Watership Down (2018)

Alternatieve titel: Waterschapsheuvel

Ierland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Animatie / Actie
204 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Noam Murro
met de stemmen van James McAvoy, Nicholas Hoult en John Boyega

Sinds het begin der tijden is het konijn een prins met duizend vijanden. Deze last gaat ook gepaard met grote gaven. Hazelaar is bezorgd over de verontrustende visioenen van zijn broer over dreigend gevaar en gaat samen met enkele andere konijnen op zoek naar een veilig nieuw thuis. Op hun moedige zoektocht naar een nieuw huis bevechten ze vele gevaren, in deze nieuwe bewerking van de klassieke roman van Richard Adams.

Ben benieuwd of het net zo janken is als het origineel.

avatar van 606
kos schreef:
Ben benieuwd of het net zo janken is als het origineel.
Ja joh vond het altijd zo zielig

avatar van mrklm
Verfilming van het geliefde boek van Richard Adams is in alle opzichten inferieur aan de klassieke verfilming die Martin Rosen in 1978 maakte. De proloog is vrijwel precies overgenomen uit die versie, maar het eerste trackingshot doet ons vermoeden dat we in een soort Teletubbies-universum terecht zijn gekomen: de landschappen zien er kunstmatig uit en de konijnen zijn ook al weinig overtuigend (met de computer) geanimeerd. De karakters zijn qua uiterlijk vaak moeilijk van elkaar te onderscheiden en de op papier indrukwekkende sterrencast zet grotendeels onverschillige stemvertolkingen neer. Minstens net zo erg is het feit dat de film rommelig gestructureerd is, waarbij soms twee soortgelijke verhaallijnen parallel aan elkaar verteld worden. Het leidt niet alleen tot verwarring, het onderbreekt ook iedere poging tot spanningsopbouw. Het verhaal heeft echter nog niets van zijn actualiteit verloren en deze film bevat dus toch een paar sterke momenten, maar met zulk sterk bronmateriaal moet je stellen dat deze versie bijzonder teleurstellend is.

avatar van DarlingDionne
Sluit ik me compleet bij aan mrklm.

Het was heel lastig te volgen naast de foeilelijke animatie. Ook omdat de konijnen lastig te onderscheiden zijn van elkaar en er geregeld meerdere verhaallijnen getoond werden (soms per 20 seconden afwisselend) waarin je 2 afgescheiden groepjes ziet. Niet te doen soms.

De sterrencast doet ook niet erg zijn best... Allemaal a bit bland....

avatar van Alathir
Niet zo goed. In mijn herinnering was de animatie die ze in mijn jeugd op tv vertoonden een stuk beter. Natuurlijk weet ik niet hoe ik er nu over zou denken. Maar wat ik mij herinnerde was dat het grote konijn er erg angstaanjagend uit zag. Dat vond ik hier niet het geval. De animatie sprak mij verder ook niet zo aan, maar het went wel. Het heeft zeker zijn momenten maar globaal gezien ontbreekt het aan vanalles. Niet direct nodig om dit te gaan kijken.

avatar van yoda1992
Snel afgezet. Ik word erg onrustig van die snelle editing. Waarom moet er binnen elke 3 seconden van camerastandpunt worden gewisseld? Het voelt weer aan als zo'n gladgestreken Netflix productie. Heb snel weer het origineel aangehaald:)

avatar van Graaf Machine
Geen boek dat ik zo vaak gelezen heb als dit boek. Sinds 1985 gelezen en herlezen. Zelfs Sult van Knut Hamsun komt niet in de buurt.

Dus razend benieuwd naar deze verfilming. Als ik er tegenaan loop, dan is hij mijn. Heerlijk vooruitzicht. Al jullie meningen gaan dan als poep door het kontje, geen enkele waarde.

Heerlijk dit te mogen zien, de tekenfilm was al geweldig, al was die anders dan het boek. Dat maakt niet uit, eigenlijkheid is prima.

In 1 keer uitgekeken. In tegenstelling tot de meeste bovenstaande recensies, heb ik wel genoten. Ik vond juist de konijnen wel goed uit elkaar te houden. Ik zat soms zelfs met tranen in mijn ogen. De film raakte bij steeds de juiste snaar. Ik vond het ook erg mooi dat dit eens niet zo’n gelikte pixar animatie was. Dat geeft je brein meer ruimte voor fantasie, vind ik tenminste.
Gelukkig verschillen smaken.
Ik geef dit de volle 5 en dat doe ik niet gauw.