Brahms: The Boy II (2020)

Alternatieve titel: The Boy - Brahms’ Curse

Horror / Mystery

geregisseerd door William Brent Bell
met Katie Holmes, Christopher Convery en Ralph Ineson

Een jong gezin doet haar intrede in 'Heelshire Mansion', niet wetende van de verontrustende voorgeschiedenis die deze plek met zich meebrengt. Het duurt niet lang voordat hun zoontje een onaangename, nieuwe vriend in huis heeft. Het blijkt de levensechte pop te zijn die de naam Brahms draagt.

avatar van Donkerwoud
En weer een sequel die niet nodig is. Al stemt het enigszins hoopvol dat Katie Holmes hier in speelt. Misschien toch nog een oké script!?

avatar van Spartaan1986
Nou de 1e film draaide toch om de twist dat de pop niet vervloekt was maar dat het de jongen zelf was?. Ik ben wel benieuwd hoe ze met deze film dan toch kunnen verrassen.

avatar van Donkerwoud
Ja, klopt. Ik snap niet helemaal hoe je na dat punt verdergaat, want het werkt ook niet als het hele spookverhaal eruit wordt gehaald.

avatar van Daan258
Wat tof!
Had geen idee dat er een deel 2 zou komen. Voor mij maakt het niks uit, laat maar komen hoor:)

Vanaf 20 februari 2020 in de bioscoop (The Searchers)

Tegenvaller.

Op zich een lastige film om een sequel van te maken. De eerste was toch vooral de nanny die voor een pop moest zorgen. De haunted doll en man in the wall elementen zorgden voor een aparte mix en enkele verrassingen, maar waren niet echt de hoofdattractie. Probleem is dat je dat concept niet echt kan herhalen in een sequel.

Dus is deel twee een veel saaie en eentonigere haunted doll film geworden. Eentje waar de sfeer niet echt wil aarden, die het eerste uur ook helemaal niet spannend is en die echt ten treure recycleert uit andere, soortgelijke films. Het is jammer, aangezien de enige hoop van deze film Bell was, de regisseur die ook deel 1 regisseerde en daar toch wat van wist te maken, maar die lijkt niet thuis te geven hier.

De finale is dan net iets geanimeerder, maar ook daar veel clichés en weinig nieuws onder de zon. En zo krijg je een wat cynisch tweede deel, eentje die duidelijk gericht is op het zo eenvoudig mogelijk cashen. De deur naar deel 3 staat ook wagenwijd open, hopelijk dan niet meer met Bell, want hij is volgens mij tot meer in staat.

Ja Onderhond heeft dat goed gezegd

avatar van wednesday
Spartaan1986 schreef:

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Deel 1 vond ik best te pruimen, maar of ik deel 2 moet gaan kijken? Daar ben ik nog niet over uit. De huidige score helpt daarin ook niet mee.

avatar van mrklm
Het plot is niet helemaal waterdicht, de finale is een tikje teleurstellend en de epiloog een tikje dwaas, maar dit vervolg op poppenhorror 'The Boy' - die zo matig was dat ik geen idee meer heb hoe die afliep) leunt op een sterk basisverhaal en goed acteerwerk van Katie Holmes. Holmes speelt de rol van Liza die, sinds ze mishandeld is toen ze een inbreker op heterdaad in haar huis betrapte, dusdanig getraumatiseerd is dat ze het huis niet meer wil verlaten. Zoon Jude [Christopher Convery] was getuige van de mishandeling en lijdt sindsdien aan mutilisme, waardoor hij alleen nog met pen en papier communiceert. Liza's echtgenoot Sean [Owain Yeoman] was niet thuis op het moment van de inbraak en ziet nu in dat zijn gezin toe is aan verandering. Daarom huurt hij een gasthuis bij een in de bossen gelegen landgoed. Jude vindt daar snel de roemruchte (en niet al te gezellig ogende) pop en dan begint de ellende.

Bij al die poppenonzin vraag ik me steeds af waarom ze zo'n onaangename pop in huis halen en houden. Scenarist Stacey Menear, die ook het scenario voor The Boy schreef, heeft daar iets op gevonden: Liza is degene die vanaf het begin een naar gevoel heeft, maar aangezien ze al lange tijd last heeft van nachtmerries heeft Sean plausibele redenen om aan te nemen dat Liza op zijn minst wat overdrijft. Daardoor begint Liza bovendien voldoende aan haarzelf te twijfelen om niet in te grijpen. Bovendien heeft de aanwezigheid van de pop aantoonbaar positieve effecten op Jude, wiens psycholoog [Anjali Jay] zélf geprobeerd heeft Jude door middel van poppen uit zijn schulp te laten kruipen. Het is dan ook begrijpelijk dat beide ouders de vreemde regels die 'Brahms' zou hebben opgesteld met een korreltje zout nemen en over hun kant laten gaan.

