Motherless Brooklyn (2019)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Edward Norton
met Edward Norton, Gugu Mbatha-Raw en Willem Dafoe

De jaren 50, New York. Lionel Essrog is een eenzame privédetective die lijdt aan het syndroom van Gilles de la Tourette. Hij doet onderzoek naar de moord op zijn beste vriend en mentor. Gewapend met enkele aanwijzingen en zijn dwanggedachten onthult Lionel geheimen die het lot van de hele stad bepalen.

avatar van remorz
Naar het boek van Jonathan Lemme.
Verheugd om Norton weer als acteur te zien. En - gezien de vele verhalen over zijn onhandelbaarheid - misschien ook maar goed dat hij in de regisseursstoel plaatsneemt.

Vanaf 5 december in de bioscoop (Warner Bros.)

avatar van eltorro
Trailer ziet er niet goed uit. Hopelijk weet Norton te verassen.

avatar van Noud
IMDB is ook lekker brak. 577 stemmers hebben een 10 gestemd.

avatar van Nicolage Rico
Noud schreef:
IMDB is ook lekker brak. 577 stemmers hebben een 10 gestemd.

Norton heeft dus veel geld gestoken in de marketing.

avatar van GoodOldJack
Beetje dubbel het lijkt allemaal nogal betekenisloos verder te kabbelen en weinig emotie op te roepen, de sfeer van de tijdsperiode is ook ooit beter geweest. En toch zijn er enkele scènes waarin je beseft dat je wel degelijk helemaal mee bent met het verhaal en die alles juist doen. Degelijke film met enkele fantastische uitblinkers van scènes. 4* voorlopig.

avatar van Walter S.
Op zich best een coole film door dat 50s sfeertje, de private investigators, de pogingen duidelijk te krijgen waarom zijn vriend en mentor werd vermoord, maar het verhaal is wel wat schimmig en de film duurt veel te lang voor het verhaal wat ze willen vertellen.
Vroeg me ook af of iemand die een man met de la Tourette speelt niet al gauw heel erg vervelend zou worden maar dat viel nog best mee.
3 sterren, hadden er 3,5 geweest als de film een stuk korter had geduurd.

avatar van Knisper
Dit project is zeker al 20 jaar geleden aangekondigd. Grappig dat Norton het alsnog heeft gemaakt.

avatar van mrklm
Sfeervol, goed geproduceerd misdaaddrama profiteert van de stemmige jazzscore van Daniel Pemberton en een sterke cast, maar matige karakteriseringen dragen bij aan een gebrek aan spanning. Het verhaal betreft een New Yorkse detective Lionel Essrog [Edward Norton, tevens regisseur] die probeert te achterhalen waarom zijn baas, mentor en beste vriend Frank Minna [Bruce Willis] is vermoord. Lionel weet met welke zaak Frank bezig was en diens laatste woorden zijn ook een aanwijzing, maar zijn zoektocht naar de waarheid wordt bemoeilijkt wanneer het spoor hem leidt naar Moses Randolph [Alec Baldwin], een even corrupte als machtige ambtenaar. Onderhoudend, maar weinig meeslepend. De scène met een optreden in een jazzcafé is het hoogtepunt van de film, en niet alleen vanwege de ijzersterke live-muziek.

Mij kon deze film totaal niet boeien. De vriendin en ik hadden spijt , dat we niet als andere mensen de zaal voortijdig hebben verlaten .

Wat een slechte en langdradige film. Niet de moeite waard.

avatar van grandpa
Ik dacht... als ik grandma 1x hoor zuchten (meestal een teken van "kom op we gaan") dan is het wegwezen.
Maar grandma zuchtte niet sterker nog ze porde me, al knabbelend aan de popcorn, met de elleboog en zei "goed he?" zo werd het voor mij een heeele lange zit.

Kon me niet echt boeien, niet slecht maar ook geen aanrader

avatar van Reint
Eigenlijk een hele toffe film: goed aangekleed qua stijl en tijdsbeeld, goede acteerprestaties (van Norton en Baldwin in het bijzonder), goede toon (geëngageerd, maar ook een tikkeltje over de top met een knipoog), en supergoede jazzscore.

