Liu Lang Di Qiu (2019)

China
Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Frant Gwo
met Guangjie Li, Chuxiao Qu en Man-Tat Ng

De zon is aan het sterven. Het uitdovingsproces wordt voorafgegaan door een uitzetting van de zon, waardoor de temperatuur op aarde zal oplopen tot boven de 100 graden. Om de menselijke beschaving te redden, stellen wetenschappers een ontsnappingsplan op dat de hele mensheid in veiligheid zal brengen. Met de hulp van duizenden infusie-motoren verlaat de planeet Aarde het zonnestelsel en begint aan een 2500 jaar durende reis naar de baan van een ster 4,5 lichtjaar verderop.

Hier is zichtbaar een flinke smak geld tegenaan gemieterd en dat leidt tot overwegend erg toffe CGI. Aan de andere kant was het af en toe weer niet aan te zien, met name de reeds genoemde voertuigen. Visueel is het eigenlijk ook wel het enige waar indruk mee gemaakt wordt. Acteerprestaties zijn erg matig en af en toe ook bijzonder cartoonesk vertolkt.

Het verhaal vind ik in principe wel enorm interessant, maar de uitwerking was wederom erg matig. Het is echt bizar rommelig in beeld gebracht en wordt gekenmerkt door veel explosies en vallende stukken steen die moeten worden vermeden. Was af en toe ook volledig de draad kwijt met waar de personages op dat moment mee bezig.

IH88 schreef:
The Wandering Earth

The Wandering Earth ziet er schitterend uit, en je komt bijna ogen tekort om alles goed te kunnen registreren. De ruim twee uur vliegen voorbij. Het probleem van de film is dat er ook nog veel sentimentele, dramatische en tragische momenten in zitten, en voor mij werkte dat gedeelte gewoon niet.

Als je een sci-fi film wilt maken met ook nog het nodige familiedrama moet je er wel voor zorgen dat je iets om de personages geeft. Het zijn interessante personages en de acteurs doen het goed, maar er is gewoon te weinig tijd vrijgemaakt om echt emotioneel betrokken te raken. Je wordt overdonderd door de actie en het visuele aspect, en wat dat betreft scoort The Wandering Earth een ruime voldoende.
Cultuur dingetje of zo?

Ik heb geprobeerd om deze film leuk te vinden, maar de uitdaging bleek uiteindelijk toch te groot. Er zijn enkele zwakke elementen die ik de film niet ga verwijten. De premisse is bespottelijk en het acteerwerk is ook nogal bedenkelijk, maar dat hoort dan nog enigszins bij het genre. Daarnaast is de CGI ook niet altijd even geslaagd, maar dat mag je misschien ook niet verwachten.

De manier waarop je je dan kan onderscheiden van de Hollywood-variant van dit soort onzinnige rampenfilm, is om er een leuk verhaaltje van te maken. Helaas slaagt deze film daar helemaal de bal mis en kan ik alleen maar concluderen dat de doorsnee Emmerich film, vergeleken met dit onding, een zeer gestructureerd, logisch en coherent verhaal heeft, vol met rationele personages die logische beslissingen nemen, waarbij er veel ruimte wordt gegeven aan karakterontwikkeling.

Had het idee dat de editor van deze film op sommige momenten zelf niet het flauwste idee had wat er juist aan de hand was in de scenes die hij aan elkaar was aan het plakken.

avatar van Mickey b
Is een goede SF film. Inhoudelijk niet zo veel bijzonders, maar grafisch bij momenten toch wel zeer mooi. Af en toe zie je wel dat het met computer is gemaakt, zoals de vrachtwagens. Maar de rest is om er je vingers bij af te likken. Het aspect ‘familiedrama’ is dan weer niet zo geslaagd.
Tip: Netflix zet de audio standaard op Engels, maar dat is gedubt en dat zie je aan de bewegingen van de mond. Dat vind ik niet zo fijn, dus gekeken met originele audio, dus in Chinees (met ondertiteling in NL...?). Zo klinkt het ook beter en hoor je de originele cast.
China mag zich naast Hollywood zetten met dergelijke producties. Al gaat het er in Hollywood soms visueel nog iets beter aan toe.
Enigste wat ik miste was nog een goede soundtrack...
Kan wel niet tippen aan bijv. Star Wars of Interstellar (mijn favorieten op vlak van Sci Fi)

avatar van Gustav von swaffelstein.
Het meest stupide science fiction verhaal ever met ongelooflijk slechte CGi

avatar van Freeh
Wat een ontzettend fijne sci-fi!! Helemaal meegezogen in dit verhaal dat verder gaat dan de meeste sci-fi. De hele aarde moet verplaatst worden om aan de vernietigende uitdijende zon te ontsnappen en daarna nog gered worden van een vernietiging met Jupiter. Hoe bedenk je het! Mooie effecten, goed verhaal en de acteurs zetten verschillende karakters neer die je mee zuigen in het spannende verhaal. Helemaal top!