Chernobyl (2019)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Historisch
348 minuten (miniserie, 5 delen)

geregisseerd door Johan Renck
met Jared Harris, Stellan Skarsgård en Emily Watson

Op 26 april 1986 ontstaat in de kerncentrale van Tsjernobyl in de Oekraïne een enorme explosie die radioactief materiaal vrijlaat in Wit-Rusland, Rusland en Oekraïne en tot in Scandinavië en West-Europa. Valery Legasov, een vooraanstaande Sovjet kernfysicus, is een van de eersten die de omvang van de ongeëvenaarde ramp begrijpt. Sovjet vice-premier Boris Shcherbina wordt door het Kremlin aangesteld om de regeringscommissie voor Tsjernobyl te leiden in de uren onmiddellijk na het ongeluk. Ulana Khomyuk, een Sovjet kernfysicus, zet zich in voor het oplossen van het mysterie van wat leidde tot de ramp in Tsjernobyl.

avatar van eRCee
Eén aflevering gezien maar daar blijft het ook bij, ik snap niks van de algemene lof. De manier waarop scenes geschreven zijn in combinatie met het Engels maken dat het helemaal niet authentiek aanvoelt. Bijvoorbeeld een man op de trap die precies in iemands gezicht bloedbraakt of de speech van die oude man in het ondergrondse commandocentrum. Het is gewoon in alles een Amerikaanse serie. Geloof ook niet dat de ontwikkeling van stralingsziekte erg geloofwaardig was (piekdosis leiden bij mijn weten pas na meerdere uren tot klachten en overlijden, tenzij je natuurlijk de directe impact van warmte/schokgolf hebt maar dat speelde hier volgens mij niet, en het braken zag er sowieso niet uit). En dan nog de score, die hier geprezen wordt zie ik. Nou, het gaat dus om het geluid dat je in jaren '80 en '90-films hoorde als er een belangrijke deur in een complex openstond en er dan een sirene gaat luiden, exact dat geluid moet hier doorgaan voor muziek. Wat zou die Hildur Guðnadóttir nou vangen voor zo'n klus vraag ik me af want misschien moet ik toch eens een carriereswitch overwegen. Maar verder, zoals Onderhond al zegt: flauwe bedoening. Een veel indrukwekkender en authentiekere manier om je te verdiepen in Tsjernobyl biedt Svetlana Alexijevetisj in haar boek Wij houden van Tsjernobyl (je weet niet wat je leest, echt).

avatar van Kronos
eRCee schreef:

Als je op zoek bent naar authentiek moet je ook geen serie als deze bekijken volgens mij. Daar zijn docu's en boeken voor. Chernobyl brengt filmisch een en ander knap in beeld, brengt de ramp onder de aandacht van jongere generaties en kan een goed startpunt zijn om zich er verder in te verdiepen.

avatar van eRCee
In de bovenstaande handvol reacties alleen al komen termen voor als 'realistisch', 'documentair inzicht', 'minutieuze reconstructie, 'allure van een docudrama'. Ik vind dat dus helemaal niet.

Flavio (moderator)
Chernobyl is zonder meer een knap gemaakt drama met veel gevoel voor detail: van de jaren 80 kapsels tot de deprimerende Sovjet-architectuur. Dat er Engels gesproken wordt leidt even af maar daar had ik al snel geen last meer van. Prima acteerprestaties van Harris en Skarsgård ook. En de minimalistische soundtrack paste bij het desolate sfeertje. Maar als je je inleest in de kritiek op de serie is er toch wel in veel gevallen gekozen voor een dramatisch effect ten koste van de waarheid. Voor de buddy-achtige taferelen tussen Legasov en Shcherbina (die in werkelijkheid helemaal niet zo goed met elkaar konden opschieten) is dat geen probleem, ook het fictieve personage Khomyuk stoorde me niet. Dat brengt wat luchtigheid, wat vaart. Soms had ik er wat meer problemen mee, zoals bij de zelfopoffering van de drie vrijwilligers, die kennelijk heel anders liep dan in de serie geschetst.

