op die voor mij gaat mee dingen om de titel film van het jaar. Een in en in triest drama over een vrouw die verwaarloost word door haar gezin en totaal onzichtbaar voor haar omgeving door het leven gaat. Denk het begin van Hereditary en Midsommar (zonder alle bovennatuurlijke en surrealistische elementen) en je weet een beetje hoe somber deze film op momenten kan worden.

De grootste reden dat deze film er bij mij zo inhakt is het acteerwerk van Azura Skye, die gedurende de film haar grip op het leven en de realiteit steeds verder uit haar handen voelt glippen. Je kan de aftakeling die zij ondergaat bijna letterlijk door het scherm heen voelen. Het is een acteerprestatie die zich moeiteloos kan meten met de prestatie van Joaquin Phoenix vorig jaar in The Joker. Het verschil is dat waar het in The Joker tegen het theatrale aanleunt het hier allemaal veel ingetogener en subtieler is. Het is dan ook jammer dat deze film door het grote publiek waarschijnlijk niet ontdekt gaat worden en daardoor te weinig buzz zal creëren om te kunnen meedingen om de grote prijzen. Want als het aan mij had gelegen hadden ze dat Oscarbeeldje per direct naar Skye op mogen sturen.

Ik zag op metacritic een review voorbij komen waarin de film werd omschreven als “one of the most depressing horror movies i’ve ever seen” en ik sluit me hier bij aan. Want alhoewel de film enkel gelabeld is als drama is een film die menselijk leed op zo’n rauwe, realistische manier weet vast te leggen wat mij betreft enger dan de gruwelijkste horrorfilm.

avatar van johan_sb2
Prachtige film. En inderdaad, wat een acteerprestatie van Azura Skye. Die zou wat mij betreft de oscar mogen winnen.

avatar van Hansiro
Sterk drama met idem acteerwerk van Azura Skye, een film over hoe diep je kan gaan in het leven.
Ik miste zelf een beetje de motivatie om zo depressief te worden waardoor ik niet helemaal meegenomen werd in de persoonlijke ellende, maar overtuigend geacteerd was het zeker.

Speciale vermelding voor Mark Korven, deze man begrijpt hoe je een soundtrack maakt.

avatar van dion.ollie
dion.ollie (hoofdredacteur)
Zeer sterk acteerwerk van Azura Skye, maar op één of andere manier mist het verhaal an sich een bepaalde gelaagdheid waardoor het maar niet bij me binnenkwam. Ook liet het te veel vragen onbeantwoord. Hoewel je kunt zien dat er over camerawerk en cinematografie is nagedacht, sijpelt te vaak door dat het om een budgettitel gaat. Dat zit hem in de kleine dingen, maar juist die kunnen een film in mijn ogen maken of breken. In dit geval doet het afbreuk. Desondanks blijft er een mooie drie over. Met iets meer diepgang en een strakkere afwerking was dat cijfer waarschijnlijk hoger geweest.

avatar van james_cameron
Geen makkelijke kost, deze film over een depressieve lerares engels op een middelbare school die in een neerwaartse spiraal terechtkomt na een traumatische gebeurtenis, maar wel intens en bij vlagen fascinerend. Azura Skye is in ieder geval compleet overtuigend in de moeilijke hoofdrol. Het tempo ligt laag en er zijn hier en daar wat overbodige scenes, maar gaandeweg pakt de film je bij de strot om je mee te slepen naar het passend naargeestige einde.

avatar van john mcclane 2
Zeer indrukwekkend en somber drama met een hoofdletter D .
Erg fijne soundtrack die de sfeer weet te treffen . Kon hem helaas niet vinden op spotify .
De hoofdrolspeelster speelt de getergde rol met verve .
Soms kan zo’n heftig verhaal echt aankomen .
En dat deed het ook .
Dikke voldoende .
4* .

avatar van umbra
Boring drama *geeuw*. Bij een drama moet je toch bepaald medeleven, compassie voelen, zoiets van oohnee, holy shit...hadk hier totaal niet, hoofdpersonage irriteerde me trouwens mateloos. Terecht dat deze film maar weinig bekijks heeft.