Motherless Brooklyn (2019)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Edward Norton
met Edward Norton, Gugu Mbatha-Raw en Willem Dafoe

De jaren 50, New York. Lionel Essrog is een eenzame privédetective die lijdt aan het syndroom van Gilles de la Tourette. Hij doet onderzoek naar de moord op zijn beste vriend en mentor. Gewapend met enkele aanwijzingen en zijn dwanggedachten onthult Lionel geheimen die het lot van de hele stad bepalen.

avatar van Brabants
Motherless Brooklyn is prima verfilmd met een groteske rol voor Norton. Op het begin van de film krijgt zijn karakter c.q. aandoening weinig geloofwaardigheid. Nadat de film wat verder op gang komt zie je hem ook beter in zijn rol komen. Het verhaal is prima om te volgen. Of het de lange speelduur weet te rechtvaardigen breng ik nog in twijfel. Alhoewel ik me toch niet echt heb verveeld. De sfeer van de tijd is duidelijk geëtaleerd.

Sfeervol misdaad drama met prachtige jaren 50 beelden van een nostalgisch Brooklyn.
Deze langzame bijna 2.5 uur durende film is echt een acteer film.
Behoorlijke zit maar zeker de moeite van het bekijken waard.

avatar van numb nuts
syndroom van Gilles de la Tourette,if ,if,if
ze syndroom was behoorlijk zacht,bracht alleen maar wat lach momenten.
bruce willes laat jezelf kaal,zonder dat grijze.
sfeertje jaren 50 mooi,maar het gebruik van verdofende middelen slecht in beeld gebracht,of waren ze reacreatie gebruikers?
nah no way.
en snap niet waarom hij uit de nacht club word gezet?
deze film is te snel afgewerkt en laat heel veel liggen,te veel had meer in kunnen zitten 3 sterren

Uitstekende film over een privé-detective die onderzoek doet naar de moord op zijn baas. Een onderhoudend en prima plot met ook goed uitgewerkte personages. De hele sfeer van de film ademt een klassieke film-noir (en zeker niet alleen vanwege de setting van de jaren '50). Een cast met aardig wat bekende namen, en de rol van Edward Norton is hem op het lijf geschreven.

Mooie film van de prima acteur Edward Norton (o.a. Primal Fear, 25th Hour en The Illusionist), die hier tekent voor de regie, terwijl hij ook een hoofdrol speelt in Motherless Brooklyn, over een privédetective, die aan zichzelf is overgeleverd omdat hij lijdt aan een 'condition'. Hij verontschuldigt zich telkens weer voor zijn aandoening, maar scheldt er ook telkens weer op los. Consequent zijn de hoofdbewegingen, die horen bij het syndroom van Gilles de la Tourette.

avatar van EJ Steenbergen
Ademloos gekeken. Prachtige film. Sfeer van 50’s staat als een huis. Prima verhaal. Aanrader dus!

avatar van james_cameron
Deze tweede film van Edward Norton als regisseur is een ondermaatse, Chinatown-achtige misdaadfilm, volgestouwd met de gebruikelijke genre-cliché's. Daarnaast is de film te lang, te kunstmatig en te oppervlakkig uitgewerkt om de lange speelduur te kunnen rechtvaardigen. Een privédetective die lijdt aan het syndroom van Gilles de la Tourette is leuk gevonden, maar Norton overtuigt niet voldoende in de hoofdrol en het script kent gewoonweg te weinig spanning en intriges. De degelijke supporting cast (vooral Alec Baldwin is hier erg goed) doet zijn best, maar het blijft allemaal een beetje steken in goede bedoelingen.

avatar van missl
Edward Norton speelt zijn rol heerlijk, de sfeer van de film is erg goed, de bijrollen zijn fantastisch maar toch is het plaatje niet compleet. Te onoverzichtelijk, veel te lang. Helaas.

avatar van Alathir
Heeft wel iets, maar mist ook iets. Voor een niet getrainde regisseur is het zeker niet slecht. Natuurlijk zit Norton al gemakkelijk 20 jaar in het vak en heeft hij met heel wat grootmeesters mogen samenwerken. Het sfeertje was alom tegenwoordig en dat maakt dat de film niet snel saai wordt. Je zit er al vrij snel in, maar qua verhaal werd ik er nergens wild van. Beetje Chinatown-achtig inderdaad, maar wat mij betreft vooral interessanter geacteerd / geregisseerd en een broeierig sfeertje. Blijkt voorlopig toch niet echt mijn genre te zijn, die politieke misdaaddrama's.

avatar van wendyvortex
Een zich langzaam ontrafelende neo-noir met jazzclubs, private eye's en prachtige auto's en met regisseur Edward Norton zelf in de hoofdrol als tweederangs privédetective met Tourette's. Helemaal mijn soort film en zo'n fantastische poging hebben we sinds Polanski's Chinatown niet meer gezien okay Scorsese dan misschien nog. Gezien de wat matige score voor het hedendaagse publiek schijnbaar wat te weinig actie, doe mij minimaal één zo'n film per jaar en ik ben een tevreden filmfan.

avatar van jimmyvandebeek
Ik doe mijn hoed af.

Het acteren was geweldig van Norton!
Dafoe was ook op zijn best. En de rest was ook goed! Wat was dit een prachtig verhaal vertelling.

Prachtig de sfeer van de jaren 50. En de muziek was zo mooi en perfect!

Mijn advies, bekijk dit in je eentje thuis.

avatar van aSMoDeuS
Saai, vol plattitudes en duidelijk een vehicel voor meneer Norton's politieke voorkeur. Gaap.