Watership Down (2018)

Alternatieve titel: Waterschapsheuvel

Ierland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Animatie / Actie
203 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Noam Murro
met de stemmen van James McAvoy, Nicholas Hoult en John Boyega

Sinds het begin der tijden is het konijn een prins met duizend vijanden. Deze last gaat ook gepaard met grote gaven. Hazelaar is bezorgd over de verontrustende visioenen van zijn broer over dreigend gevaar en gaat samen met enkele andere konijnen op zoek naar een veilig nieuw thuis. Op hun moedige zoektocht naar een nieuw huis bevechten ze vele gevaren, in deze nieuwe bewerking van de klassieke roman van Richard Adams.

Ben benieuwd of het net zo janken is als het origineel.

avatar van 606
kos schreef:
Ben benieuwd of het net zo janken is als het origineel.
Ja joh vond het altijd zo zielig

avatar van mrklm
Verfilming van het geliefde boek van Richard Adams is in alle opzichten inferieur aan de klassieke verfilming die Martin Rosen in 1978 maakte. De proloog is vrijwel precies overgenomen uit die versie, maar het eerste trackingshot doet ons vermoeden dat we in een soort Teletubbies-universum terecht zijn gekomen: de landschappen zien er kunstmatig uit en de konijnen zijn ook al weinig overtuigend (met de computer) geanimeerd. De karakters zijn qua uiterlijk vaak moeilijk van elkaar te onderscheiden en de op papier indrukwekkende sterrencast zet grotendeels onverschillige stemvertolkingen neer. Minstens net zo erg is het feit dat de film rommelig gestructureerd is, waarbij soms twee soortgelijke verhaallijnen parallel aan elkaar verteld worden. Het leidt niet alleen tot verwarring, het onderbreekt ook iedere poging tot spanningsopbouw. Het verhaal heeft echter nog niets van zijn actualiteit verloren en deze film bevat dus toch een paar sterke momenten, maar met zulk sterk bronmateriaal moet je stellen dat deze versie bijzonder teleurstellend is.

avatar van DarlingDionne
Sluit ik me compleet bij aan mrklm.

Het was heel lastig te volgen naast de foeilelijke animatie. Ook omdat de konijnen lastig te onderscheiden zijn van elkaar en er geregeld meerdere verhaallijnen getoond werden (soms per 20 seconden afwisselend) waarin je 2 afgescheiden groepjes ziet. Niet te doen soms.

De sterrencast doet ook niet erg zijn best... Allemaal a bit bland....