High Flying Bird (2019)

Drama / Sport

geregisseerd door Steven Soderbergh
met André Holland, Melvin Gregg en Zazie Beetz

'High Flying Bird' speelt zich af in de wereld van het professionele basketbal. De NBA, 'National Basketball Assocation', bevindt zich in een lock-out, waarbij spelers geen salaris ontvangen. Een spelersmakelaar doet een veelbelovende, nieuwe speler vervolgens een intrigerend en controversieel zakenvoorstel.

Aardige film over een sportagent in de basketbal-wereld. De film is een beetje te in-crowd, maar dit wordt gaandeweg wel wat beter als er wat meer plotontwikkeling is. Een beetje documentaire-achtig gefilmd (wellicht ook deels doordat het met een iPhone gefilmd is) en daardoor ook wat aan de droge kant. Desalniettemin genoeg goeie scenes en ook het acteerwerk is prima.

Fijne Soderbergh.

Verwachtingen lagen redelijk laag, maar een Soderbergh op een presenteerblaadje laat ik nooit schieten. Het NBA gebeuren sprak me niet meteen aan en het begin van de film is dan ook wel een beetje taai. Je wordt er redelijk droog ingegooid en de film is meteen ook redelijk on topic, dus het is het eerste kwartier een beetje zoeken waar het nu net allemaal om draait.

Maar halverwege merkte ik dat het verhaaltje slim in elkaar zat, dat er erg goed geacteerd werd en dat Soderbergh door het gebrek aan uitleggerigheid de film mooi de kans kon geven om te groeien. Wanneer het plannetje van Holland dan eindelijk uit de doeken gedaan wordt is het gewoon fijn genieten.

Het is een lastige film om aan te raden, want als het gegeven niet weet te boeien lijkt het mij een vreselijk saaie film. Het hele smartphone gebeuren speelt verder een kleine rol (wie het weet ziet het misschien wel hier of daar, maar het oogt eigenlijk als een normale film), het is vooral een film waar het plot en het acteerwerk volop hun werk doen en de regie van Soderbergh dat op een frisse wijze weet te ondersteunen.

Erg leuk, beter dan z'n vorige.