The Other Lamb (2019)

Ierland / België / Verenigde Staten
Drama / Horror

geregisseerd door Malgorzata Szumowska
met Raffey Cassidy, Michiel Huisman en Denise Gough

De jonge Selah is geboren en opgegroeid in een sekte die bekendstaat als de Flock. De leden, allen vrouwen en meisjes, leven in een gebouw op het platteland en worden geleid door een man die luistert naar de naam Shepherd. Selah krijgt de eer deel te nemen aan een belangrijk ritueel, dat anders uitdraait wanneer ze een bovennatuurlijke en vreselijke ervaring meemaakt. Sindsdien krijgt ze vreemde visioenen waarna ze alles uit haar eigen leven in twijfel trekt.

Michiel Huisman: sommige films horen in bioscoop | RTL Boulevard

Voor zijn rol als sekteleider in The Other Lamb zocht Michiel Huisman op de set geregeld de eenzaamheid op. "Ik probeerde hem vooral te begrijpen", aldus de al jaren in Hollywood werkende Nederlander. "Iets aan hem voelde heel eenzaam, dus het hielp me om me af te zonderen."

avatar van John Milton
Moeten ze hem wel aankopen, Michiel.

er staat pas één review op IMDb, maar die is wel positief:

Toronto Review: Małgorzata Szumowska’s stunning and enchanting ‘The Other Lamb’ - AwardsWatch

It may not be for everyone, but THE OTHER LAMB is an undeniable visual feast for the senses, and a celebration of atmospheric storytelling that may have sacrificed chunks of dialogue but never lost sight on its desired impact. An experience more than a traditional story, this is a film that leaves you in awe of its beauty and impeccable craft.

Een atmosferisch slow-burn horror-drama over een sekte dus? Klinkt wel als iets wat ik kan waarderen. Benieuwd wat Huisman met zo'n rol aan kan vangen. Ik ken deze filmmaker nog niet, maar De filosoof had wel aardige woorden voor haar vorige film, Twarz (2018). Dat geeft toch al wel iets vertrouwen

avatar van Psycho-M
De officiële trailer staat inmiddels ook online:
The Other Lamb - Official Trailer I HD I IFC Midnight - YouTube

Ik ben wel zeer benieuwd naar deze.
Volgens mij speelt Michiel Huisman hier zijn rol weer voortreffelijk.

Aangekocht door September Film Distribution.

Releasedatum nog niet bekend.

avatar van tattoobob
Heerlijk zulke sekte films....ik kan niet wachten.

Sterk.

Eentje die makkelijk in het rijtje van A24 zou passen, verwacht dus niet teveel in-your-face horror, wel de onderkoelde soort met een stevige arthouse insteek. Gore is spaars, de film richt zich vooral op een ongemakkelijke sfeer en een beetje mystery. Want zo heel veel wordt er ook niet uitgelegd.

Als de A24 link wat te breed is, denk dan vooral aan films als The VVitch. Allicht omdat er een zeker Celtisch sfeertje hing (niet zo heel vreemd voor een Ierse film), maar ook qua tempo en sfeerzetting hebben de films wel een beetje gemeen. Visueel in ieder geval erg netjes gedaan, soundtrack is ook best sfeervol maar had wat mij betreft net ietsje meer mogen zijn.

Acteurs doen het ook goed, fijn dat Huisman eens een echt goeie film weet uit te kiezen, dan komt hij ook beter tot z'n recht. Verder net iets te traag in het middenstuk en had toch ook niet ietsje meer echte horror willen zien, maar zeker wel een aparte en interessante film. Aanrader voor de liefhebbers van wat serieuzere horror die volop inzet op sfeer.

avatar van joolstein
Dit is niet veel anders dan een coming of age arthouse-film hip verpakt als horror. En daarnaast een wat dubbelzinnige film over religieus moralisme. Nu kunnen sekten echt eng zijn, maar om een ​​griezelige film te zijn, heb je meer dan mooie cinematografie nodig. Maar het enige waar deze film voor gaat is sfeervolle beelden. Statische, aanhoudende shots, stiltes, metaforische, dromerige scenes en soms wat verontrustende beelden van dode dieren. De dames dragen kostuums van blauw (dochters) en rood (moeders) (deze doen denken aan de serie 'The Handmaid's Tale') en doen het goed in het verder sombere beeld.

Michiel Huisman die een Jesus-figuur speelt en luistert naar de naam 'herder' en zodoende een kudde schapen, vrouwen en meisjes leidt, was een begrijpelijk keuze, best geloofwaardig dat vrouwen hem willen volgen maar een goed acteur vind ik hem niet echt. Raffey Cassidy deed het beter als Selah maar moet in een crisis van geloof en identiteit zijn, En daar schiet haar personage tekort, ze is de gehele tijd te passief, in de loop van de film stelt ze wel vragen die tegen haar aangeleerde rituelen in gaan maar van echte innerlijke strijd is niet veel te merken.

Het grootste deel van de film is van meisjes en vrouwen die lopen, dit begint halverwege te slepen ook omdat je begint te beseffen dat er niets van shock of interesse gaat gebeuren. De vrouwen sjokken maar achter hun 'herder' aan door een kaal landschap op zoek naar, hoe kan het ook anders, het nieuwe "Eden." Wel wordt er hier visueel meer uitgebeeld dan dat er wordt vertelt; vuur tijdens momenten van lust en jaloezie, regen en wind tijdens momenten van wanhoop en wrok, lokken van het haar van Selah raken steeds eer los of later Eva zonder Adam in het paradijs.