Horrorfans dienen wel te weten dat er niet erg veel te griezelen valt omdat Brahms' Curse meer een psychologische thriller dan een horrorfilm is. Maar met een goed verhaal en prima vertolkingen valt dat te rechtvaardigen, ondanks de matige laatste akte. Tenslotte nog één tip: als je zelf ooit een afgelegen oud huis huurt, zoek dan even op Internet naar de geschiedenis van het huis vóór je een huurcontract afsluit.

avatar van Hollywood007
De eerste 10 minuten waren eigenlijk heel goed. Er was een goede spanning opgebouw. Maar helaas konden ze het niet de ganse film volhouden. De film wordt een horror movie tropes checklist zonder spanning en alleen goedkope jumpscares. Het einde was ook niet zo denderend. Het acteerwerk was niet super maar ook niet slecht.
Goed voor als je niet vaak horrorfilms ziet, maar als je op zoek bent naar iets meer, dan zul je het hier niet vinden.

avatar van AmazingPP
Het eerste deel vond ik wel ok. Het tweede deel is eigenlijk gewoon een herhaling. Echt spannend wordt het nooit een de film is te tam om je te blijven boeien. 2,5*

avatar van schenkowiets
Wel aardig maar meer ook niet. Redelijk spannend maar er hadden meer dingen moeten gebeuren want het is een beetje saai. Zonde eigenlijk ven de film want dit zou een hele goeie spannende film kunnen zijn met wat aanpassingen. Verhaal is niets mis mee en het acteerwerk vandaar een kleine voldoende 6- .

avatar van schumacher
Zo'n films ga ik nooit echt goed vinden.
Ondanks dat het nog leuk begon konden ze het weer niet vast houden, het zakte af en er gebeurt ook niet veel, het duurt vrij lang, te lang.

Slecht is het dan ook weer niet, om de 1 of andere reden bleef ik toch kijken maar een goeie film njah, voor mij een middelmaat film daarom een 2.5
Steek in deze flm wat meer fun in en ik geef een 3.5 of wie weet mss nog meer.

avatar van knusse stoel
In feite meer van hetzelfde uit de eerste "Boy" maar niet slecht gedaan. Spanning zoals het hoort in een horror is er en de crew doet zijn werk redelijk tot goed. En die pop? Wij hadden hem bij de eerste confrontatie gelijk in de open haard gegooid!
Een ruime 6!

avatar van umbra
'Poppetjeshorror', ik kan het wel smaken. Dit vervolg op 'The Boy' vond ik best nog wel vermakelijk, heb me nergens echt verveelt, redelijk geacteerd, fijne spanning en sfeer doorheen de film. En dan ging ik eens kijken nr m'n score/mening bij z'n voorganger, 1.5*, blijkbaar vond ik die dan toch pak minder, ondanks de hogere gemiddelde waardering.

Een mannelijke Annabelle geworden.......
Hier had ik me eigenlijk toch best op verheugd, het eerste deel vond ik namelijk zo goed met die twist! Zonder die twist is het namelijk in principe gewoon een zoveelste horror film over een pop met een vloek en tja dat is nou precies wat deel 2 is geworden.... Ik beoordeel daarom deze film maar gewoon alsof het geen sequel is want anders had hij helaas wel een onvoldoende gekregen. In principe hoef je het eerste deel niet eens gezien te hebben. Het enige wat ik nu kan bedenken dat de 2 films met elkaar verbind is dat de pop ook in het eerste deel vervloekt was en dat hij die brahms tot moorden toe heeft gezet. Dus dan zou er een deel 3 kunnen komen en die zou dan Jude the boy kunnen heten Nee dat vind ik niet echt een leuk concept. Ze hadden het gewoon bij het eerste deel moeten laten of een prequel moeten maken of dat de echte brahms het uiteindelijk wel had overleefd. Deze film krijgt van mij een zesje omdat het verder wel een vermakelijke film is maar niet meer dan dat.

