Boof-e Koor (1975)

Iran
Drama / Horror

geregisseerd door Kiumars Derambakhsh
met Parviz Fanizadeh, Farshid Farshood en Novin Ghiasi

Een jongeman krijgt bezoek van zijn oom. Hij biedt hem een glas wijn aan, maar als hij het gaat halen, ziet hij door een spleet in de muur de vluchtige verschijning van een jonge vrouw die een lotusbloem geeft aan een oude man, waarop de oude man in lachen uitbarst. Dit beeld duikt ook regelmatig op in zijn schetsen. Vastbesloten om erachter te komen waar de jonge vrouw en de oude man vandaan komen, onderneemt de man een uitgebreide zoektocht in zijn boeken over mythologie en geschiedenis.

avatar van beavis
het boek is geweldig, deze verfilming vangt wel iets daarvan, maar de essentie mist wat mij betreft.
de film van Ruiz is sowieso beter, al is die ook vooral heel erg Ruiz.