Maar bij sommige andere, belangrijke, details gaat de schoen toch wringen. Dat gedreig met executie, terwijl de Sovjet-cultuur zich juist uitte in kritiekloze volgzaamheid en het ontbreken van een eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Of stralingsziekte die volgens deze serie dermate besmettelijk is dat je je beter niet kunt wagen in de buurt van een slachtoffer. Onzin, wat die hele paniek omtrent die zwangere vrouw van die brandweerman nogal belachelijk maakt (en de suggestie die gewekt wordt dat de vrouw haar kind verloor door onverantwoordelijk gedrag is best een trap na). De speech die Legasov hield tijdens de hoorzitting en waarin hij het Sovjet-systeem openlijk bekritiseerde heeft nooit plaatsgevonden maar klinkt natuurlijk als muziek in de oren van een westers publiek. Ook is er een echte villain van Disney-achtige proporties in de persoon van Diatlov. Dat die man fouten heeft gemaakt staat vast, maar hij was onderdeel van een systeem waarin dergelijke fouten kónden plaatsvinden.

Daarmee is Chernobyl zeker geen slechte serie, en zeker interessant voor een groot publiek. Maar als dit hét ijkpunt voor de Chernobyl-ramp gaat worden lijkt me dat geen goede zaak.

avatar van bjerik76
had er toch meer van verwacht dan het resultaat wat ik zag.
Vond het ook met iets teveel donkere /sombere filters gefilmd.
alles was engels behalve de telefoongesprekken en de dingen op de radio/tv was dan weer wel Russisch en daarna ging iedereen weer over in engels..?

4 afleveringen gezien, maar ik kan/ kon er gewoon niet goed inkomen zoals een eerdere docu ervoor wel deed.

avatar van Arnie
Boeiende miniserie, over één van de grootste 'man made' rampen uit de recente geschiedenis. In twee avonden uitgekeken. Ik heb ook een aantal van de voorgaande berichten gelezen; het valt mij juist op dat het Hollywood-gehalte veel erger had kunnen zijn. De serie heeft moet het totaal niet hebben van verzonnen drama's binnen de grotere ramp - het recept van de doorsnee Hollywoodfilm - maar weet zeer knap een vrij technisch verhaal 5 afleveringen lang spannend te houden zónder extreme opsmuk. De drama's waar de serie op inzoomt om het verhaal levend te houden zijn op werkelijkheid gebaseerd, en er wordt voor een rampenfilm buitengewoon weinig gebruik gemaakt van publiek-trekkende explosies. De spanning wordt opgebouwd en in stand gehouden met - ja, eigenlijk precies die elementen die werkelijk spannend waren, zoals de mannen die door het radioactieve water moeten banjeren zonder licht, of de gevaarlijke gesprekken met de mannen uit de controlekamer. Personages vind ik nog vrij ingetogen weergegeven, en wie de serie uitkijkt zal ontdekken dat er juist heel genuanceerd wordt gesproken over de effecten van de straling.

In plaats van overdadig drama, focust de serie zich op de zoektocht naar de ware toedracht van de ramp, met als tragische boodschap dat de waarheid altijd daar is, maar het van de context afhangt hoe relevant die is. Een even simpele als deprimerende boodschap, temeer omdat hij door een ieder zó geïnterpreteerd kan worden dat hij in zijn/haar straatje past: voor sommigen zal het bevestigen dat autoriteiten niet te vertrouwen zijn, terwijl het voor anderen zal onderstrepen dat de waarheid en de rede altijd zegevieren.

Maar die boodschap is toch niet het belangrijkste om mee te nemen. Ik denk dat dit de meest geslaagde filmvertelling is van de Chernobyl-ramp die je je maar kunt indenken, en dat is natuurlijk een verhaal dat het sowieso waard is om te vertellen. 34 jaar geleden nog maar, en de gevolgen zijn nog altijd merkbaar.

