The Mustang (2019)

Frankrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Laure de Clermont-Tonnerre
met Matthias Schoenaerts, Jason Mitchell en Bruce Dern

Roman Coleman is een veroordeelde man die zijn celstraf uitzit en met zijn gewelddadig verleden in het reine moet komen. Hij krijgt de kans om deel te nemen aan een rehabiliteringsprogramma waarin hij wilde paarden helpt temmen. Geholpen door de veteraantrainer Myles en de medegevangene Henry vindt Roman steeds meer zijn eigen menselijkheid terug.

avatar van HarmJanStegenga
Première op Sundance gezien, inclusief de aanwezigheid van o.a. Matthias Schoenaerts. Best aardige film, maar zo lyrisch als ‘t gros van het publiek ben ik niet. Schoenaerts zit goed in z’n rol, maar het verhaal met haar ietwat clichématige verloop raakte me nooit echt. Het zijplotje met de ketamine en de moord op z’n maat lijkt er ook met de manen bij gesleept en gaat nergens heen. Toch kabbelt de film aardig door en kent deze ‘Mustang’ best een paar mooie scenes en fraai geschoten plaatjes. Dus krap aan voldoende.

avatar van Fisico
Naar verluidt een uitstekende Schoenaerts. Eentje om in de gaten te houden. Nog geen releasedatum voorlopig voor België of Nederland.

avatar van schumacher
Best een goeie film maar cliche of niet, toch is dat warme gevoel er niet tussen paard en Schoenaerts vond ik en dat komt doordat Schoenaerts te ééntonig was, je zou denken die werkt buiten, samen met dieren, dat die volledig zou openbloeien maar dat heb ik niet echt gezien terwijl ik dat bij andere films met dieren dit wel zie en het u ook kan raken als dierenliefhebber en dat had ik hier in deze film dus niet. Schoenaerts speelt zijn rol vrij goed hoor maar het een topacteur noemen, nee, dat is hem niet of nog niet, in een film als deze hier moet er meer emotie zijn, interactie tussen paard en mens.
Ook vond ik een aantal dingetjes niet genoeg uitgewerkt.

Soit: het is zeker een goeie film hoor en die best nog goed weg kijkt ook maar had men een aantal dingetjes anders aangepakt had ik een hogere score kunnen geven.

Voorafgaand even een kleine waarschuwing, dieren en met name paardenliefhebbers kunnen deze film misschien wat minder waarderen gezien soms de vrij dier onvriendelijke en hard overkomende scenes.
Verder is "The Mustang" rauw, sober en realistisch in beeld gebracht. Ruw en zonder opsmuk.
Dit is geen pure feel good film maar een bijna deprimerend verhaal over een gevangene met traumatisch verleden en zijn band met een zwerf paard. Uitstekende film, dat zeker. Maar wel eentjje die soms knelt en niet een al te gemakkelijk gevoel geeft.
3.5*/4*

avatar van John Milton
fijn werkje.

Meer van Schoenaerts zien, hoog tijd.