Liu Lang Di Qiu (2019)

China
Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Frant Gwo
met Guangjie Li, Chuxiao Qu en Man-Tat Ng

De zon is aan het sterven. Het uitdovingsproces wordt voorafgegaan door een uitzetting van de zon, waardoor de temperatuur op aarde zal oplopen tot boven de 100 graden. Om de menselijke beschaving te redden, stellen wetenschappers een ontsnappingsplan op dat de hele mensheid in veiligheid zal brengen. Met de hulp van duizenden infusie-motoren verlaat de planeet Aarde het zonnestelsel en begint aan een 2500 jaar durende reis naar de baan van een ster 4,5 lichtjaar verderop.

avatar van beavis
Mega kaskraker, had best in Pathé mogen draaien, of als opening van cinemasia...

avatar van mcdaktari
Ben heel benieuwd of deze Chinese sciencefiction hier ook aanslaat. In China schijnt het wel een kaskraker te zijn wat ik gelezen heb.

avatar van Flitskikker

Zonde weer. Nu kun je er vergif op innemen dat de ondertiteling weer schandalig slecht wordt. Dat is in dit geval best een probleem als je geen Chinees spreekt. Ik zie het hier nu geen kaskraker worden.

Flitskikker schreef:

Anders ook niet, want dan krijg je helemaal niks te zien.

avatar van Flitskikker
Onderhond schreef:

Anders ook niet, want dan krijg je helemaal niks te zien.

Wel als een Nederlandse distributeur (behalve DFW) hem zou oppakken.

Ja, net als al die andere Chinese blockbusters die we in de bios mogen bewonderen. Als het er 1 per jaar is, is het veel.

Iemand een beoordeling over de film zelf, i.p.v. gewauwel over Chinese films in het algemeen?
Bovendien kun je onmogelijk van tevoren de ondertiteling beoordelen als je de film nog niet gezien hebt én geen Chinees verstaat!

avatar van Berthil
Zelden zo'n bullshit film gezien als dit op Iron Sky na maar dat was leuke bullshit, dit helaas niet. Dan heb je de technologie om met grote motoren de aarde uit het zonnestelsel te duwen en dan vlieg je recht op Jupiter af. Zegt genoeg denk ik. De CGI lijkt ook meer op een computerspel dan op een film, helemaal als die grote voertuigen in beeld komen. Er zitten meerdere elementen uit andere films in, zelfs HAL 9000.

avatar van John Milton

John Milton schreef:

Dunno? Ik kijk nooit trailers, ik kijk films

avatar van John Milton
Dunno? Ik kijk nooit trailers, ik kijk films
Dat is het correcte antwoord en het verbaast me eigenlijk niet

Ik denk ik vraag de Azië kenner... But I get that.

avatar van Macmanus
Chinese Blockbuster.

Ik ben allesbehalve een China kenner. Paar jaar geleden ook wel eens een Chinese blockbuster gezien en toegegeven dit is productioneel wel weer een stapje verder of dichterbij Hollywood op technisch gebiedt. Dus dat de Chinese markt zich ooit gaat meten met de Marvels van deze wereld is maar een kwestie van tijd. Dat gezegd weet ik niet of ik daar heel blij mee ben. Ik ben geen Bollywood fan, maar zij hebben wel echt hun eigen identiteit qua cinema. China is meer een copycat. Ook hier is het een beetje van alles wat. Soms zitten er best gave scenes tussen. Die slow-mo gravity actie scenes. Het verhaaltje is nogal onzinnig maar lijkt zich niet super serieus te nemen wat je merkt als die ene gast zijn nieuwe plan uitlegt. Maar echt een eigen identiteit kan ik nog niet ontdekken in dit soort films. Zelfs de wat kenmerkende aparte Chinese humor ontbreekt grotendeels.

Verder was het best vermakelijk en wat ik bij andere Aziatische films wel eens heb dat het wat trekt viel dat hier wel mee. Het is voorspelbaar maar het tempo is vrij hoog en de wereld ziet er op momenten wel cool uit net als space. Hopelijk staat er ook iets meer een auteur op bij dit soort blockbuster in China. Want anders is het hooguit stuivertje wisselen met Hollywood.

3 sterren.

Sjonge wat een slechte film. De animatie van vrachtwagens en dergelijke is net een computer game en de rest van het verhaal veel schreeuwerig praten door de acteurs. Net als in tekenfilms voor kinderen.

avatar van Drifter
Een film met goede effecten, cgi, etc.
Maar er is geen logisch verhaal, het is een onsamenhangend gebeuren, veel verhaallijnen die elkaar niet raken.
Groot budget maakt geen grote film.

Voor de volgendel film: zodra ze doorhebben dat het verhaal/story line heel belangrijk is worden het goede films.