Alleen jammer dat het verhaal maar duurt en duurt! Als deze film een uur korter was geweest had ik 'm van harte aangeraden, maar het verhaal is te dun en wordt te slap verteld om zo lang te duren.

Slaapverwekkend , saai , langdradig , vervelend. Enkel de jazz soundtrack is best goed. Om 1 of andere reden word Bruce Willis er nog eens bijgehaald (speelt net zoals John Cusack altijd zichzelf ipv de rol die gevraagd word). Meestal is het regiedebuut van iemand die voordien altijd acteur was zeer sterk maar dit is hier zeker niet het geval.

Ken je nog die TV-Series en films met een privédetective waarin de hoofdpersoon ook de voice-over deed, nou zo'n film is dit dus. Het verhaal speelt zich af in de jaren 50. Het gaat om corruptie, black-mail en macht. Lionel Essrog (Edward Norton) gaat opzoek naar de moordenaars van zijn beste vriend en baas. Daarmee haalt hij meer boven dan hij dacht. Edward Norton speelt in deze film de sterren van de hemel, en vooral de Gilles de la Tourette tik die hij heeft komt geloofwaardig over.
De scenes zijn dan ook sfeervol gefilmd en op elke detail om de jaren 50 te doen herleven is gelet. Ik werd dan ook meteen in het verhaal gezogen. Het is geen snelle film vol met acties, hier gaat het meer om de karakters en het verhaal. En met een cast als Bruce Willis, Willem Dafoe en Alec Baldwin die in deze film ook meer brachten dan je van ze gewend bent, (op Dafoe na dan, die speelt in alles erg goed) zegt dat wel wat over de script die ook geschreven is door Edward Norton en gebaseerd is op een boek van Jonathan Lemme. De film heeft ook een ongelofelijke mooie soundtrack met jazz muziek en een nummer van Radiohead's Thom Yorke. Al met al heb ik genoten van de film. Een aanrader dus!!

Edward Norton staat hoog op mijn lijstje van favoriete acteurs. Deze film bevestigt waarom dat is. Norton weet een vanwege een tic moeilijke rol met overtuiging in te vullen.
Deze door hemzelf geregisseerde film gaat over de rücksichtsloze behandeling van minderheden bij de stadsontwikkeling van New York in de jaren 50 en de corruptie, waarmee dat gepaard ging. Kijkend naar de huidige politiek betwijfel ik of wij daarvan geleerd hebben.
Een beklijvende misdaadfilm, die de sfeer en entourage van de jaren 50 vlekkeloos weet over te brengen, inclusief een fraaie soundtrack. Gugu Mbatha-Raw is een plaatje, maar dat heb ik al vaker mogen constateren.

Het enige positieve aan deze film is het acteerwerk, maar dat kon ook niet missen met zoveel A-acteurs. Wat vrij sterk en mysterieus begint met Bruce Willis in de openingsscène, verandert na zijn dood in een lange en saaie zit met een weinig boeiend verhaal. Het Tourette syndroom voegt verder ook niks toe en begint al vrij snel irritant te worden. Heb het als tijdsverspilling ervaren.

avatar van MovieHolic
Walter S. schreef:
3 sterren, hadden er 3,5 geweest als de film een stuk korter had geduurd.

Top omschreven

avatar van IH88
“Emerson said that "an institution is the lengthened shadow of one man."”

Mooie film van Norton. Sfeervol, met heerlijke jazzmuziek en een lekkere jaren 50 vibe. Het verhaal over corruptie, moord en afpersing is standaard en de film had misschien iets korter gekund, maar daar staat genoeg moois tegenover. Het begin met Bruce Willis is erg sterk, en alles met Mbatha-Raw en Williams is ook interessant (de scene in het jazzcafé is een pareltje). Dat Norton een personage speelt met het Tourette Syndroom had al snel vervelend kunnen worden, maar dat valt uiteindelijk wel mee. Het corruptie subplot is niet al te interessant, maar alleen al Alec Baldwin en Willem Dafoe zien acteren maakt alles beter.

avatar van fred1946
Toffe film