Jeanne la Pucelle II - Les Prisons (1994)

Alternatieve titel: Joan the Maid 2: The Prisons

Frankrijk
Drama / Historisch

geregisseerd door Jacques Rivette
met Sandrine Bonnaire, André Marcon en Jean-Louis Richard

Jeanne (Bonnaire) is een gelovige boerendochter, die een goddelijke opdracht zou hebben gekregen om de koning te helpen het land te bevrijden.

Haha , geweldige synopsis. Zo zouden ze allemaal moeten zijn .
Enfin, wat ik bij deel 1 ook al zei. We kunnen hier slechts aan toe voegen dat Rivette hier nog het verst gaat in zijn verrassingstactiek en de gebeurtenissen die iederren kent en toch nog wil zien.. bijna geheel weglaat. Terwijl de kroningsscène van Karel 7 die niemand een fuck interesseert zowat een half uur in beslag neemt en extreem gedetailleerd in beeld wordt gebracht.
De immolatiescène is de volslagen antipode van Dreyer en maakt Bresson bijna heroïsch en uitbundig in vergelijking.

avatar van Mochizuki Rokuro
De kroningsscene is adembenemend,maar de afwikkeling in de twee uur doe nog volgen ietwat teleurstellend. Niet het niveau van het eerste deel. Wel weer prachtige (historische) muziek.