• 8.347.805 stemmen

Met onder meer: Sigurmar Albertsson, Bent Kingo Andersen en Sif Arnarsdóttir

Oorspronkelijke taal: IJslands

Releasedatum: 12 december 2019

Plot Bergmál

December. Met behulp van 56 scènes wordt een portret gecreëerd van de hedendaagse samenleving. De focus ligt op momenten die emoties teweegbrengen zoals een afgelegen boerderij die afbrandt, een schoolkoor dat een kerstlied zingt of kippen die rondlopen in een slachthuis. In een museum is een vrouw een verhit telefoongesprek aan het voeren, terwijl een oudere dame van haar kleindochter een ervaring virtual reality meekrijgt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

kappeuter (crew films)

Vanaf 7 november in de bioscoop (De Filmfreak)

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Ja, een heel bijzonder portret van "de IJslandse samenleving".

Zelf vond ik het bij tijd en wijle wel ontroerend of/en grappig, maar over het algeheel waren het toch te veel flarden in een te kort tijdsbestek.

Of beter gezegd: veel te veel flarden in een te lang tijdsbestek.

Uiteindelijk vat je wel dat het gaat om het weergeven van de IJslandse (Reykjavikse) samenleving in de periode van vlak voor kerst tot net na oud en nieuw, maar het overschot aan scenes maakt het toch moeilijk om de film als geheel te zien en te beoordelen.

Maar de paar scenes die zijn blijven hangen, waaronder die met die twee pianospelende meisjes, maakte dan weer wel indruk.

Moeilijke film voor iemand die geen affectie of ervaring met dit soort dingen heeft.

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

Heel gaaf! Ronduit knap hoe beladen en veelzeggend sommige van de toch zeer korte fragmenten zijn. Uiterst fraai staaltje (ultra)korte visuele story telling.

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

Ik vond het slaapverwekkend

avatar van mrklm

mrklm

56 scènes die gemeen hebben dat ze zich afspelen in IJsland in de aanloop naar Kerst en die stuk voor stuk zijn gefilmd als een tableau vivant, met een statische camera. De shots zijn nauwkeurig uitgedacht, waarbij het vaak zo is dat zowel links als rechts in beeld iets noemenswaardigs gebeurt. Knap gedaan en er zijn best fraaie momenten bij, maar de meeste scènes zijn hooguit een beetje amusant en vaak nietszeggend waardoor ik, ondanks de schoonheid van de cinematografie, vaak mijn schouders ophaalde en me afvroeg wat regisseur Rúnar Rúnarsson met dit alles wilde zeggen. Vorm wint het in ieder geval van inhoud en dat zal ongetwijfeld bepaalde filmliefhebbers bekoren. Ik behoor niet tot die groep.

avatar van De filosoof

De filosoof

De film bestaat uit 56 scenes die geen verband met elkaar houden behalve dat ze elk iets laten zien van het leven in IJsland in de laatste dagen van het jaar. In tegenstelling tot de enigszins vergelijkbare tableaux-films van Andersson vond ik bij deze film echter de beelden niet esthetisch prikkelend, geen enkele scene lijkt iets te willen zeggen en er zit ook geen absurdistische humor in. Soms laat een film simpelweg het leven zien dat zich dan opeens bij wijze van een mystieke ervaring aan je openbaart omdat de film je dwingt voor het eerst echt te kijken, maar ook dat is hier niet het geval. Of: een film als Donbass (2018) - MovieMeter.nl laat ook slechts scenes uit het leven van gewone mensen zien maar dat leven in Oekraïne is bizar wegens de oorlog en de film heeft gelaagdheid en een boodschap. Deze film heeft dat alles niet: de film laat gewoon het leven van gewone mensen in het gewone IJsland zien hetgeen interessant zal zijn voor hartstochtelijke fans van IJsland maar verder voor niemand. Zelfs een film van slechts 79 minuten duurt dan heel lang. Ik heb niet kunnen ontdekken wat de film wil zeggen: ondanks dat het thema Kerst en Oud/Nieuw is heeft de film geen kerstboodschap, zelfs geen antikerstboodschap.

Tijdens de film zat ik op 2 sterren maar omdat een enkele scene wel amusant is, gewoon omdat het leven soms amusant is, omdat er enorm veel acteurs aan het werk zijn geholpen met deze film (elk van de 56 scenes vergde nieuwe acteurs) en omdat ik in een goede bui ben doe ik er een halfje bij.

avatar van Drulko Vlaschjan

Drulko Vlaschjan

Ergens is het wel leuk, dat op deze manier het IJsland van 2019 is vastgelegd voor de volgende generaties, want al was het fictie, het waren allemaal realistische scènes, uit het leven gegrepen. Misschien dat het over vijftig jaar heel leuk is om te zien: zo leefden de mensen daar toen. Ik denk dat het voor mij persoonlijk leuker was geweest als ditzelfde idee was uitgevoerd in een ander tijdvak of op een andere locatie, buiten de westerse wereld.

Stel je voor dat ze in 1100 al films konden maken en dat elk land elke tien jaar zoiets zou maken als Echo. Dat zou fantastisch zijn. Maar IJsland anno 2019 is voor een Nederlander anno 2019 nogal een saaie keuze.

Toch heb ik mij niet verveeld, juist omdat de scènes elkaar zo snel opvolgden. Een op de vijf (misschien ben ik ruimhartig) was echt leuk of ontroerend of interessant, de rest opvulling - maar misschien was die opvulling ook wel nodig om de rest te laten schitteren.

avatar van skyrfretter

skyrfretter

Nee, niet waar ik op hoopte. Te fragmentarisch, te korte stukken. Te weinig bagage.

Wilt u IJsland leren kennen, zie dan voor de trip Noí Albinoí of Of horses and men.

avatar van tbouwh

tbouwh

Voor richting de kerst beschikbaar voor Cineville On Demand-kijkers.