Joséphine Baker, Première Icône Noire (2018)

Alternatieve titel: Josephine Baker: The Story of an Awakening

Frankrijk / België / Estland / Griekenland
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Ilana Navaro

Josephine Baker was een arm kind uit Louisiana. Desondanks schopte ze het tot danseres en zangeres. Ze werd één van de eerste zwarte supersterren ooit en vocht tevens tegen racisme. Deze documentaire focust zich op haar leven.

Mijn ouders hadden er destijds de mond van vol en nog niet zo heel lang geleden bezocht ik, bij toeval, het Châtaeu des Milandes in de Perigord waar Joséphine Baker destijds haar adoptiekinderen huisvestte en dat nu gewijd is aan een museum over haar.
Aldus kon ik deze documentaire over deze "J'ai deux Amours"-artiste niet laten voorbijgaan.
Het is een eerder kleine documentaire, met de gebruikelijke getuigenissen en archiefbeelden, en vooral met het accent op enerzijds de onheuse behandeling die ze in de States kreeg omwille van haar kleur en anderzijds de liefde waarmee de Fransen haar in de armen sloten.
Het verhaal wil dat ze, zelfs nadat ze in Europa naam en faam had gemaakt, bij een terugkeer in Amerika, zelfs geen toegang kreeg tot een hotelkamer, terwijl vele jaren later nog ze gewoonweg in een restaurant opzettelijk niet werd bediend.
Interessant vooral om wat aanschouwelijks van deze heel aparte artiste, met haar gevulde carrière met ups en downs en haar erg gedurfde verschijning, te vernemen.

avatar van aspro
is onlangs uitgezonden op Arte zondag 14 April
om 22:05

avatar van John Milton
De Engelstalig gesproken versie (franse interviews Engels ondertiteld) is gratis te bekijken op sbs.com, met een Australisch ip adres althans.

avatar van badfans69
Op canvas , 30 april (2020) aanvang 23.10 uur.