The ABC Murders (2018)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama
174 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Alex Gabassi
met John Malkovich, Rupert Grint en Shirley Henderson

Het is 1933 en de oude, grijze Hercule Poirot ontvangt brieven van iemand die zichzelf de 'ABC moordenaar' noemt. Deze persoon kondigt in de brieven aan dat hij van plan is mensen te gaan vermoorden. Poirot zoekt hulp, maar niemand wil naar hem luisteren. De voormalige detective besluit de zaak daarom zelf te onderzoeken. Hij komt in een race tegen de klok terecht om een bloedbad te voorkomen.

• vandaag om 21:00 uur op TV (BBC First)

avatar van Sylvia@vliss
geweldig verhaal, niet helemaal volgens het boek natuurlijk maar dat maakt het nog spannender. De cast is goed gekozen.

Het script wijkt nogal af van het originele verhaal, wat tot een hoop kritiek van de fans van het originele werk leidde. Ik heb er zelf niet zo'n probleem mee, het originele verhaal is eerder al prima verfilmd. Echter, als je met het verhaal aan de haal gaat moet je wel met wat goeds komen, en dat is hier niet echt het geval. Daarbij komt dat het verleden van Poirot erbij wordt gehaald, een gewaagde stap; zeker als het zo halfbakken wordt uitgewerkt. De 'aftakeling' van Poirot werkte beter.

Verder is de climax vergezocht en matig uitgewerkt (het een heeft met het ander te maken).
Malkovich kun je wel om een boodschap sturen, toch is het jammer dat de eigenaardigheden van Poirot hier veelal achterwege worden gelaten.