Liu Lang Di Qiu (2019)

China
Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Frant Gwo
met Guangjie Li, Chuxiao Qu en Man-Tat Ng

De zon is aan het sterven. Het uitdovingsproces wordt voorafgegaan door een uitzetting van de zon, waardoor de temperatuur op aarde zal oplopen tot boven de 100 graden. Om de menselijke beschaving te redden, stellen wetenschappers een ontsnappingsplan op dat de hele mensheid in veiligheid zal brengen. Met de hulp van duizenden infusie-motoren verlaat de planeet Aarde het zonnestelsel en begint aan een 2500 jaar durende reis naar de baan van een ster 4,5 lichtjaar verderop.

avatar van beavis
Mega kaskraker, had best in Pathé mogen draaien, of als opening van cinemasia...

avatar van mcdaktari
Ben heel benieuwd of deze Chinese sciencefiction hier ook aanslaat. In China schijnt het wel een kaskraker te zijn wat ik gelezen heb.

avatar van Flitskikker

Zonde weer. Nu kun je er vergif op innemen dat de ondertiteling weer schandalig slecht wordt. Dat is in dit geval best een probleem als je geen Chinees spreekt. Ik zie het hier nu geen kaskraker worden.

Flitskikker schreef:

Anders ook niet, want dan krijg je helemaal niks te zien.

avatar van Flitskikker
Onderhond schreef:

Anders ook niet, want dan krijg je helemaal niks te zien.

Wel als een Nederlandse distributeur (behalve DFW) hem zou oppakken.

Ja, net als al die andere Chinese blockbusters die we in de bios mogen bewonderen. Als het er 1 per jaar is, is het veel.

Iemand een beoordeling over de film zelf, i.p.v. gewauwel over Chinese films in het algemeen?
Bovendien kun je onmogelijk van tevoren de ondertiteling beoordelen als je de film nog niet gezien hebt én geen Chinees verstaat!

avatar van Berthil
Zelden zo'n bullshit film gezien als dit op Iron Sky na maar dat was leuke bullshit, dit helaas niet. Dan heb je de technologie om met grote motoren de aarde uit het zonnestelsel te duwen en dan vlieg je recht op Jupiter af. Zegt genoeg denk ik. De CGI lijkt ook meer op een computerspel dan op een film, helemaal als die grote voertuigen in beeld komen. Er zitten meerdere elementen uit andere films in, zelfs HAL 9000.

avatar van John Milton

John Milton schreef:

Dunno? Ik kijk nooit trailers, ik kijk films

avatar van John Milton
Dunno? Ik kijk nooit trailers, ik kijk films
Dat is het correcte antwoord en het verbaast me eigenlijk niet

Ik denk ik vraag de Azië kenner... But I get that.

avatar van Macmanus
Chinese Blockbuster.

Ik ben allesbehalve een China kenner. Paar jaar geleden ook wel eens een Chinese blockbuster gezien en toegegeven dit is productioneel wel weer een stapje verder of dichterbij Hollywood op technisch gebiedt. Dus dat de Chinese markt zich ooit gaat meten met de Marvels van deze wereld is maar een kwestie van tijd. Dat gezegd weet ik niet of ik daar heel blij mee ben. Ik ben geen Bollywood fan, maar zij hebben wel echt hun eigen identiteit qua cinema. China is meer een copycat. Ook hier is het een beetje van alles wat. Soms zitten er best gave scenes tussen. Die slow-mo gravity actie scenes. Het verhaaltje is nogal onzinnig maar lijkt zich niet super serieus te nemen wat je merkt als die ene gast zijn nieuwe plan uitlegt. Maar echt een eigen identiteit kan ik nog niet ontdekken in dit soort films. Zelfs de wat kenmerkende aparte Chinese humor ontbreekt grotendeels.

Verder was het best vermakelijk en wat ik bij andere Aziatische films wel eens heb dat het wat trekt viel dat hier wel mee. Het is voorspelbaar maar het tempo is vrij hoog en de wereld ziet er op momenten wel cool uit net als space. Hopelijk staat er ook iets meer een auteur op bij dit soort blockbuster in China. Want anders is het hooguit stuivertje wisselen met Hollywood.

3 sterren.

Sjonge wat een slechte film. De animatie van vrachtwagens en dergelijke is net een computer game en de rest van het verhaal veel schreeuwerig praten door de acteurs. Net als in tekenfilms voor kinderen.

avatar van Drifter
Een film met goede effecten, cgi, etc.
Maar er is geen logisch verhaal, het is een onsamenhangend gebeuren, veel verhaallijnen die elkaar niet raken.
Groot budget maakt geen grote film.

Voor de volgendel film: zodra ze doorhebben dat het verhaal/story line heel belangrijk is worden het goede films.

Verassend goede SF film van Chinese makelij.
Vond het allemaal redelijk wat je hier te zien krijgt, zowel het verhaal als de speciale effecten.
Had er veel minder van verwacht, maar heb 2 uur geboeid zitten kijken, was lang niet slecht, integendeel !!