Verder vind ik het ook geslaagd omdat het een aardig inkijkje geeft in de mechanismen van een totalitair regime, zonder dat het er te dik bovenop ligt. Voor wie wil weten waarom men precies zo in de greep was van leugens en zelfbescherming is dit zeker bruikbaar. Hoe geloofwaardig is weergegeven wat Gorbatsjov allemaal zei - dat is moeilijk in te schatten. Hij wordt hier nogal als een 'good guy' neergezet in een corrupt systeem, het traditionele Westerse beeld van de man, wat niet heel terecht is.

Minpunten zijn inderdaad het Engels, en ik kon die Lyudmila niet echt uitstaan, dat was wel een overdramatisch (en overacterend) personage. Maar dat zal misschien persoonlijke smaak zijn.

Al met al dus een geslaagd project. Verwar het niet met een documentaire, maar het is zonder meer aan te raden.

avatar van ILDIB
Informerend ingrijpend confronterend en gewoon heel goed in elkaar gezet. Top productie.

Arnie schreef:

Ik heb die nuance toch niet kunnen ontdekken. De hele serie door wordt gedaan alsof een persoon met stralingsziekte besmettelijk is.

avatar van Arnie
Maar klopt dat helemaal niet dan? Die besmettelijkheid focust vooral op Lyudmila die steeds bij haar stervende man is en hem vasthoudt.
Aan het einde meldt de serie vrij duidelijk het aantal gemelde en vermoede slachtoffers. Bijzonder luguber is ook dat verhaal van die mensen die op de spoorbrug stonden, waarvan niemand het overleefde.

Arnie schreef:

4. Gingen de inwoners van Pripjat op de brug naar de brand kijken?
Hoewel de makers volhouden dat dit waargebeurd is, is deze scène eerder gebaseerd op een legende dan op de werkelijkheid. Dat zegt ook Aleksej Breoes, een medewerker van de kerncentrale, die de dag na de ramp kwam werken in de vierde reactor en meehielp om de oorzaak van de ramp te vinden.

De brug is de geschiedenis ingegaan als de "brug des doods", omdat alle mensen die erop stonden ’s nachts daarna zouden zijn overleden aan de gevolgen van radioactieve straling. Ook dit is een mythe.

Feit of fictie? 5 vragen en 5 antwoorden over aflevering 1 en 2 van "Chernobyl" | VRT NWS: nieuws

avatar van Arnie
Ah goeie link. Ja er zitten zeker mythes in de serie. Overigens geven de makers dat zelf ook toe in de aftiteling van de serie, bijvoorbeeld dat het personage Chomyuk gebaseerd is op een grotere groep wetenschappers.

Ik vind dat niet per se problematisch. Sommige keuzes zijn jammer omdat ze daadwerkelijk het beeld aantasten van de tijd of van het functioneren van het regime, zoals bijvoorbeeld dat Chomyuk gewoon die vergadering van het Politbureau binnen banjert. Maar voor het overige geldt dat tv altijd een dramatisering is. Ik vind dat ze het binnen die kaders overwegend goed hebben gedaan. Laat er vooral onderscheid blijven bestaan tussen tv en documentaires; die twee worden al té vaak verward tegenwoordig in de strijd om de 'waarheid'.

Arnie schreef:

Nee, haar man kon haar helemaal niet besmetten.
Om ook maar de factcheck-link te gebruiken:

Besmettelijke straling, naakte mijnwerkers en maanrobots: wat is echt en verzonnen in aflevering 3 en 4 van Chernobyl | VRT NWS: nieuws

avatar van Arnie
Hm dat is wel een pijnlijke fout inderdaad.

avatar van Shadowed
Goed.

Had toen deze uitkwam eigenlijk geen interesse in deze mini-serie. De gehele kernramp van Chernobyl heb ik niet gevolgd en ik lees dat ook bij deze mini-serie niet alles waarheidsgetrouw is. Maar daar beoordeel ik een mini-serie of film dan ook niet voor.

Chernobyl heeft zijn pluspunten en zijn minpunten, alhoewel het vooral pluspunten zijn die aan bod komen. Zo is het vooral de sfeer die vaak goed doorkomt. Het kent enkele serieus spannende momenten die allemaal kalm maar ook vooral effectief worden opgebouwd.

