Koirat Eivät Käytä Housuja (2019)

Alternatieve titel: Dogs Don't Wear Pants

Finland / Letland

geregisseerd door J.-P. Valkeapää
met Krista Kosonen, Pekka Strang en Oona Airola

Juha heeft zijn vrouw verloren. Ze kwam bij een ongeval om het leven door verdrinking. Deze tragische gebeurtenis in zijn leven heeft hem emotioneel verlamd en hierdoor is hij niet in staat om contact te maken met andere mensen. Wanneer hij de SM-meesteres Mona ontmoet, verandert alles.

avatar van leatherhead
Nogal afgezaagd filmpje dat wel wat peper en zout had kunnen gebruiken. Het hele BDSM gebeuren is erg flauw/cliché uitgewerkt en zal hoogstens wat preuts arthouse volk weten te shockeren. Sporadisch is er wat lichte body-horror om de boel op te leuken, maar echt veel mag het niet baten en het niets wat je niet al eerder gezien hebt.

Dit alles komt uiteraard weer verpakt in een typisch Scandinavische droge audiovisuele stijl. Ik heb er niets mee en wat mij betreft is het wel laatste dat dit type film nodig heeft. Ook de personages ontsnappen niet aan eenzelfde euvel. De twee leads zijn grijze muizen met nul onderlinge chemie, het subplotje rondom de dochter is nutteloze filler.

Uitwerking is dus duidelijk niet aan mij besteed. Geef mij maar een Noé voor films als deze. 1,5*

avatar van Fisico
Op zich geen slechte film met een goed uitgangspunt. Alleen iets te zoutloos om echt aan te slaan. Wanneer een man zijn vrouw verliest tracht hij haar terug te herinneren via SM en wurging zodat de bijna doodervaringen hem tot bij haar brengen, als een soort catharsis.

Ondanks ik het met heel wat eens ben met leatherhead toch wat milder gestemd met het dubbele aan sterren. Het plot is traag en kabbelt rustig door. De rol en het plot van de dochter is inderdaad bloedeloos. En ook de SM is matig en weinig, hoe zal ik het zeggen, “boeiend”. Het hoofdpersonage kwam redelijk overtuigend over, althans als hij alleen was.

Toch kon de achterliggende gedachte me wel pakken van een man die zichzelf verliest, hoewel ik gezien zijn rouwstemming hem ook eerder op andere vlakken zou zien disfunctioneren. Zeer nipte 3,0*.

avatar van james_cameron
Geen makkelijke kost, deze finse film over chirurg Juha, die na het overlijden van zijn vrouw niet in staat blijkt om contact te maken met andere mensen. Wanneer hij de SM-meesteres Mona ontmoet, verandert zijn leven. De plot steekt ogenschijnlijk simpel en voorspelbaar in elkaar, maar gaandeweg beschikt de film toch over een aantal verrassingen en blijkt een en ander toch best complex en interessant in elkaar te steken. Niet alle verhaalelementen werken naar behoren en de personages blijven een beetje ongrijpbaar, maar de intensiteit van bepaalde scenes en de onconventionele aanpak van het gegeven zorgen uiteindelijk toch voor een ruime voldoende.