Good Omens (2019)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Fantasy
360 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Douglas Mackinnon
met Michael Sheen, David Tennant en Brian Cox

Aziraphale is een engel en Crowley een duivel. Ze waren vroeger menselijk en zijn gesteld op het leven op aarde. De twee vernemen dat de antichrist de planeet wil vernietigen en zetten alles op alles om dit te voorkomen. De missie van het tweetal blijkt lastiger dan gedacht: de antichrist is namelijk nergens te vinden.

Veel mensen zullen dit kunnen waarderen maar voor mijn persoonlijk niet, vreselijke flauwe humor en het lijkt wel voor 5 jarigen , totaal niet mijn ding. O ja zonde van de cast.

avatar van John Milton
Je bent er vroeg bij stinissen, zelfs op IMDb nog geen 400 stemmen. Ook niet gek natuurlijk, het is pas sinds vandaag uit en duurt 360 minuten. Hoever ben je gekomen? Vast niet alle 6 afleveringen als je het zo bagger vond, of wel?

Momenteel 9.1 om IMDb, maar dat zijn vermoedelijk de echte Gaiman fanboys en zegt ook weer niet zoveel. Ik ga hem zelf maar even kijken denk ik, als we klaar zijn met onze huidige serie. Miss Milton is Adria Arjona fan, dus die zal ook wel benieuwd zijn.

Het boek vond ik vroeger erg leuk, maar in dit soort series heb ik maar weinig vertrouwen. Misschien ooit wel eens kijken als het past, maar met afleveringen van 60 minuten is die kans toch eerder klein.

Onderhond schreef:
Die snap ik nooit zo, Zwolle zei dat ook laatst. Dat is toch ideaal om te proberen? veel korter dan een film.

Wat mij betreft zouden alle afleveringen van serieuze tv series zolang duren (even los van dit, ik heb het immers nog niet gezien). Wat vind jij een fijne lengte dan? En geldt dat alleen voor ontdekken of ook voor series die je echt goed vindt?

John Milton schreef:

Ik hou helemaal niet van die shit o zo flauw mijn vrouw en ik moeten nog 1 aflevering, het is haar ding wel .Ik heb net het 5de seizoen van Bosch - Seizoen 5 (2019) - TvMeter.nl gekeken dat vind ik wel mooi ben zo wie zo meer van drama ook Chernobyl (2019) - TvMeter.nl heb ik gekeken op 1 aflevering na wat een serie is dat

John Milton schreef:

Iets korter dan een film, maar zonder finaliteit. Ofwel is het niks en dan heb je iets zitten kijken wat je nooit afkijkt, ofwel is het wel wat en zit je er 6 uur aan vast. Het helpt allicht ook niet dat ik nog steeds op zoek ben naar een (drama)serie die ik serieus goed vind.

John Milton schreef:

Wat ik van series wél kan appreciëren zijn meestal komische series, met afleveringen tussen de 20-30 minuten. Die kan je ook makkelijker overal doorheen gooien. Of selecte anime reeksen, maar die afleveringen zijn ook zelden langer dan 30 minuten.

avatar van remorz
Oef.

Ik heb de vervelende gewoonte om films en series af te kijken. Bij sommige series raak ik dus verwikkeld in een verhaal waarvan iedere scene steeds meer duidelijk wordt dat het niet mijn ding is, maar krijg ik mezelf niet zover het opzij te leggen. En dan zijn het zes lange uren.

Na Broadchurch was ik groot fan van Tennant, en Michael Sheen heb ik ook altijd een charismatisch acteur gevonden. Hier zitten ze echter vast in flauw-komische vertelling die het SchoolTV-niveau nauwelijks ontstijgt.

Fantasy dat een simpel goed-kwaad verhaaltje weinig creatief en vooral een beetje willekeurig uitwerkt. Je snapt soms totaal niet waarom of hoe gebeurtenissen voltrekken of vijanden verslagen worden; het gebeurt simpelweg. De voice-over voorziet alles nog van wat extra uitleg, waardoor je eigenlijk nog onverschilliger achterover gaat leunen.

