Misère au Borinage (1934)

Alternatieve titel: Ellende in de Borinage

België
Documentaire

geregisseerd door Joris Ivens en Henri Storck

Documentaire die de erbarmelijke leef- en werkomstandigheden van de mijnwerkers toont in de Borinage, het Belgische kolenbekken tussen Mons (Bergen) en de Franse grens. De documentaire belicht de mijnwerkersstaking van 1932. Na afloop van de staking slaan de directies van de mijnen hard terug: zij ontslaan stakers, sluiten hun huizen af van water en elektriciteit of zetten stakers uit huis.

De wereldcrisis had ook zijn weerslag in de Borinage - en niet weinig - waar stakingen, werkloosheid, armoede en een leven in erbarmelijke omstandigheden het gevolg waren.
Het duo Ivens-Storck maakte deze onthutsende documentaire over de mijnwerkersfamilies met naar de keel grijpende opnamen. De ene ontstellende scène volgt de andere open als er dan toch een scène uitspringt is het deze waar naast de mijnen de stocks aan onverkochte steenkool zich steeds meer en meer opstapelen terwijl de mijnwerkers in barre omstandigheden de terrils opklauteren om toch nog enkele bruikbare brokken te vinden.
Het bekijken waard deze film, waarbij ongewild af en toe de gedachte opkomt van wat klagen wij...
Te zien op Youtube.