Verassend goede SF film van Chinese makelij.
Vond het allemaal redelijk wat je hier te zien krijgt, zowel het verhaal als de speciale effecten.
Had er veel minder van verwacht, maar heb 2 uur geboeid zitten kijken, was lang niet slecht, integendeel !!

Fijn ja.

Eerder die jaar al Last Sunrise gezien, de low-budget tegenhanger van deze Wandering Earth. Daarmee lijkt sci-fi eindelijk als genre doorgebroken in China. Het helpt ook wel dat Gwo er meteen vol op zit, want deze film doet best veel goed

In de kern is het inderdaad niet veel anders dan een Amerikaanse blockbuster, al kan je toch wel wat verschillende accenten zien. Zo is het toch net wat stijlvoller in beeld gebracht (die scene in de rode liftkoker bijvoorbeeld) en ligt de focus toch nét wat meer op de actie, daar waar vele Amerikaanse blockbusters toch meer drama en rustpauzes inbouwen.

Veel tempo dus. Da's ook wel nodig want je mag niet te lang stil blijven staan bij het verhaaltje. Dit zijn groots opgezette films, die hebben er baat bij dat het verhaal zo simpel mogelijk is. Acteurs zijn ook eerder matig, maar ze hebben ook niet zoveel werk. Wel verrassend om Man-Tat Ng te zien in de credits. Had hem niet herkend, die man is echt wel oud geworden.

Verder is de CG ook opvallend goed voor een Chinese film. Nog wel wat matige momenten, vooral de wagens zien er wat knullig uit. Ook enkele shots van de Aarde waar men net wat té veel wou, maar over het algemeen zag het er best cool uit allemaal.

Dit is uiteraard verre van China's eerste blockbuster, mensen als Tsui Hark maken al jaren dit soort groots opgezette films. 't Is leuk dat ze nu wat meer aandacht krijgen (en vooral ook wat sneller beschikbaar zijn), hoef ik niet altijd zo te graven om dit soort films mee te pikken.

Geen geniale cinema, maar voor een blockbuster vind het de juiste toon en biedt het meer dan genoeg spektakel. Twee uur waren zo voorbij, dat is ook wel eens anders met dit soort films.

avatar van james_cameron
Ambitieus chinees SF-spektakel, sporadisch indrukwekkend maar helaas even zo vaak rommelig en flauw. Het is duidelijk dat er veel geld tegenaan is gegooid en het uitgangspunt is zeker interessant, maar de film weet de aandacht amper vast te houden en lang niet alles is visueel even indrukwekkend. Vooral de talrijke scenes met de gigantische vierwielers zien er veel te digitaal uit. Andere scenes, zoals die met het ruimtestation, zijn dan wel weer erg mooi. Nogal wisselvallig dus. Je zou haast wensen dat hier een amerikaanse remake van komt.

John Milton schreef:
een trailer van 5 minuten, OH? Is dat gangbaar?

Ik heb alsnog de final trailer geplaatst, die heeft een normale lengte van 2:05 minuten.

avatar van Diederik58
Niet al te best.
Ik zie het overdreven toneelspel van de acteurs zoals ik denk dat het China gewaardeerd zal worden. Maar van uit mijn perspectief is het acteren beneden peil. Het lijkt wel of ik naar een nieuwsuitzending van Noord Korea kijk. En de muzieksaus draagt daartoe ook nog bij.
Het nationalistische gedoe vergeef ik de filmmakers. Echter het komt nogal knullig over dat er wel ergens een Rus mee mag doen en aan de zijlijn Israel en Frankrijk.
De CGI zijn primitief. Computerspelletjes doen het beter.
Leuk bedacht is een synchrone vertaler. Geen verre toekomstmuziek, denk ik.
Overigens mijn compliment voor de acteurs die in deze green/blue screen omgeving gewerkt moeten hebben.
Nu heb ik echt en zwak voor SciFi, maar dit spektakel roept wel erg veel vragen op.
Het idee om de aarde uit haar baan om de zon te halen is niet nieuw, maar om er mee naar een ander zonnestelsel te reizen is nieuw voor mij. Geweldig idee, hoewel het absurd is.
Grappig om te zien, maar zal mij niet bijblijven.

avatar van mjk87
Niet heel slecht, maar ook weinig bijzonder. Al die hoofdrolspelers zijn volstrekt inwisselbaar en de film liet me dan ook redelijk koud. Verder slaat het hele idee nergens op natuurlijk, maar ik vind het best tof. En dan is het wel oké. Ook de beelden van de Aarde, zowel in de ruimte als op Aarde zijn ook zeker wel fraai. De cgi werkt op die momenten goed, maar die vrachtwagens bijvoorbeeld zien er weer niet uit. Maar goed, echt boeien deed de film niet. De actie is aardig maar nog wat kleinschalig op zich en omdat de acteurs me niet interesseerden deed de film dat als geheel ook niet echt. 2,5*.

avatar van vranque
Ik was vaak afgeleid door de ondertiteling. Dus regelmatig teruggespoeld. Maar nee. Ik had het idee dat ze er meer spektakel van wilden maken dan dat ze iets wilden meegeven. Mislukt dus wat mij betreft
.2*

avatar van rep_robert
Flitskikker schreef:

Dit werd er net ondertiteld vanaf minuut 16:50:

Veiligheid staat voorop. Door ongereguleerd rijden kunnen uw geliefden gaan huilen.