Fijn ja.

Eerder die jaar al Last Sunrise gezien, de low-budget tegenhanger van deze Wandering Earth. Daarmee lijkt sci-fi eindelijk als genre doorgebroken in China. Het helpt ook wel dat Gwo er meteen vol op zit, want deze film doet best veel goed

In de kern is het inderdaad niet veel anders dan een Amerikaanse blockbuster, al kan je toch wel wat verschillende accenten zien. Zo is het toch net wat stijlvoller in beeld gebracht (die scene in de rode liftkoker bijvoorbeeld) en ligt de focus toch nét wat meer op de actie, daar waar vele Amerikaanse blockbusters toch meer drama en rustpauzes inbouwen.

Veel tempo dus. Da's ook wel nodig want je mag niet te lang stil blijven staan bij het verhaaltje. Dit zijn groots opgezette films, die hebben er baat bij dat het verhaal zo simpel mogelijk is. Acteurs zijn ook eerder matig, maar ze hebben ook niet zoveel werk. Wel verrassend om Man-Tat Ng te zien in de credits. Had hem niet herkend, die man is echt wel oud geworden.

Verder is de CG ook opvallend goed voor een Chinese film. Nog wel wat matige momenten, vooral de wagens zien er wat knullig uit. Ook enkele shots van de Aarde waar men net wat té veel wou, maar over het algemeen zag het er best cool uit allemaal.

Dit is uiteraard verre van China's eerste blockbuster, mensen als Tsui Hark maken al jaren dit soort groots opgezette films. 't Is leuk dat ze nu wat meer aandacht krijgen (en vooral ook wat sneller beschikbaar zijn), hoef ik niet altijd zo te graven om dit soort films mee te pikken.

Geen geniale cinema, maar voor een blockbuster vind het de juiste toon en biedt het meer dan genoeg spektakel. Twee uur waren zo voorbij, dat is ook wel eens anders met dit soort films.

avatar van james_cameron
Ambitieus chinees SF-spektakel, sporadisch indrukwekkend maar helaas even zo vaak rommelig en flauw. Het is duidelijk dat er veel geld tegenaan is gegooid en het uitgangspunt is zeker interessant, maar de film weet de aandacht amper vast te houden en lang niet alles is visueel even indrukwekkend. Vooral de talrijke scenes met de gigantische vierwielers zien er veel te digitaal uit. Andere scenes, zoals die met het ruimtestation, zijn dan wel weer erg mooi. Nogal wisselvallig dus. Je zou haast wensen dat hier een amerikaanse remake van komt.

John Milton schreef:
een trailer van 5 minuten, OH? Is dat gangbaar?

Ik heb alsnog de final trailer geplaatst, die heeft een normale lengte van 2:05 minuten.

avatar van Diederik58
Niet al te best.
Ik zie het overdreven toneelspel van de acteurs zoals ik denk dat het China gewaardeerd zal worden. Maar van uit mijn perspectief is het acteren beneden peil. Het lijkt wel of ik naar een nieuwsuitzending van Noord Korea kijk. En de muzieksaus draagt daartoe ook nog bij.
Het nationalistische gedoe vergeef ik de filmmakers. Echter het komt nogal knullig over dat er wel ergens een Rus mee mag doen en aan de zijlijn Israel en Frankrijk.
De CGI zijn primitief. Computerspelletjes doen het beter.
Leuk bedacht is een synchrone vertaler. Geen verre toekomstmuziek, denk ik.
Overigens mijn compliment voor de acteurs die in deze green/blue screen omgeving gewerkt moeten hebben.
Nu heb ik echt en zwak voor SciFi, maar dit spektakel roept wel erg veel vragen op.
Het idee om de aarde uit haar baan om de zon te halen is niet nieuw, maar om er mee naar een ander zonnestelsel te reizen is nieuw voor mij. Geweldig idee, hoewel het absurd is.
Grappig om te zien, maar zal mij niet bijblijven.

avatar van mjk87
Niet heel slecht, maar ook weinig bijzonder. Al die hoofdrolspelers zijn volstrekt inwisselbaar en de film liet me dan ook redelijk koud. Verder slaat het hele idee nergens op natuurlijk, maar ik vind het best tof. En dan is het wel oké. Ook de beelden van de Aarde, zowel in de ruimte als op Aarde zijn ook zeker wel fraai. De cgi werkt op die momenten goed, maar die vrachtwagens bijvoorbeeld zien er weer niet uit. Maar goed, echt boeien deed de film niet. De actie is aardig maar nog wat kleinschalig op zich en omdat de acteurs me niet interesseerden deed de film dat als geheel ook niet echt. 2,5*.

avatar van vranque
Ik was vaak afgeleid door de ondertiteling. Dus regelmatig teruggespoeld. Maar nee. Ik had het idee dat ze er meer spektakel van wilden maken dan dat ze iets wilden meegeven. Mislukt dus wat mij betreft
.2*