avatar van Grindhouse62
Dit beter vervolg had een fijnere spanningsopbouw en vond hem dus beter als deel 1. Heb mij prima vermaakt met dit vervolg. Een 3.0

avatar van joolstein
Met dit tweede deeltje van 'The Boy' keren we terug naar het landgoed Heelshire Mansion. Waarbij dat samen met de pop Brahms de enige link is met de gebeurtenissen uit deel 1 en met die pop was toch kuch...niks aan de hand? Het eerste deel was amusante gothic pulp en werd zelfs een bescheiden hitje: het budget van tien miljoen werd ruim verzesvoudigd, dus tja... dan krijg je een vervolg. Regisseur William Brent Bell, die ook verantwoordelijk was voor die eerste, heeft ook iets meer geld gekregen om deze sequel te maken en dat was wel te zien. Echter het probleem is dat de schrijfster, Stacey Menear, (ook verantwoordelijk voor de eerste film), duidelijk last heeft van artistieke armoede want het plot is zo verschrikkelijk cliché. Dat iedereen die wel eens een enge poppenfilms heeft gezien precies weet wat er gaat gebeuren. (goedkope jumpscares en falende droomscènes) Het degradeert zichzelf daarmee als een makkelijke variant van Child’s Play of het al net zo saaie Annabelle. De film mist domweg de prettig ouderwetse sfeer en zorgvuldig opbouw van zijn voorganger. Het is niet per se heel slecht, maar gewoon teveel een dertien in een dozijn horrorfilm.

avatar van Corcicus
Zeker niet slechter dan zijn voorganger, waarschijnlijk zelfs iets beter. Acteerprestaties vielen zeker mee, spanning en verhaal bouwen mooi op, maar er valt al bij al weinig te beleven en naar het einde toe werd het wat te onnozel. 13 in een dozijn sowieso maar al die minpunten had The Boy ook, dus ik snap niet goed waar die lage score vandaan komt.

Persoonlijk vind ik raar maar waar deze veel beter dan de eerste film waarin het verhaal naar mijn gevoel wat onsamenhangend was .

Deze met Katie Holmes die het zeer goed weet neer te zetten , overtuigend in haar rol zit en samen met haar zoon en man er even tussen uit gaat, de jongen speelt het overigens ook heel goed en er zijn genoeg momenten die mij wisten te bekoren zodat het leuk bleef om te kijken.
Misschien is het voor de echte horror liefhebben minder interessant aangezien er geen bloederige taferelen gebeuren maar voor een thriller misterie en wat drama is deze wel zeker de moeite waard .
Ik kijk al uit naar de derde die er volgens mij ook zal komen

avatar van john mcclane 2
Gister deel een gezien , nu dus dit deel .
Tja , deze franchise mag hopelijk nu wel stoppen . Maar dit genre kent een traditie om vele onnodige films voort te zetten .
Ik vond deel een al niet zo bijster . En hier en daar is het nog te behappen .
Maar het was nog minder spannend ( en dat was al niet zo’n opgave ) en eigenlijk was het saai .

Vond persoonlijk ( de naam viel hier vaker ) Annabelle stuk beter .

avatar van huiguh
Deel 1 was prima, dus keek hoopvol uit naar deel2.
De opbouw van de film was rustig, maar wel oke.
Maar het laatste kwartier ontaard het zich in een 3e rangs onnozele horror pulp.
Deel 3? Alsjeblieft niet!

avatar van Noodless
Tja, de eerste was nog redelijk qua opzet, ...maar deze gaat toch wel de mist in.
Het eerste uur valt het nog enigszins mee wat opbouw en verhaal betreft, maar gaandeweg verslapt mijn interesse door de vele aanwezige (onnodige) geluidseffecten om toch maar schrikeffecten te kunnen creëren. Ook het verloop en de ontwikkelingen naar de climax toe heeft heel weinig te bieden.
Spannend is het allerminst. Zwakke film ! 4/10

avatar van Phantasm
Mooie tweede deel dat lekker wegkijkt, vond deze toch wat leuker dan zijn voorganger.

avatar van Erwin (Google Holland )
Redelijke film, voor deze film hoef je deel 1 denkelijk niet gezien te hebben. Beetje voorspelbaar maar kijkt lekker weg .

avatar van cantforgetyou
Na het teleurstellende einde van deel 1, had ik weinig hoop voor dit deel.
Maar eigenlijk is dit deel toch net ietsje leuker, omdat het ook meer 'fantasy/horror' is. Niet meer bloed of zo, maar wel meer...... Nou ja, ga ik verder niet zeggen, want dan verraad ik te veel.
Natuurlijk blijven beide films onder het niveau van een echte enge horror film, dit is meer voor kinderen, maar toch is het best leuk gedaan. Voor mensen die van griezelen houden, is deze film wel de moeite waard. Maar verwacht geen klassieker.