Born in China (2019)

Alternatieve titel: One Child Nation

Documentaire

geregisseerd door Nanfu Wang en Jialing Zhang

Toen de Volksrepubliek China eind jaren 70 de problematische bevolkingsgroei wilde aanpakken, werd er gekozen voor een drastische maatregel: ieder koppel mocht maar één kind hebben, een tweede kind was strafbaar. Vooral de eerste decennia zorgde de invoering van deze regel voor dramatische gevolgen: gedwongen sterilisaties, selectieve abortussen en het verwaarlozen, verkopen of vermoorden van meisjes.

avatar van Thomas83
Dit was moeilijk om te kijken. De docu geeft op een zeer krachtige manier een persoonlijke stem aan de gevolgen van propaganda zonder het grotere plaatje ooit uit het oog te verliezen. Persoonlijk geluk wordt totaal ondergeschikt gemaakt aan het nationale belang, en de meerderheid van het volk verdedigt het nog gewoon, ook al zie je ook bij die mensen vaak nog veel pijn en schaamte.

Abortussen van acht of negen maanden oude foetussen, foetussen die als afval op straat worden gedumpt, baby's die ten vondeling worden gelegd en sterven omdat niemand ze wil, alleen maar omdat het geen jongens zijn. Echt gruwelijk allemaal. En dan later ook nog die bizarre economie van adoptiekinderen voor buitenlanders. Ben wel blij dat de film hierdoor nog op een iets positievere noot kon eindigen. Een dikke 3.5*.