Bolden (2019)

Drama / Muziek

geregisseerd door Dan Pritzker
met Gary Carr, Erik LaRay Harvey en Ian McShane

Begin 1900 in New Orleans. Buddy Bolden is de onbekende Amerikaanse held die Jazz uitvond. Er is weinig biografische informatie bekend en er werden geen opnames gevonden van zijn muziek. Het verhaal van de film bestaat dan ook uit gefragmenteerde herinneringen aan zijn verleden, tegen de politieke en sociale context waarin zijn revolutionaire muziek werd bedacht.

die 'jazz uitvond' is wel een héél boude stelling...

Ik zoek mij een versuffing naar de film Buddy Bolden.
Aangezien hij al in mei 2019 iig in de UK uitkwam, denk ik niet dat hij nog vertoond wordt in Amsterdam. Maar kan daar niets over vinden of ik zoek niet goed.
Begrijp uit de kritieken dat er inderdaad onmogelijk een claim kan worden gelegd op één persoon voor het "uitvinden" van jazz. Dat kan een mens zelf óók al bedenken. Bovendien is er bizar weinig materiaal over gebleven van Bolden. Foto's, muziek-opnamen, brieven of andere. Slechts enkele krantenbericht.
Derhalve is de film een tijdsbeeld en een hommage; er worden droom sequenties en mythen gebruikt om het verhaal te ondersteunen. Muziek swingt de pan uit in de trailer alleen al.
Enneh...Ik heb nu eenmaal een dingetje voor Gary Carr (o.a. Fidel Best in Death in Paradise)