Transnistra (2019)

Zweden / Denemarken / België
Documentaire

geregisseerd door Anna Eborn
met Tanya, Tolya en Sasha

Een documentaire over de beleveniswereld van kansarme tieners in Transnistrië, een gebied dat zich na het verdwijnen van de Sovjet-Unie eenzijdig onafhankelijk verklaarde van Moldavië, maar dat door niemand wordt erkend. Middelpunt is Tanya, die haar beste vrienden aan het lijntje houdt terwijl ze al een vriendje in het buitenland heeft. Ze neemt de jongens mee naar de natuur en langs vervallen flats voor korte avontuurtjes of gewoon voor wat gezelligheid.

avatar van Baboesjka
Gezien op het filmfestival in Rotterdam. Ik heb me niet verveeld. Voor ik het wist was het afgelopen. Ik moet wel zeggen dat ik de gesprekken niet altijd interessant vond, en de film is erg open. Je krijgt weinig te weten over de achtergrond van de personages, en Tanya gaat weg, maar waar naartoe precies, en waarom moet één van de jongens naar een psychiatrisch ziekenhuis? Veel vragen blijven onbeantwoord. Wat ik fijn vind, is de omgeving waarin het zich afspeelt. De natuur, de dieren, de rust en de puurheid daarvan, en qua beeld vind ik het ook goed. Voldoende. 3*

avatar van Mr Thee
Baboesjka schreef:

Ik kreeg deze niet in mijn IFFR- agenda gepropt. Dank voor deze korte review. Ik hoop op IFFR UNLEASHED