De film laat niet veel nieuws van het beeld van sekten zien en laat ook de rituelen weg die juist voor meer impact hadden kunnen zorgen (waar zijn bv. de jongetjes?) De film komt niet verder dan samenzang van liedjes. Het lied 'Down to the River to Pray' (uit inderdaad O Brother, Where Art Thou?) gezongen tijdens een begrafenis vond ik daarnaast nogal misplaatst. Het is niet echt een slechte film, visueel zelfs best mooi maar voelt meer als mosterd naar de maaltijd. Een zwakker aftreksel van betere films die je de laatste jaren heb zien langskomen. Maar eerlijk is eerlijk dat laatste schot is echt geweldig!

avatar van leatherhead
Niet slecht, maar er begint bij mij toch een lichtelijke vermoeidheid op te treden bij dit soort films. Sinds The Vvitch lijkt er een nieuw soort 'stroming' te zijn ontstaan van arthouse slow-burners die vooral op drama leunen en waar de horror eerder metaforisch/suggestief van aard is. Deze film past dan ook perfect in het rijtje van titels als The Vvitch, Gwen, The Wind, Hagazussa en vast nog een paar. Ik heb er op zich niks op tegen, maar veel van deze films vind ik toch wat lui en ongeïnspireerd uitgewerkt. Stééds weer dezelfde 'onheilspellende' voortekenen in de vorm van dode dieren, steeds dezelfde saaie Bijbelse symboliek en dat terwijl de 'horror' vooral weer voortkomt uit scenes met nachtmerries en visioenen. Het wordt wel érg voorspelbaar allemaal, verzin eens iets originelers of ga een keer voluit qua horror denk ik dan.

Ook Huisman was niet al te overtuigend. Zoals wel vaker met Nederlandse acteurs in buitenlandse films oogt het wat houterig en stroef. Cassidy vond ik daarentegen wel sterk en visueel mogen een aantal scenes er wel wezen. Het is ook wel gewoon een best kundig uitgevoerde film, alleen voelt het inderdaad een beetje aan als mosterd na de maaltijd en is het allemaal te degelijk om nog warm of koud van te worden. 2,5*.

Vanaf 30 april exclusief te zien bij Picl
Vanaf 13 mei verkrijgbaar on demand

avatar van Sylvia_1990
Dit mag geen horror genoemd worden, drama wel.
De film is zo traag dat mn aandacht verdwenen is. Blijkbaar word dat een snow burner genoemd? Als ik dit vooraf wist had ik hem niet aangezet.

Meisje nog best goed geacteerd. Krijgt visioenen, wel jammer dat je op het einde denkt dat het een visioen is en dan is die man blijkbaar vermoord

Film maakt wel mooie shots maar daar zet ik geen film voor aan, als ik dat wil zien kijk ik wel naar national geographic.

Ze moeten dit soort films geen horror genre geven maar een andere benaming.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Seksverslaafde sekteleider.

Raffey Cassidy weet de aandacht op zich te vestigen in The Other Lamb, iets dat niet alleen door het scenario komt. Onze eigen Michiel Huisman weet helaas minder te beklijven. De zogenaamde dreiging die van deze sekteleider moet uitgaan is grotendeels afwezig. Al is het gegeven van incest en pedofilie an sich griezelig genoeg uiteraard. Eng wordt de seksverslaafde psychopaat echter nergens.

Het zijn met name het camerawerk en de prachtige omgeving van het Ierse natuurlandschap die indruk maken. De bomen en het bos, ze leveren mooie en mystieke plaatjes op. Verder moet gezegd dat de arthouse benadering van deze verder nogal voorspelbare horror teveel afstandelijkheid creëert. Echt meeleven met de karakters zit er amper in. Een interessante, maar gemiste kans.

**½

Met dank aan September Film voor het recensie-exemplaar.

avatar van Macmanus
Matig.

Kan mij wel vinden in Leatherhead. Het voelde allemaal net iets te geweest aan. Misschien heb ik een beetje pech gehad met het feit dat alle recente horror films die ik de laatste tijd heb gezien allemaal meer drama waren dan horror. Toch moet je wel met een onsje meer komen dan mevrouw hier doet. Visueel is het wel verzorgt maar het wist mij niet mee te zuigen in het geheel. Vond de soundtrack net niks, vind het ook altijd super jammer dat arthouserige films zelden los durven gaan op het einde. Het moet altijd zo een eenzelfde tempo hebben. En weer dat Bijbelse gewauwel. Het zou ergens veel grappiger zijn als een groepje atheïsten de religieuze wereld eens zat is. Al was het maar om eindelijk eens iets een beetje anders te zien.

2 sterren.

avatar van AniSter
Het heeft me ontzettend veel moeite gekost om deze prul niet voortijdig af te breken. Wat een ongelooflijk saaie bedoening. Er zat maar een goede scene in, vandaar mijn 1,5 ster: de aftiteling. Huisman zal er wel van genoten hebben.

avatar van perceived
Veel te slow en ik mis de burner.

Erg matig tegen slecht aan.