Twarz (2018)

Polen
Drama / Komedie

geregisseerd door Malgorzata Szumowska
met Mateusz Kosciukiewicz, Agnieszka Podsiadlik en Malgorzata Gorol

Jacek geraakt zijn aangezicht kwijt bij een werkongeval. Hij ondergaat een chirurgische ingreep waarna hij terugkeert naar zijn ouderlijk dorp. Daar aangekomen wordt hij niet warm ontvangen, de inwoners weten niet wat ze met hem moeten aanvangen. Onthechting en eenzaamheid steken de kop op.

• Vanaf 6 juni in de bioscoop

Vanaf 6 juni in de bioscoop (Amstelfilm)

De film is een stuk beter dan de lage score hier doet vermoeden. Het is in feite een hele aardige film die een realistisch kijkje op het Poolse platteland geeft (met af en toe surreële elementen), die een aaneenschakeling is van sterke scenes en die leuke humor heeft. De film lijkt vooral de hypocrisie van de Polen te willen tonen: de Polen doen zich voor als devote christenen maar de christelijke leer van naastenliefde wordt niet bepaald in de praktijk gebracht. Echt briljant of diepzinnig wordt de film niet maar de film is amusant en zeker de moeite van het kijken waard.