Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Twarz (2018)

Alternatieve titels: Mug | Face

Polen
Drama / Komedie

geregisseerd door Malgorzata Szumowska
met Mateusz Kosciukiewicz, Agnieszka Podsiadlik en Malgorzata Gorol

Jacek geraakt zijn aangezicht kwijt bij een werkongeval. Hij ondergaat een chirurgische ingreep waarna hij terugkeert naar zijn ouderlijk dorp. Daar aangekomen wordt hij niet warm ontvangen, de inwoners weten niet wat ze met hem moeten aanvangen. Onthechting en eenzaamheid steken de kop op.

Vanaf 6 juni in de bioscoop (Amstelfilm)

De film is een stuk beter dan de lage score hier doet vermoeden. Het is in feite een hele aardige film die een realistisch kijkje op het Poolse platteland geeft (met af en toe surreële elementen), die een aaneenschakeling is van sterke scenes en die leuke humor heeft. De film lijkt vooral de hypocrisie van de Polen te willen tonen: de Polen doen zich voor als devote christenen maar de christelijke leer van naastenliefde wordt niet bepaald in de praktijk gebracht. Echt briljant of diepzinnig wordt de film niet maar de film is amusant en zeker de moeite van het kijken waard.

avatar van Drulko Vlaschjan
Inderdaad een prima filmpje. Er wordt niet overdreven veel uitgelegd, het is eigenlijk een aaneenschakeling van scènes en je moet er zelf iets van maken. Vooral de emoties van Jacek na het ongeluk moeilijk te peilen, zowel voor het publiek in de bioscoop als voor zijn omgeving. Dat vond ik goed gedaan: omdat hij zijn gezicht en stem goeddeels kwijtraakte, tastte je met zijn allen in het duister.

Opmerkelijk was hoelang er uitgetrokken werd om de nulsituatie te tonen. Het ongeluk kwam vrij laat. Dat druist tegen alle wetten van het verhalen vertellen in, maar het werkte eigenlijk wel goed. Het ongeluk kreeg er minder waarde door, je keek gewoon naar een periode in het leven van een gezin waar dat ongeluk slechts een (belangrijk) onderdeel van uitmaakte.