ad

Genre: Drama / Romantiek

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Emily Harris

Met onder meer: Jessica Raine, Tobias Menzies en Greg Wise

IMDb beoordeling: 5,1 (477)

Over Carmilla

"Destroyed by a kiss"

De vijftienjarige Lara leidt een afgelegen bestaan samen met haar vader en de gouvernante Fontaine. Lara wordt erg nieuwsgierig naar de buitenwereld en moet daarnaast omgaan met haar ontluikende seksualiteit. Wanneer in de buurt van hun woonplaats een ongeval plaatsvindt biedt de familie onderdak aan de jonge Carmilla om te herstellen van haar verwondingen. Lara raakt al snel in de ban van haar.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Cuencano

Cuencano

De omschrijving is niet helemaal goed, het is ´ze leeft een afgelegen bestaan´ of ´ze woont afgelegen.´

Film niet gezien overigens, dus ik kan geen review of score geven.

avatar van Fransman

Fransman

Nee Cuencano, dat klopt ook niet. Het is 'ze heeft een afgelegen bestaan' of 'ze woont afgelegen'. Maar daarvoor zitten we hier niet. Het had leuk geweest als je een berichtje over de film had achtergelaten. Daar hebben we wat aan.

Tsja, deze Carmilla is een beetje een rommelpotje zonder veel verhaal. Een kostuumfilm, een coming-of-age-verhaal, met een beetje horror, een snufje gothic, een onsje fantasy, van alles een beetje, dus eigenlijk van alles te weinig. De film focust zich nergens op en laat veel gaten vallen. De vader is ineens halverwege de film uit beeld. Met het ongeluk zelf wordt weinig gedaan. Sfeervol is het zeker, maar echt spannend of creepy wordt het nergens, De beelden van die krioelende wormen, pissebedden, mieren en ander gekruipsel zijn prachtig en versterken die sfeer, maar het slot is dan weer te diffuus.

avatar van Collins

Collins

De Ierse schrijver Sheridan Le Fanu die in de 19e eeuw leefde, was een invloedrijk schrijver van griezelverhalen. Zijn griezelroman Carmilla over een lesbische vampier is een van de vroegste werken over vampirisme. Het dateert van 1872. Dat is nog voor de publicatie van Bram Stoker’s Dracula in 1897.

Regisseur Emily Harris interesseert zich in haar film niet erg voor de duistere elementen uit het verhaal. In de film zijn spoortjes mysterie en glimpjes duisternis herkenbaar, maar die spelen meer een sfeervolle dan een wezenlijke rol. Harris richt zich in deze historische film veel meer op de coming of age van hoofdpersonage Lara. En dus is Carmilla vooral een karakterstudie van een opgroeiend meisje dat worstelt met onderdrukte (seksuele) gevoelens.

De film maakt een wat fletse, vage en krachteloze indruk. Een romantisch sprookje met een donkere kleurstelling dat in een zeer bedaard tempo wordt verteld. In het centrum van het verhaal staat Lara. Door een toeval ontmoet zij Carmilla die misschien wel een lesbische vampier is. Maar misschien ook wel niet. Spannend hoor. De beide jonge vrouwen voelen zich tot elkaar aangetrokken. Meer dan een teleurstellende kus levert dat de kijker niet op.

Surrealistische dromen van Lara lijken bedoeld om mysterie op te wekken en spanning te genereren, maar slagen er niet in de film uit zijn taaie kleurloze roes te trekken. De camera houdt van wijdlopige scènes waarin actrices excelleren die het ontbreekt aan mimisch vermogen. Vermoeiend.

Regenwormen woelen door de modder. Kevers kruipen door het lover. Nog meer insekten in close ups. De geluiden die ze maken zijn zo extreem aangezet dat ze oorverdovend klinken. Geen idee wat de betekenis daarvan is. Een dode vogel ligt rottend op de grond. Bloemen ontluiken. De natuur in volle glorie. Leven en dood. Wreed en lieflijk. Lara kijkt er geïntrigeerd naar. Ik minder.

De indruk wordt gewekt dat de film op een diepere laag rust maar ik heb die laag niet kunnen identificeren. Ik hoorde slechts mysterieus klinkende dialogen en zag moeilijk te duiden dromen die het verhaal in pretentieuze mistflarden deed verzinken. Het lukte me niet door de mist heen te kijken en een diepere betekenis te ontdekken. Waarschijnlijk heb ik gewoon naar een film over niets gekeken.