Jeanne la Pucelle I - Les Batailles (1994)

Alternatieve titel: Joan the Maid 1: The Battles

Frankrijk
Drama / Historisch

geregisseerd door Jacques Rivette
met Sandrine Bonnaire, Tatiana Moukhine en Jean-Marie Richier

Frankrijk, 1429. Jeanne, een eenvoudige boerendochter uit een dorpje in de Vogezen, gaat naar het hof van koning Charles VII. Ze deelt de koning mee dat ze hem komt helpen met zijn strijd tegen de Engelsen en ze zegt dat hemelse stemmen haar leiden. De koning is onder de indruk van haar en ze mag naar Orléans. Wanneer Jeanne d'Arc daar aankomt om het leger van de koning bij te staan in de strijd tegen het veel grotere Engelse leger, lijkt zich een klein wonder te voltrekken.

is deze film goed? ik heb hem nog niet gezien. :s

Does anyone have english subtitles for it and for the second part?

Jes.
Meer Bresson dan Besson, dit werk. Weinig verrassend. Rivette toont hier dat hij nog steeds een grappenmaker is die lak heeft aan de verwachtingen van het publiek en de kijkers gaarne tantaliseert.
Dat levert dus 2 films van ruim 5 uur in totaal op die zich afspelen in een opzettelijk tergend langzaam tempo en op onverwachte momenten gebruik maken van humor om te verhinderen dat dit een doorsnee episch spektakel wordt.
Niet dat Rivette daarvoor het budget had, trouwens. Voor de battlefield scènes had hij nog minder figuranten tot zijn beschikking dan Welles in CAM, maar het verschil is dat Rivette ook helemaal niet poogt om alles een epischre grandeur mee te geven. Integendeel: de zgn. knokscènes doen bijna denken aan monty python and the holy grail in de manier waarop ze zichzelf niet serieus nemen.
Een tergend langzaam tempo zei ik, waarbij Rivette er lol in heeft extreem voorzichtig in te zoomen, en voordat we een volwaardige close up te zien te krijgen af te kappen. Dit is dus niet alleen geen Besson, maar zeker ook geen Dreyer.
Overigens schijnt dit de meest historisch accurate verfilmig-en ook de volledigste- van het levensverhaal van de maagd te zijn. Gebaseerd op de chroniqueurs, een stijl die Rivette overneemt in de quasi-interviews met ooggetuigen die het publiek toespreken..
Het acteren is extreem understated- ook al weer in contrast met Dreyer. De ongeveer 35 jarige Bonnaire was uiteraard eigenlijk te oud voor de rol, maar ze is behoorlijk goed. De heilige wordt voornamelijk neergezet als een doorsnee adolescent die alleen af en toe last heeft van religieuze wanen.
Verder valt op dat de fotografie behoorlijk somber is, met veel scènes in de schemer en in slecht verlichte vertrekken. Ook wat dat betreft speelt dit in authentiek donkere middeleeuwen
De film heeft een eigen score, maar ook veel muziek uit de tijd zelf.