Chernobyl (2019)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Historisch
348 minuten (miniserie, 5 delen)

geregisseerd door Johan Renck
met Jared Harris, Stellan Skarsgård en Emily Watson

Op 26 april 1986 ontstaat in de kerncentrale van Tsjernobyl in de Oekraïne een enorme explosie die radioactief materiaal vrijlaat in Wit-Rusland, Rusland en Oekraïne en tot in Scandinavië en West-Europa. Valery Legasov, een vooraanstaande Sovjet kernfysicus, is een van de eersten die de omvang van de ongeëvenaarde ramp begrijpt. Sovjet vice-premier Boris Shcherbina wordt door het Kremlin aangesteld om de regeringscommissie voor Tsjernobyl te leiden in de uren onmiddellijk na het ongeluk. Ulana Khomyuk, een Sovjet kernfysicus, zet zich in voor het oplossen van het mysterie van wat leidde tot de ramp in Tsjernobyl.

• vanaf 2 oktober te koop op dvd

mcdaktari
Een miniserie is toch eigenlijk een hele lang film, maar dan in stukken geknipt? Zoals bijvoorbeeld It (1990). Dus Chernobyl is in principe een film?

avatar van mcdaktari
Ja dat snap ik JacoBaco maar waarom dan ook niet Bodyguard?
En ik wil er niet over door blijven zeuren, maar het viel me gewoon op.

avatar van JacoBaco
mcdaktari Welke Bodyguard? Bodyguard (2018) ? Hetzelfde principe toch? Het is (officieel) een film, maar omdat de film zo lang duurt, wordt het een miniserie. (denk ik)

avatar van JacoBaco
Dus eigenlijk mag Bodyguard (2018) ook aan TvMeter.nl - De site voor voor liefhebbers van tv-series worden toegevoegd. (Maximaal 7 delen)

avatar van jarno1975
JacoBaco bodyguard staat toch zowel op moviemeter als tvmeter. Maar er zijn gesprekken gaande over een seizoen 2 van Bodyguard. Mocht dat doorgaan zal hij van moviemeter verwijderd worden.

Je hebt idd gelijk jarno1975

JacoBaco schreef:
mcdaktari

"Das Boot (1981)", is misschien nog een beter voorbeeld en de uncut versie (duurt 293 minuten) komt qua tijdsduur nog enigszins in de buurt.

Bij deze miniserie staat nu 348 minuten vermeld, maar dat klopt natuurlijk niet omdat omdat de gemiddelde aflevering circa 60 minuten duurt (de laatste aflevering iets langer). Dus al met al duren de 5 afleveringen in totaal circa 308 minuten.

Van mij mag HBO overigens meer van dit soort miniseries maken. Ik zou graag een miniserie willen zien over "Aanslagen op 11 september 2001", "D-day" en "Slag om Stalingrad". Zo vond ik "Unsere Mütter, Unsere Väter (2013)" ook een geweldige miniserie.

avatar van mcdaktari
Ja ik snap het, als een mini serie meer als 7 delen heeft staat het volgens mij niet op MovieMeter

En er mag maar 1 seizoen zijn mcdaktari

Grauw en realistisch drama.
Uitstekend geacteerd en authentiek krachtig in beeld gebracht.
HBO kwaliteit.
Dichterbij het Chernobyl drama kom je niet.
Als er een puntje van kritiek is te melden dan is het enkel dat de russische en Oekraine personages bekakt brits praten, zelfs zonder oostblok accent. Maar zelfs dit smetje vergalt de serie niet.
5 aflevering ademloos gevolgd.

avatar van Fisico
Los van betaalTV zal de reeks vanaf april 2020 te zien zijn op Canvas.

avatar van Alathir
Erg interessante serie met een aantal zeer sterke afleveringen. Juist aflevering 4 vond ik persoonlijk wat minder. De ontknoping is wetenschappelijk en dat vond ik erg tof. Je kan er natuurlijk ook niet omheen. De hoofdrolspelers doen het erg goed. Een must-see.

Fisico schreef:
Los van betaalTV zal de reeks vanaf april 2020 te zien zijn op Canvas.

Alsof een normaal abonnement gratis is. Al begrijp ik natuurlijk best waar je op doelt. Die wirwar aan 'betaaltelevisie' komt mij in ieder geval m'n strot uit. Overal een abbonementje, wat zijn dat nou weer voor jaren 50 zuiltjes? Gek word je ervan. Overigens lijkt chernobyl mij typisch een serie voor de npo, maar ook hier mist men kennelijk de slag. En het ziet er niet naar uit dat dat in de nabije toekomst beter gaat worden.

Splinters schreef:

En daarom blijft het zoeken naar en vinden van series op internet zo'n leuke bezigheid.

avatar van jarno1975
Hoe komt het eigenlijk dat deze nog niet in de 'top recent' staat?

avatar van remorz
Aangrijpend en uitermate boeiend verslag van de ramp in Tsjernobyl.

Grijs, grauw en onheilspellend in setting, wat natuurlijk inherent aan het onderwerp is maar wát profiteert de sfeer daar van zeg. Het is knap te noemen hoe het script de gebeurtenis en nasleep in vier overzichtelijke hoofdstukken weet te vangen. De vierde aflevering voelt misschien een beetje als filler maar met name de laatste aflevering weet het geheel mooi af te ronden tot een waardig verhaal.

