Secret Santa (2018)

Komedie / Horror

geregisseerd door Adam Marcus
met Michael Rady, Drew Lynch en Debra Sullivan

De familie Pope komt bijeen om de kerstdagen met elkaar door te brengen. April, de dochter, ziet dit als de perfecte kans om slechte familiebanden te herstellen. Wanneer de familie te maken krijgt met een onbekende belager, is dat het begin van een ware nachtmerrie. Ze zullen er alles aan moeten doen om in leven te blijven.

avatar van Kondoro0614
“That was my friend, you’re not”

Eigenlijk vanaf de eerste scene is de film al erg slecht, en neigt het niveau erg naar een C-niveau. Dit komt omdat we een introductie krijgen met de acteurs en dat was erg slecht. Ze zaten namelijk allemaal in de auto, erg slecht in elkaar gezet waarna we eigenlijk bijna iedereen in de familie wel leerden kennen. En natuurlijk zat dat er al wel aan te komen, de trailer gezien is het allemaal geen heus spektakel toch wel met dat in het achterhoofd liet ik de film rustig door spelen, die negenentachtig minuten lijken dan niet lang maar langzamerhand druppelde het amateur schap er wel zo smerig van af dat zelfs het korte tijdsbestek lang begon te duren. En met soms wat gespoel lukte het me wel. Ik ging eigenlijk vooral af op de poster, die er echt heel goed uitziet en met een toch vrij leuk concept kon de film ook wat worden. Misschien in wat professionelere handen dat het wel wat geworden was, nu stelde het niks voor.

Maar toch is het horror gehalte wel meer aanwezig dan menig A-film in de bioscopen de laatste tijden. Zo worden we vaak verwend met rondvliegende hoofden die er af word gehaald door een schep, steekpartijen tussen familie leden en zelfs een serveerster die uit het niets bloed begint te kotsen en daarna haar ingewanden. Ja, Adam Marcus wist zich wel raad met de wat viezer scenes en dat hield te pit wel in de film. Maar goed, als je dan nog zo slecht kan animeren dat je gewoon ziet dat het nep is (vooral op het einde waar de broer neer geslagen word en het bloed ergens anders weg spat dan de bedoeling is, zodat het gewoon niet meer echt lijkt) dan zakt de film wel in een dal. Maar toch voor een leuke horror vermaak met kerstthema is de film leuk te zien, en zeker op een moment wanneer het wel uitkomt.

Het verhaal draait om een familie die eigenlijk constant met elkaar in een ruzie zitten. Ze gaan kerst met elkaar vieren waarna er onenigheid ontstaat als de vader des huizes opeens arriveert die niet bepaald geliefd word. Ze verzonnen om een spel te spelen genaamd ‘Secret Santa’ (oftewel gewoon surprises). Tijdens het spelen begint de familie ruzie te krijgen waarna de vader iemand in zijn nek steekt met een vork en daarna begint de actie. De familie moet zich verdedigen tegen elkaar en zo loopt het bloederig uit.

Ik kan alle moorden wel gaan bespreken, kijk dan de film zelf. Het acteerwerk is wel echt slecht, maar goed je moet wel even in het achterhoofd houden dat je naar een c-film kijkt. Het kan altijd slechter, alleen had ik achteraf mijn tijd wel kunnen besteden aan een leukere kerst- gerelateerde film. Ik vind het zelf leuk dat ik hem eens gezien heb, maar echt een topper gaat het nooit worden.

avatar van Noodless
mwah, ik vond deze b-film best te pruimen. Het acteerwerk, tja dat weet je wel bij dit soort films, al heb ik me hier niet echt aan gestoord. De film heeft best wel een lange saaie introductie ( ongeveer een half uurtje), maar eenmaal de ruzie goed begint, gaan alle remmen los op gebied van bloederige scènes. Qua horror zit je bij deze b-film wel goed. Het volgend uurtje is dan ook vlug om want de film heeft heel wat vermakelijke scènes in petto voor de kijker. Zeker niet verveeld. 6/10