En las Estrellas (2018)

Alternatieve titel: Up among the Stars

Spanje

geregisseerd door Zoe Berriatúa
met Luis Callejo, Jorge Andreu en Macarena Gómez

De vrouw van een filmmaker komt om het leven. Na de dood van zijn echtgenote heeft hij moeite om de voogdij over zijn zoontje te behouden. Hij zet magische verhalen in om hun band in stand te houden.

avatar van mcdaktari
Dit zou best wel eens een aardige film kunnen zijn. Die Spaanse films daar zit af en toe best wel iets goeds tussen. Ben heel benieuwd wat deze gaat worden.

Fijn!

Als De La Iglesia z'n naam ergens opplakt dan ben ik meestal wel geïnteresseerd. Ik zie hem graag zelf regisseren, maar ook als producer weet hij vaak wel de interessantere projecten eruit te kiezen. Zo ook dit filmpje van Zoe Berriatúa.

Een mooie en redelijk egale mix van drama en fantasy die op beide punten weet te scoren. Het dramatische verhaaltje is wat aan de zware kant, maar de fantastievolle invulling ervan weet dat perfect in balans te houden. Zelfs het film-in-film concept wist mij ditmaal niet te vervelen.

Wel jammer vond ik de afwerking van de visuele effecten. Niet zozeer dat er voor een klassieke stijl gekozen is, dat paste op zich nog wel, maar de soms wat vlakke CG staat daar dan weer redelijk haaks op. Had toch net iets strakker gekund, nu neemt het een klein beetje weg van het fantasierijke deel van de film.

Maar het is eerder kleine kritiek, die verder niet verhindert dat dit een uniek filmpje is dat verdient om gezien te worden. Staat op Netflix, doe er je winst mee.

avatar van SmackItUp
Ben er niet zo enthousiast over.

De fantasy is wel erg leuk gedaan. Dat ouderwetse met die opzichtige decors heeft een bepaalde charme waardoor het sfeertje aardig doorkomt. Iets minder lyrisch ben ik over het drama. Weer een erg zwaar thema dat een al niet even verrassende ontwikkeling kent. Op zich vullen de fantasy en drama elkaar wel aan, maar het verschil in de amusementswaarde vond ik dermate groot dat ik continue uitkeek naar de fantasierijke ideeën. Zorgde ervoor dat ik mij de helft van de tijd toch wat verveelde.