Doorheen de gebeurtenissen wordt het verhaal verweven met de bureaucratische logheid van het communistisch regime, dat in haar megalomaan chauvinisme geen moment wil of mag twijfelen aan de superioriteit van de Sovjetstaat. Het is bijtijds tenenkrommend om te zien op wat voor weerstand Legasov stuit gedurende zijn zoektocht naar de oorzaken van de ramp en in zijn pogingen om erger te voorkomen. Naar het einde toe komt de nadruk wel erg veel te liggen op een eigen-schuld-dikke-bultgehalte, waarvan ik me kan indenken dat huidig Rusland met een tegenantwoord op de proppen wil komen. Hoe genuanceerd de miniserie de waarheid weergeeft weet ik niet, het nodigt in ieder geval wel uit om er nog eens in te duiken.

Chernobyl scoort vooral op sfeer. De ongelooflijke krachten die gepaard gaan met kernreactoren, de desastreuze gevolgen als het allemaal he-le-maal uit de klauwen loopt en hoe debiel het eigenlijk is dat de mens deze krachten naar de eigen hand tracht te zetten als er ook maar enige mogelijkheid bestaat dát het fout kan gaan. Verwoeste levens, de teloorgang van alle gewassen in de wijde omtrek en een compleet gebied - van wat was het? 3000 vierkante kilometer? - gereduceerd tot onherbergzame woestenij.

Schrijnend en rauw in beeld gebracht, met een uitstekende geluidsband en soundtrack. Favoriete moment was het einde van aflevering twee (als die drie duikers ondergronds in het donker achterblijven, met hun geigertellers die compleet op hol slaan). 4*

avatar van blurp194
Ja, goed he?

Het is welhaast geniaal hoe goed de sfeer neergezet wordt. De grauwigheid van de Sovietunie in de jaren 80, niet meer zwart wit, maar de kleuren waren toen toch nog niet echt goed, en wel met de mooie barse industrial architectuur, maar ook met de lelijke tegeltjes. Oerlelijke flats, maar wel fraai onderhouden fris groen er tussen, en in de verte altijd de belofte van een roestig Urbex paradijs - als buitenspelen vroeger, maar dan veel beter. Omlijst met wellicht de beste soundtrack ooit, met ambient rilgeluiden uit een vergelijkbare centrale om de nachtmerrie nog wat extra angstaanjagend te maken. En dat lukt wonderbaar, en tegenover alle angst en ellende staat dan de eenvoudige en vanzelfsprekende kameraadschap van de brandweermannen, de duikers en de mijnwerkers. En vanzelfsprekend, gvd, want wat zou je dan anders helemaal met je leven gaan doen. Wàt een verhaal, en wat een helden - en het is echt zo gebeurd, bijna, ook nog. Helden bestaan, en waarom heeft het dan helemaal zo lang geduurd tot daar een behoorlijke film over gemaakt is.

Jammer dan even van Dencik omdat-ie gewoon absoluut niet lijkt en Skarsgard met z'n overacting in de eerste aflevering, maar buiten dat is de cast ook al zo geniaal. Precies netjes in de tijd geplaatst, dienstbaar en/of zelfzuchtig, good or evil. Mooi sprookje. Niet precies helemaal echt gebeurd, maar het lijkt er wel zo'n beetje op, en waar we afgeweken hebben was het goed bedoeld.

Maar misschien mist dat wel net het punt. Waar het over gaat, de vooruitgang die toch niet helemaal blijkt te voldoen aan de belofte, de technologische revolutie die gebaseerd blijkt te zijn op een web van leugens, misleiding en bedrog, onterecht toegekende bonussen en medailles - hmm, dat klinkt ergens erg oncomfortabel bekend van. De communistische heilsstaat die toch ongemakkelijk parallel blijkt te lopen aan het kapottalisme - in beide uitersten gaat het toch heel duidelijk eerst en vooral om eigenbelang van een paar individuen, en moeten de vele schouders de last dragen van de lol van een paar. Het gemak waarmee de arbeiderklasse zonder vragen de problemen die veroorzaakt zijn door de apparatchiks oplossen, business as usual - en ook daar mis ik het onderscheid tussen de systemen even. Een simpel uit de hand gelopen milieurampje als een haast Shakespeare-achtige beschouwing van de hele tegenwoordige maatschappij. Maar toch meer een drama dan een blijspel, want er waren toch wel wat erg veel slachtoffers, en die zijn er nu nog steeds.

En misschien moeten we dit stukje minder fraaie geschiedenis vooral zien als een parabel op de huidige tijd - het is echt te makkelijk om te zeggen dat een paar ongeletterde Russen aan het spelen waren met technologie die ze niet onder controle hadden, want een paar jaar later gebeurde er een even genant ongeluk dat nooit had mogen kunnen voorkomen in Fukushima. Ook daar was er beloofd dat alles in orde was, en ook daar was allang bekend dat het fout zou gaan, en zo zijn er nog wel wat meer ongemakkelijke voorbeeldjes waaruit blijkt dat alle dubbel-dubbel-dubbele veiligheidsmaatregelen van kerncentrales er eigenlijk helemaal niet waren. Met de prijs van een centrale is het welhaast onvermijdelijk dat het een prestigeproject wordt, en als er prestige in het spel is gaat er gelogen worden.

Maar, breder, veel veel breder dan dat, de manier waarop we met z’n allen onze planeet aan het uitwonen zijn - niemand die bij zijn volle verstand is kan nog volhouden dat we echt snappen wat er allemaal gebeurt en dat wat we nu doen ooit nog goedkomt, maar we spelen wel door, en we moeten maar hopen dat als we ooit de moed vinden om AZ-5 een hengst te geven, dat het dan niet heel, heel, heel veel te laat zal zijn. Ik ben bang dat we dat punt allang voorbij zijn, en we alleen nog maar luisteren naar de stem van Dyakov. Bek houden en doorgaan!