Ménilmontant (1926)

Frankrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door Dimitri Kirsanoff
met Nadia Sibirskaïa, Yolande Beaulieu en Guy Belmont

Frankrijk, jaren 20 van de vorige eeuw. Twee zusjes leven gelukkig in een landbouwgebied, maar de moord op hun ouders brengt daar verandering in. Als wees belanden ze in de Parijse wijk Ménilmontant, waar ze later verliefd worden op dezelfde man, een onderwereldfiguur die ze uit elkaar drijft.

avatar van John Milton
De favoriete film van Pauline Kael, wordt gezegd. Niet die van mij, maar mooi vond ik hem zeker.

Veel gave filmische momenten doorheen de hele film, ook gelijk al aan het gewelddadige begin. Het acteerwerk van beide zussen expressief, met ontroerende scenes, vooral die in het park.

Toch wel raar dat het Franse impressionisme en het Duitse expressionisme van de jaren '20 zoveel interessanter zijn dan wat er de volgende 30 jaar aan films zou gemaakt worden.

Vond dit best mooi, al moet gezegd dat er wel weer een (mooie) modernere score onderzat.