The Laundromat (2019)

Komedie / Drama

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Meryl Streep, Gary Oldman en Antonio Banderas

De huwelijksreis van Ellen Martin eindigt in een nachtmerrie. Alsof dat nog niet genoeg is, raakt ze verzeild in een schimmige financiële constructie die te herleiden is naar het advocatenkantoor van Jürgen Mossack en Ramón Fonseca in Panama. Ellen ontdekt dat haar zaak slechts één van de vele voorbeelden is waar off-shore trustbedrijven ten behoeve van het belasting omzeilen van de rijken en machtigen gewone mensenlevens ruïneren.

Maakt op het Filmfestival van Venetië kans op de Gouden Leeuw.

Matthias Schoenaerts met supersterren naar Venetië - Het Nieuwsblad

avatar van jester
De trailer:
Twitter

avatar van John Milton
Zou best leuk vermaak kunnen worden als ik de trailer zo zie. Die rol is Oldman op het lijft geschreven ook

avatar van missl
Wat een acteurs en wat een regisseur! En dan een Netflix film, zal wat gekost hebben.

Goeie film waarin twee juridische en zakelijke dienstverleners rijke mensen helpen met hun vermogen. De 'Panama Papers' wordt hier inzichtelijk gemaakt door het te verbinden aan verschillende persoonlijke verhalen (waarin geld met alles en iedereen is verbonden). Het maakt de film wat fragmentarisch van opzet, maar wel vermakelijk en door de vlotte montage en de cast kijkt het gemakkelijk weg.

avatar van Tanita
Vermakelijke pastiche waarin Soderbergh terugpakt op zijn Erin Bronkovich film, met een aardige Streep.

Lichtvoetig en kijkt vlotjes weg maar verder dan 3 kleine sterretjes kom ik toch niet...

avatar van schumacher
Slecht is het niet maar kon beter.

avatar van Rvdz
Alsof Soderbergh Vice (2018) zag en dat als uitdaging aan nam of iets soortgelijks maar dan nóg kutter te maken, niet te harden. Hoe Meryl Streep als caricaturale Panamaanse ooit groen licht heeft gekregen is mijn een raadsel. Het zelfde geld voor Oldman's waanzinnig slechte Christoph Waltz-imitatie. De beste man is sowieso al verre van mijn favoriete regisseur, maar bereikt hiermee wel echt een nieuw dieptepunt.

avatar van peterjames777
Interessant onderwerp en anders dan de meeste films qua vertelwijze maar daar is verder alles mee gezegd. Saai, te ingewikkeld, rommelig, onsamenhangend en afstandelijk. Hoe Oldman en Banderas hier worden ingezet.. enorm geforceerd en tenenkrommend.

avatar van blurp194
Jammer.

Het gebeuren om de Panama Papers - toch wel zo ongeveer het grootste schandaal van de afgelopen jaren - komt er maar matig uit. Een gemiste kans, wat dat is nou echt een onderwerp wat schreeuwt om een sterke film. Dat zal een deel van de cast wellicht ook gedacht hebben, want hoe krijg je ze anders met z'n allen bij elkaar - maar, dat is kennelijk geen garantie voor iets goeds of leuks of prettigs.

Oldman en Banderas, ach, het kon erger en af en toe vond ik ze nog wel grappig. Maar hoe Streep hier bezig is weer - gewoon teveel en niet overtuigend. Misser in de regie. Soderbergh laat wel eens vaker een steekje vallen, als ik naar zijn lijstje films kijk. Kennelijk was het weer die tijd.

avatar van mjk87
Soderbergh probeert een soort van Big Short te maken om middels een centraal verhaal en doorbreking van de vierde wand moeilijke materie op een makkelijke manier te brengen, maar hij faalt hierin wel grotendeels. Dat komt deels doordat dit los zand is en Soderbergh vooral veel wil vertellen maar achteraf gezien maar weinig zegt, want behoudens van algemeenheden wordt hier weinig verteld, laar staan iets nieuws. Ik vraag me ook af of iemand die niet bekend is met dit wereldje aan het eind nu weet hoe dat hele systeem nu precies werkte. Hier had dus echt veel meer mee gedaan kunnen worden. Daarnaast gebruikte regisseur McKay in The Big Short die vierde wand heel effectief, door inventief en op een heldere manier metaforen te gebruiken voor de materie. Soderbergh laat alleen twee mannen in mooie pakken een beetje praten maar doet er niets mee. En dat ook op een soort populair toontje dat niet helemaal slaagt. En dan tussendoor nog zo'n irritante Meryl Streep.

