El Chicano (2018)

Actie / Misdaad
108 minuten / 142 minuten (festivalversie)

geregisseerd door Ben Hernandez Bray
met Raúl Castillo, George Lopez en Aimee Garcia

De nieuwe partners detective Diego Hernandez en detective Martinez krijgen 24 uur om een misdaad te onderzoeken waarbij de overleden broer Pedro van Diego betrokken kan zijn. Door dit onderzoek begint Hernandez te ontdekken dat zijn broer Pedro meer zou kunnen zijn dan alleen maar een bendelid dat sporadisch in de gevangenis belandde. In feite kan Pedro El Chicano zijn, een spookachtige burgerwacht.

avatar van schumacher
Best een goeie film, alleen door de lange tijdsduur zat er zo wat int het midden een te lang en minder moment in de film maar voor de rest best een degelijke film.

Beetje kruising van the mayans en the punisher.

avatar van Brabants
El Chicano is een film waarbij ik dacht: dit heb ik al veel vaker gezien. Het heeft van allerlei herkenbare elementen en dat vormt zich dan een film. Ik vond er eerlijk gezegd weinig aan.

avatar van Grindhouse62
Wat is er met mijn recensie gebeurd. Die is verdwenen nadat ik een correctie heb opgestuurd naar de crew. Mijn correctie betrof een toevoeging qua speelduur 108 min en is door crew member Fangs in behandeling genomen, geaccepteerd en aangepast. Maar goed, deze film zeer zeker de moeite waard is en ik mij er prima mee heb vermaakt. En ik heb dus de versie van 108 min gezien. Een 3.5

Wel aardige misdaad film. Beetje mengelmoes met gangster en wraak ingredienten.
"El Chicano" probeert ook nog wat broederschap en familie perikelen mee te geven maar is uiteindelijk toch wat te oppervlakkig. Sommige actie scenes zijn erg rommelig gefilmd. Het acteerwerk gaat er net mee door.
De film verveelt niet maar kan het niveau B film niet ontstijgen.
Er wordt heel duidelijk aangestuurd op een vervolg richting aan het eind.

avatar van Shadowed
Niet echt boeiend.

Had er nog wel vertrouwen in van tevoren. Maar ik meen dat ik me niet erg goed had ingelezen en daarom andere verwachtingen had. Ik had namelijk een verhaal verwacht dat zich in de toekomst afspeelde met een stijging van misdaad en 1 vigilante die de criminaliteit van de straten schiet.

Maar uiteindelijk krijg je te maken met een wat rauwer misdaadsverhaal die eigenlijk naar het saaie neigt in plaats van het opwindende. Ik had gehoopt op een verzorgde actiefilm die in hoog tempo voorbij raast maar je krijgt een licht subtiele misdaadfilm die niet bepaald een hoog tempo kent.

Ook eentje die qua regie een hoop ballen mist. Dat het er wat subtiel aan toe gaat, akkoord, maar daar kan de regie alsnog een push aan geven. Echter gebeurd dit niet. De dialogen missen nogal wat scherpte, het tempo ligt te laag en de actie is nogal afstandelijk geschoten.

Ook qua bloederigheid en grofheid had de toon echt een stuk hoger gemogen. De film pakt eigenlijk nergens uit en schuwt het meeste geweld, op een paar iets hardere beelden na. Maar wel beelden die niet hard genoeg zijn voor de toon. Tempo knalt er na 30 minuten ook volledig uit, waardoor de verveling uiteindelijk inslaat.

Het mist gewoon de ballen in de regie. Zet die grofheid toch neer. Echter kent de film hier en daar nog wel redelijke omgevingen. Dat de film ook nog wel flashy oogt was dan wel leuk. Ook de slotfase in de regen was toch wel weer gaaf. Met het acteerwerk is ook weinig mis.

Daarvoor ken ik nog 2,0* toe, maar zowel alles had toch een stukje beter gemoeten. Zeker zo'n El Chicano heeft de potentie om een cool personage te zijn, maar is dit echter niet.