Wat ook gelijk opvalt is dat de film (gelukkig) niet de sporen van Hollywood volgt, wat ik vooraf wel vreesde. Alhoewel de film geen typeringen kan ontwijken, zit er eindelijk eens geen bombastische soundtrack overheen maar een rustige en subtiel spannende soundtrack.

Acteerwerk is ook goed. Van vrijwel iedereen. Slechts Watson vond ik wat buiten het boekje vallen. Maar rollen zoals Harris & Skarsgård doen het weer erg goed. Vooral de eerstgenoemde. Ik had nog nooit van hem gehoord, maar nu kan ik die naam moeilijk meer vergeten.

De sfeer grijpt je nagenoeg gelijk en laat je niet meer los. Langzame, effectieve sfeer die over de kijker heen kruipt. Een boeiend onderwerp, en zijplotjes die eindelijk wel eens weten te boeien. Waarvan die van Keoghan de beste was.

Film ontwijkt soms niet de typische karaktertyperingen helaas en bij vlagen vliegt het kort de bocht uit. Ook ergens een beetje jammer dat het allemaal zo stijf Brits is aangezet soms, en bij een film over Rusland valt dat een klein beetje door de mand. Al heb ik dit toch wel liever dan Amerikanen of Engelsen die het Russische accent imiteren.

Wel een spannende en sfeervolle mini-serie die nergens weet te vervelen. Serieus spannend soms en een sfeer die onder je huid kruipt. Heb er met genot naar gekeken in ieder geval.

avatar van JoeCabot
Sterk aan te raden, deze miniserie. Al moet je wel bereid zijn om - geheel volgens de aloude Sovjet-traditie - af en toe een oogje dicht te knijpen.

Zo nemen de makers het niet altijd even nauw met de feiten. Dat gaat van kleine details (elkaar “kameraad” noemen was blijkbaar al passé in de jaren 80) tot het boudweg verzinnen van cruciale personages (Ulana Khomyuk).

Verwacht dus geen minutieuze reconstructie van de gebeurtenissen. Nee, Chernobyl is in de eerste plaats een miniserie over ego’s, machtsmisbruik, uit de hand gelopen ijdelheid, zelfoverschatting, onderdrukking, nepotisme, incompetentie … Kortom het hele Sovjet-pretpakket. De makers van Chernobyl stellen het op een een magnifieke manier aan de kaak.

… Helaas doen ze dat wel volledig in het Engels. En ja, ik weet dat hier al tot vervelens toe over gemekkerd is. En ik besef ook wel dat een serie in het Russisch wellicht moeilijk te vermarkten is. Maar toch blijft het een gemiste kans. Niet alleen voelt de reeks zo minder authentiek aan, het voedt bovendien de kritiek dat het om een zuiver westerse kijk op de feiten gaat. Ook de ongenuanceerde opdeling in goede en slechte personages helpt de geloofwaardigheid niet vooruit.

Hoe dan ook blijft Chernobyl vijf afleveringen lang erg boeiend. Er heerst constant een akelige spanning, al vond ik de eerste twee afleveringen, over de ramp zelf, net iets meer zinderend dan de afleveringen daarna.

Verder is deze reeks natuurlijk een technisch huzarenstukje. Het mocht wat kosten en dat merk je eraan. Bijna hallucinant hoe ze de spookstad Pripyat en de omgeving weer tot leven hebben gewekt. Ook op audiovisueel vlak - die scène op de brug, kippenvel - zet Chernobyl een nieuwe standaard voor tv-series. Benieuwd wanneer dit zal overtroffen worden.

avatar van Brabants
Chernobyl is op alle fronten een zeer indrukwekkende serie. Sterk acteerwerk en goed uiteengezet. Erg pakkend.

avatar van Noodless
Sterke mini-serie die zowel qua inhoud ( historisch ) en uitvoering zeer sterk is uitgewerkt. Natuurlijk zal hier en daar wat fictie bij zijn, maar in grote lijnen een zeer boeiend historisch drama. Achteraf ook de documentaire gezien en moet zeggen dat toch heel veel herkenbaar en overeenkomstig was, al was de documentaire in mijn ogen minder duidelijk dan de film zelf. Afstandelijker, chaotischer qua opzet.
De cast deed het prima en dat er Engels bij te pas kwam, was voor mij geen hinderpaal. Het was nu al opletten voor al die Russische namen. Chernobyl is een grote ramp door menselijke fouten en de nonchalante houding van de big guys die het grote geld weer boven de gezondheid en veiligheid van de mensen stellen. 8/10

IH88 schreef:
“Is there anything more frightening than people?”