Dat neemt niet weg dat ik me best vermaakt heb. Het tempo is goed, de enkele losse korte verhaaltjes zijn vaak erg leuk om te zien (de vreemdgaande Afrikaan vond ik een hoogtepuntje) en visueel is het heel oké in elkaar gezet. Dus als stukje kijkvoer prima en gewoon leuk om naar te kijken, als verhandeling over The Panama Papers een heel erg mager beestje. 3,0*.

Best geinig kijkje op Mossack Fonseca, juist omdat de opzet nogal onorthodox is.

avatar van zoutzak
Een urgente boodschap op dergelijk luchtige wijze brengen doet natuurlijk denken aan The Big Short. De sterrencast die Soderbergh bij elkaar heeft gebracht weet misschien niet in alle verhaallijnen evenzeer te overtuigen maar toch blijft deze aimabel politieke film de gehele lengte relevant.

avatar van macrobody
Als je een film gaat maken over de financiële wereld en je weet het verschil niet tussen "money" en "currency", of het wordt in ieder geval voor het gemak over 1 kam geschoren, dan wordt het niks natuurlijk. De scriptschrijver heeft er dus duidelijk geen kaas van gegeten en maakt er een rommeltje van. Alle stereotypen worden van stal gehaald. Ik denk dat als je echt geïnteresseerd bent in de 'Panama Papers' er wel een reeks veel betere boeken beschikbaar zijn.
Gauw weer vergeten.

avatar van pierre18
Soms moet je zware onderwerpen luchtig brengen, alleen werkt dit niet in deze film. Het onderwerp en de gebeurtenissen die gebeurd zijn met betrekking tot de Panama Papers zijn gewoon te groot om in één movie te brengen. De luchtige intermezzo's gaan vaak te snel, zijn een stortvloed aan informatie met vele woorden en brengen je niet op het puntje van je stoel. Ik zou aan de filmmakers graag willen vertellen om er een serie van te maken of te denken aan een compositieregel 'minder is meer'.

Op basis van de eerste 20 minuten (we zijn afgehaakt) geef ik 2 sterren. Ik weet niet precies wat er fout ging, maar wat een matige film.

Fijne Soderbergh.

De link me The Big Short is meteen gemaakt natuurlijk, nog zo'n film die een grootschalig schandaal op luchtige manier wist te brengen. Die film was allicht net iets effectiever in het begrijpbaar maken van het probleem, maar Soderbergh is duidelijk de betere regisseur van de twee.

Met erg veel flair gefilmd en gespeeld. Een sterrencast om U tegen te zeggen, maar ook eentje waarbij iedereen z'n rol met verve vervult. Zelfs Streep irriteerde niet, over een zeldzaamheid gesproken. De opzet om bepaalde verhaaltjes wat meer ruimte te geven was misschien niet de meest geslaagde, maar echt storend is het nu ook weer niet.

Fijne toevoeging aan Soderbergh's oeuvre, ik ben vooral blij dat de man weer films aan het maken is. Toch één van de betere regisseurs in Hollywood. Niet z'n beste werk, maar erg fleurig, smeuig en amusant, en dat terwijl het onderwerp redelijk droog en saai is.

avatar van Brandt
Tja, ik vond het een vermakelijke film. Lekker losjes wordt een verhaal verteld over zwendel & corruptie, in hoofdzaak vanuit het standpunt van de gedupeerden. Ik ken de details onvoldoende, maar er zitten een paar rake observeringen in die op een humoristisch manier verteld worden. Het einde is wat geforceerd en activistisch.

Een film met een uitstekende Meryl Streep maar met een irritante Bandereras en Oldman. Zij lullen de film aan elkaar vast. Wel bekende gezichten allemaal maar viel een beetje tegen

avatar van missl
Ik ben gemiddeld enthousiast, begint heel sterk maar neemt dan veel zijwegen. Ik had van deze director en deze cast toch meer verwacht.

Vis nog vlees , had het serieuzer aangepakt dan had het wat kunnen worden en dan nog die vreselijke in de camera gesprekken brr , wat een afknapper.

avatar van IH88
“Bad? Bad is such a big word, for being such a small word.”

Aardig. The Laundromat is een kleurrijke en enerverende film over een serieus onderwerp. Films als The Big Short en Vice hebben laten zien hoe goed dat uit kan pakken, en Soderbergh heeft met acteurs als Oldman, Streep, Banderas, Wright, Stone en Patrick ook de perfecte cast bij elkaar verzamelt. De film is soms serieus van toon, maar vooral de scenes met Oldman en Banderas zorgen voor de nodige komische intermezzo’s. Het grootste minpunt van The Laundromat is dat de film nergens echt grappig wordt, en ook de serieuze momenten maken geen indruk. Het is vlees noch vis, en een film als The Big Short deed dat toch beter.