Jonas (2018)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Christophe Charrier
met Felix Maritaud, Nicolas Bauwens en Tommy Lee Baïk

De 14-jarige Jonas ontmoet de charismatische en tegelijk mysterieuze Nathan. Door Nathan wordt Jonas zich bewust van zijn homoseksualiteit, maar hij wordt ook geconfronteerd met diens donkere en gevaarlijke kant. Jonas moet een uitweg zien te vinden.

18 jaar nadat hij, als adolescent, kennismaakte met Nathan, kan Jonas de gedachte aan hun relatie niet van zich afzetten.
Het verhaal speelt zich af op twee tijdstippen waardoor het wel boeiend blijft omdat het toch duidelijk wordt dat zich wel iets heel bijzonders in het verleden heeft afgspeeld. Deze opbouw is de verdienste van de film, die toch wel in het slot ontgoochelt en de kijker toch niet volledig voldoet. Een hogere score dan deze 3 vind ik er niet voor.
Het acteerwerk van de zowat voornaamste vertolkers kan best overtuigen.

avatar van AnyaH
Duistere en intense dramafilm over Jonas en Nathan, twee klasgenoten die verliefd werden. Cinematografie donker vanwege uitgaansleven en avonden. Muziek goed, vooral bij de aftiteling zeer passend bij het gevoel van de film. Jonge acteurs spelen realistisch en overtuigend. Plot wisselt met flashbacks tussen heden en verleden, waarbij langzaam duidelijk wordt wat zich in het verleden heeft voorgedaan. Als tiener ontdekt Jonas dat hij iets voor jongens voelt, als volwassene kan hij echter de ware liefde niet vinden en behouden. Tiener Nathan was een stuk vrijer, brutaler en bewuster van zijn seksualiteit. Aan het einde van de film blijft de kijker ontgoocheld achter...... De realiteit komt als een mokerslag aan! De film heeft een open einde en we zullen nooit weten wat er zich precies heeft afgespeeld, je kunt alleen maar gissen......

Goeie film over een tienerjongen die bevriend raakt met een nieuwe jongen die in zijn klas komt. Aangezien je het hoofdpersonage als een tiener en als volwassene te zien krijgt, krijg je een goed beeld hoe een bepaalde gebeurtenis zijn latere leven beïnvloed heeft. Deze opzet met de twee tijdlijnen werkt goed hier en ook het acteerwerk is overtuigend.

Mensen. Alsjeblieft, verspil jullie avond niet. Wat een ongelooflijke saaie film zeg. Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken

Tja, om die 0,5 een beetje te compenseren kan ik niet anders dan een 5 geven