Jia He Wan Shi Jing (2019)

Alternatieve titels: A Home with a View | 家和万事惊

1 stem

Hongkong

geregisseerd door Herman Yau
met Aaron Boggs, Lawrence Cheng en Tat-Ming Cheung

Lo's familie woont al jaren in een klein flatje, waar ze al hun spaargeld in hebben gestoken. Ze hebben het niet breed, maar omdat ze uitkijken op de baai van Hong Kong is het de opoffering waard. Tot op een dag hun overbuurman een reclamebord plaatst en hun het zicht belemmert. De familie doet hun beklag, maar niemand lijkt hen te kunnen helpen. Dan besluiten ze het heft maar in eigen handen te nemen.

Nieuwe Yau.

Even wennen in het begin, want Yau lijkt een echte klucht gemaakt te hebben. Het verhaal van een arme familie die elke cent dubbel moeten omdraaien, omdat ze ooit een wat duurder appartement gekocht hebben. Eentje met zicht op zee, hoewel dat zicht redelijk beperkt is en de flat verder ook niet de meest luxueuze is.

Tot hun overbuurman plots een enorm reclamebord opricht en hun volledige zicht belemmerd. En dan blijkt het nog best lastig te zijn om dat ding weer weg te krijgen. Verwacht je aan Chinese humor en drukte, dat wil zeggen aardig wat overacting en redelijk wat geschreeuw, zeker het eerste half uur.

Maar hoe langer het duurt, des te geniepiger wordt de film. Langzaam keert het van klucht naar zwarte comedy, en dan wordt het meteen ook een stuk leuker. Zeker in de handen van Yau, die in vergelijking met vele andere HK regisseurs toch wat minder remmingen heeft, zeker op dat gebied.

Uiteindelijk wordt het een erg lollig filmpje, je moet enkel het begin wel even doorgeraken, wat mij een beetje lastig lijkt voor mensen die niet echt vertrouwd zijn met Chinese komedies. Verder is het een thema dat wel al meer gepasseerd is (Dream Home maakte er een slasher versie van), maar Yau weet het een originele draai te geven.

Heb me best goed geamuseerd met deze film, zoals wel vaker met het werk van Yau. Maar ook zoals wel vaker mist het dat beetje extra om echt geniaal te worden.