Als dit daadwerkelijk in het script staat wil ik ook huilen
Maar ik stoor me er niet aan. Zolang ik het maar mee krijg. Ik versta er anders geen reet van.

avatar van BobbyShmurda
veel te zoetsappig

avatar van rep_robert
Het uitgangspunt is erg ambitieus en ook iets wat precies in mijn straatje past. De film heeft uiteindelijk te lijden onder de te grote ambities en een te laag budget. Waar in Hollywood dit soort type films het met minimaal 200 miljoen dollar doen, doet the Wandering Earth het met 50 miljoen. En dat valt te zien. De ruimteshots zien er allemaal prima uit, maar de CGI op aarde is af en toe van een bedenkelijk niveau. Ik vraag me dan ook af hoe het er op een groot bioscoopscherm uit zou hebben gezien. Het Chinese publiek had hier maling aan, want die zijn er op massaal op afgekomen.
Het blijft verder ook een matige film. De personages worden ontzettend zoetsappig neergezet en het heen en weer schakelen tussen de persoonlijke momenten en de vele wijde shots van het grootste gebeuren zorgen toch voor een te groot contrast.
China is wat dat betreft niks anders dan Hollywood, maar dan nog een tikkeltje minder. De muziek is zo bombastisch en melodramatisch dat het af en toe op de lachspieren werkt. De acteurs hadden gelukkig geen grote stoorfactor en ze liepen veelal met helmpjes op. Mocht er een vervolg komen, laat dan het nestelen van de aarde in het nieuwe stelsel zien.

Waar ik dan toch het meeste van heb genoten? Om het maar positief te eindigen. Het hele uitgangspunt en een aantal zeer mooi uitgevoerde shots van de aarde en Jupiter.

Het enige waar deze film goed in is, is in special effects en in het verbranden van een groot budget. Al het andere is waardeloos; geen diepgang, geen dialogen, geen emotie, geen spanning. Het is een aaneenrijging van korte en snelle scenes die bijna volledig rusten op CGI. Op geen enkel moment wordt er bij iets stilgestaan of uitgediept. Ik heb geen moment hoeven lachen of een spanning of een emotie gevoeld. De acteurs komen simpelweg steeds te kort in beeld om goed acteerwerk te laten zien. Hier en daar wordt er geschreeuwd als er iemand dood gaat of in het wilde weg rond geschoten uit woede, maar dit raakt geen enkele gevoelige snaar.

Ik ben bang dat we veel van dit soort oppervlakkige films uit het Hollywood van China gaan krijgen in de toekomst. Doe mij maar een Chinese epos met veel acteurs in mooie kleding i.p.v. deze computer animatie.

Ben over het algemeen weinig gecharmeerd van dit soort ambitieuze films van veel geschreeuw
weinig wol waarbij dikwijls de CGI ook niet om aan te zien is. Deze film kenmerkt zich ook al door een
ongelofelijke, spectaculaire drukte aldoor, maar vond ik het visueel hier over het algemeen erg fraai.
Dat de acteurs ook in deze film amper tot hun recht kunnen komen - ze krijgen eenvoudig weg de
'ruimte' niet - neem ik maar voor lief bij de overvloed aan actie, waarvan de uitvoering hier in ieder
geval niet zodanig van een slordig en lelijk onderhoud is dat ik er tureluurs van werd. Voor mij was
dit best wel een genietbare film.

Prima sf film, doet niet onder voor een SF film uit de USA.
Alleen aan de audio daar moet je even aanwennen.

Black ace schreef:
Prima sf film, doet niet onder voor een SF film uit de USA.
Alleen aan de audio daar moet je even aanwennen.

avatar van maus9
Berthil schreef:

Ik dacht dat ze Jupiter nodig hadden voor de zwaartekracht zodat ze de aarde weer verder konden 'slingeren'. De ondertiteling ging nog al snel dus ik kan er ook naast zitten.

On:
Het idee van de film (de aarde verplaatsen) is best wel leuk bedacht, maar het acteren kwam ontzettend geforceerd over.