A Good Woman Is Hard to Find (2019)

Verenigd Koninkrijk / België / Ierland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Abner Pastoll
met Sarah Bolger, Edward Hogg en Andrew Simpson

Sarah is sinds kort weduwe, nadat haar man neergestoken werd. Heden voedt ze haar zoontje Ben alleen op. Tot haar afgrijzen starten de autoriteiten geen onderzoek naar de moord op haar man. Op een dag ontmoet ze Tito die een crimineel verleden met zich meedraagt en haar daarin meesleurt. Sarah wil er niets mee te maken hebben, maar ruikt tegelijkertijd de kans om Tito te gebruiken in haar voordeel. Ze hoopt via hem meer te weten te komen over de moord op haar man.

avatar van tattoobob
Nice...ik ben benieuwd.

avatar van AniSter
Puur genieten, lekker wegkijkend, vooral de afronding: that's my girl! Misdaad, thriller en een beetje horror. Spanning en wat actie. Aanrader!

avatar van schumacher
Zoals AniSter heeft gepost dus, degelijke film.
Ik had een hogere score gegeven had de film een wat hoger tempo gehad, te hoog hoeft ook niet maar er mocht net iets meer tempo inzitten.
Voor de rest best genietbaar, mooie vrouw ook en goeie actrice.

avatar van joolstein
Eenvoudige maar effectieve 13 in een dozijn wraakthriller met een opvallende prestaties van Sarah Bolger. Beetje sociaal realisme, een alleenstaande timide moeder, zoontje met een trauma en lokale slechteriken maken haar het leven zuur tot de druppel overloop. De setting van Noord-Ierland doet niet veel onder voor die van zijn Engelse of Amerikaanse equivalent. Het uiterlijk van de film is solide. Een iets te cartoonesk schurk. Deze grote baas voelt te gekunsteld. Zo ook de scenes met de politie en vuilnismannen die waren vooral pijnlijk. Dit wordt gecompenseerd door een paar leuke licht-bloederige scenes. Over het algemeen is het resultaat dus effectief, maar soms te bekend. Het is een film die niet slecht is, maar ook niet heel bijzonder.

avatar van boemboem27
onverwachte goede film,is inderdaad een wraakthriller met wat thriller,drama, beetje gore
genoeg tempo in de film,nee niks verkeerds aan.
echte aanrader!

avatar van Spartaan1986
Eens met joolstein. De film is solide en doet wat je verwacht. Sarah Bolger speelt haar rol als alleenstaande moeder erg goed en de film verloopt vlotjes, maar het zal geen blijvende indruk achter laten. Dat komt vooral doordat de verrassingen uitblijven en het allemaal nogal generiek aan voelt. Prima film om de tijd mee te doden, maar je mist ook niet echt wat als je hem over slaat.

avatar van Onceuponanytime
Sarah Bolger acteert prima, maar haar rivalen overtuigen te weinig (zelfs komisch). De nodige spanning ontbreekt en boven het verhaal hangt meer dan eens een vraagteken. De sfeer wordt soms ondersteund met een kloppend geluid, dat helaas niet past bij deze thriller.

avatar van Grindhouse62
Prima wraakthriller met een uitstekend acterende Sarah Bolger. Zeker een aanrader. Een 3.5

Prima film.

avatar van umbra
Zeer fijne thriller met heerlijke sound tussendoor.

avatar van karilem
ik vond het zelf zo .... waardeloos .. en zo saai

avatar van ikkegoemikke
Just let sleeping dogs lie.

Het moment dat je Sarah (Sarah “The Lazarus Effect” Bolger) met een wanhopig gezicht het huis ondersteboven ziet gooien op zoek naar batterijen voor haar niet werkende vibrator en iets later met een zichtbare opluchting “Thank you Jezus” zegt, lijkt het wel alsof het over een heel ander personage gaat dan de vrouw die aan het begin van de film in beeld kwam. Weliswaar een vrouw die nog steeds rouwt om haar pas gestorven echtgenoot. Maar dan wel zonder bloedspatten in haar gezicht en lichaam. Na “Becky” nog maar recent gezien te hebben is “A good woman is hard to find” de zoveelste wraakfilm waarbij een wanhopige vrouw op een grondige wijze wraak neemt op diegenen die haar leven een hel hebben gemaakt. Niet dat haar lichamelijk letsel werd toegebracht. Maar de moord op haar echtgenoot en de wijze waarop ze door de maatschappij behandelt wordt, zorgt ervoor dat men best Sarah niets in de weg legt. De gevolgen zijn dan ook navenant.

Het enige niet zo realistische was de constante apathie en vrouwenhaat die hier werd tentoongespreid. Nooit gedacht dat er zoveel onbeschofte, ongevoelige en tactloze mensen waren in de UK. Een winkelbediende die Sarah behandelt als een gebruiksvoorwerp en gebruik maakt van een seksistisch taaltje. Een psychologe die blijk geeft van een gebrek aan tact. Maar vooral de manier waarop de politie haar behandelde was voor mij totaal ongeloofwaardig. Zelfs indien de activiteiten van de overleden echtgenoot niet al te koosjer zouden zijn, betekent nog niet dat men deze weduwe op zo’n laagdunkende wijze moet behandelen. En hoewel de drugsbende nogal berucht is in dit district en allerminst op een zachtaardige manier afrekent met in de weg lopende individuen, lijkt het wel alsof ze onbekend zijn voor de lokale politie.

A good woman is hard to find” heeft in ieder geval een meer realistischer karakter dan pakweg een film zoals “Becky”. De sombere en uitzichtloze situatie waarin Sarah zich bevindt. De grijze achterbuurt in het Ierse Belfast waar de drugshandel welig tiert. Wetteloosheid en bandeloosheid lijkt wel een standaard gegeven te zijn in deze sociale wijk. En de wraakacties zijn ook redelijk brutaal te noemen. En tegelijkertijd aannemelijker dan in andere films. Als Sarah zich naar de lokale doe-het-zelver begeeft om een heel arsenaal gereedschap aan te schaffen, dan verwacht je maar aan misselijkmakende taferelen. Niet dat het expliciet in beeld wordt gebracht. Maar de achtergrondgeluiden en slow-motion beelden laten niets aan de verbeelding over. Ik moest terstond aan “American Psycho” denken.

Ook al is “A good woman is hard to find” een vrij conventionele thriller die niet afwijkt van de standaard regels uit dit genre, zijn er toch enkele elementen die ervoor zorgen dat de film boven het gemiddelde uitstijgt. Zo is er het bewonderenswaardige acteerwerk van Sarah Bolger. Een vrouw die enerzijds het verlies van haar man moet verwerken en vervolgens beseft dat hij in werkelijkheid een ander leven leidde. De aanzet tot het oplopend geweld is terug te brengen tot kruimeldief Tito (Andrew Simpson). Door het achteroverdrukken van een lading drugs, eigendom van de lokale drugsbaron Leo Miller (Edward Hogg), en Sarah’s huis te gebruiken als een alternatieve stockageplaats, zorgt hij ervoor dat Sarah zich als een vastbesloten leeuwin moet verdedigen. Ook twee rollen die op een degelijke manier worden vertolkt. En tenslotte is er het film-technische aspect. Degelijke beeldkwaliteit. “A good woman is hard to find” is in alle opzichten een duistere en deprimerende film die de harde realiteit van het leven op een harde en realistische wijze laat zien. Een intense trip als het ware.