De slechte effecten mikken op camp maar blijven storend lelijk om te aanschouwen en de soundtrack bestaat uit vrolijk-irritante riedeltjes. Enige wat de film overeind houdt zijn de decors en kostuums, al geeft het ook te denken dat hier veel geld in lijkt te zijn gestopt.

Alles aan Good Omens wordt met bewonderenswaardig smakelijke overtuiging gebracht, het kon bij mij echter weinig weerklank vinden. Als de kinderlijke toon je na een aflevering niet tegenstaat, heb je waarschijnlijk een fijne serie voor de boeg. Ik ben blij het achter de rug te hebben. Imdb-gemiddelde is onbegrijpelijk. 2*

avatar van John Milton
Laat ik dan de teneur breken: Miss Milton en ik hebben ons prima vermaakt.

Het is wat tongue-in-cheek op een Britse manier en neemt zichzelf duidelijk niet al te serieus, maar zodra je dat accepteert wordt het een onderdeel van de charme. Aan slechte effecten heb ik me dan ook niet gestoord, maar genoten van Gaimans fantasie en de leuke rollen van Tennant en Arjona des te meer.

Niet heel volwassen, maar wél leuk.

avatar van Sol1
Dat geeft het niveau dan weer aardig aan...ik zit niet te wachten op dit soort 'terreur' of censuur en niemand dwingt hen te kijken.
Hebben ze wel gekeken?

avatar van as
as
Sol1 schreef:
Hebben ze wel gekeken?
De grap is dat ze netflix oproepen tot het schrappen van de serie... De ignorence...

avatar van John Milton
Wij kunnen de Paus vragen of hij wil zorgen dat... nee laten we dat maar niet doen, ik maak de zin niet eens af; je weet het nooit.

avatar van james_cameron
Leuke miniserie, gebaseerd op het gelijknamige boek van Terry Pratchett en Neil Gaiman. Iets te flauw hier en daar en visueel stelt het allemaal niet zo heel veel voor, maar de zes afleveringen zijn net fris en mallotig genoeg om te blijven boeien. Hoofdrolspelers David Tennant en Michael Sheen, beiden subliem gecast, moeten duidelijk de kar trekken, want zodra zij uit beeld zijn wordt één en ander snel minder boeiend.

avatar van N00dles
Het boek vond ik geweldig toen ik het jaren geleden las. Ik vond het qua humor on par met The Hitchhiker's Guide to the Galaxy.

Nu is er dan een serie van Good Omens gemaakt. De trailer deed al verdacht campy aan, maar ik was toch nieuwsgierig naar wat ze ervan gemaakt hadden. Neil Gaiman himself was tenslotte de showrunner, hoewel dat natuurlijk geen garantie is voor succes. Aan het materiaal kan het in ieder geval niet liggen.

Het is allemaal getrouw aan het boek (voor zover ik kan me herinneren) en veel materiaal uit het boek zit erin verwerkt. De Britse humor is volop aanwezig, maar de toon van de serie is me te kinderachtig, alsof het een fantasy-jeugdserie voor 12-jarigen is. Het neemt zichzelf niet serieus, maar om er dan weer zoiets camps van te maken?
De matige special effects tillen het ook niet echt naar een hoger plan en geeft het soms zelfs een low-budget 'made-for-Saturday-morning' feel.

Erg jammer, want Sheen en Tennant zijn goed gecast als Aziraphale en Crowley. Aziraphale blijft de hele serie wel wat irritant awkward doen, maar elke keer dat Crowley in beeld verschijnt is het genieten. Voor de rest is het allemaal te flauw om 6 afleveringen lang te boeien. Het heeft soms z'n charme, maar niet meer dan dat.