Weergaloos. Chernobyl is een miniserie van de allerhoogste kwaliteit. De regie, de grauwe beelden en troosteloze omgeving, het fantastische acteerwerk, het script wat er voor zorgt dat zelfs de taaie en ingewikkelde stukken begrijpelijk worden uitgelegd (zie aflevering 5). Alles klopt. En dan heb ik het sterkste punt nog niet eens genoemd, want de score van Hildur Guðnadóttir kan ik niet genoeg roemen. Alleen al door de muziek voel je het naderende onheil, en vooral aan het einde van aflevering 2 zit je met zweethanden naar het scherm te kijken. En dat alleen maar door de muziek, erg knap.

De close ups van handen die iets aanraken, de “regen” en witte vlokken die uit de lucht op de mensen neerdalen, een scheur in een pak, kinderen die nietsvermoedend buiten spelen, mannen die maar 90 seconden hebben om graniet van een dak af te gooien etc. Je zou er door alleen naar te kijken al bijna smetvrees van krijgen. Lyudmilla Ignatenko (de geweldige Jessie Buckley uit Beast) doet de domste dingen, maar ze doet het wel allemaal uit liefde voor haar man. En er zit maar weinig liefde en warmte in de serie, waarin iedereen verkeerde keuzes maakt, te eigenwijs en dom is om fouten toe te geven, informatie wordt weggemoffeld en mensen die de waarheid vertellen worden weggepromoveerd of erger. Wanneer Ignatenko tegen haar doodzieke man verteld dat ze zwanger is, en hij zijn hand op haar buik legt, wil je het wel uitschreeuwen om dat niet te doen. Het is donker, naargeestig en zeer triest, maar toch kan je niet wegkijken.

Harris, Skarsgård en Watson zijn uiteraard fantastisch, maar ook acteurs als Ritter, Ineson, Troughton en Keoghan (uit the Killing of a Sacred Deer, wel toepasselijk als je aflevering 4 hebt gezien) zijn erg sterk. Chernobyl is horrorachtig (met body horror waar Cronenberg zich niet voor zou schamen), triest, misselijkmakend en frustrerend, maar soms ook op een zwarte manier zeer grappig. In aflevering 5 wordt het ook nog een rechtbankdrama, en vooral Harris verdient alle prijzen voor deze aflevering. Net zoals schrijver Craig Mazin, ook de bedenker van films als The Hangover 2 en 3, Identity Thief en Scary Movie 3 en 4… Ongelooflijk maar waar.

Er bestaat inderdaad geen betere serie over chernobyl als deze, ik snap heel goed dat deze serie een 9,4 krijgt. Ik was erg benieuwd naar het verhaal achter deze ramp ik kende het alleen als gebeurtenis maar niet het verhaal er achter.alles wordt in jip en Janneke taal uitgelegd waardoor het erg begrijpelijk wordt dat is wat mij betreft een van de redenen dat deze serie zo goed is.

avatar van umbra
Slaapverwekkende bedoening sech, dit kon me echt niet bekoren. Ik voelde hier gewoon bitter weinig bij. Ben nu ook geen fervent fan vd historische film of vb oorlogfilms, vaak zijn dit voor mij ellenlange en saaie ritten, triggeren ze mij überhaupt niet of veel te weinig. Zo ook bij deze serie. Ik ga dan ook zelden een film of serie goed vinden of loven enkel om de filmtechnische kwaliteiten, de inhoud en beleving zijn vele malen belangrijker.